تحرکات اخیر عربستان در دو منطقه قفقاز و آسیای مرکزی بویژه در جمهوری آذربایجان حائز اهمیت است و این تلاش سعودی ها را باید در جهت انتشار اندیشه تکفیری و تروریست پرور وهابیت و همچنین مقابله با ایران در این منطقه به عنوان دو عامل تاثیرگذار در تحرکات یاد شده در نظر گرفت و مورد توجه و اهتمام خاص قرار داد.
کد خبر: ۴۰۲۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱ 05 April 2017
به گزارش  تابناک : در همین راستا محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی دیروز /سه شنبه/ در ریاض با ' ذاکر حسن اف' وزیر دفاع جمهوری آذربایجان دیدار و گفت وگو کرد. 
این دومین سفر رسمی ذاکر به عربستان به شمار می آید. وی در 21 اسفند 95 در سفر رسمی خود به عربستان با سران سعودی روابط دوجانبه و تحولات سیاسی و نظامی منطقه ای را مورد بحث و بررسی قرار داد.
در واقع عربستان در جبهه‌های مختلف علیه ایران موضع گیری می‌کند و یکی از اهداف عمده گسترش روابط ریاض با جمهوری‌های آسیای مرکزی و قفقاز و به طور مشخص جمهوری آذربایجان ایجاد برخی زمینه ها علیه کشورمان در کشورهای همسایه ایران است.
اعتقاد بر این است که عربستان با باختن قافیه در خاورمیانه به خصوص در رقابت میدانی سوریه، عراق و یمن به رقیب قدرتمند خود یعنی ایران، به فکر گشودن جبهه ای دیگر در عمق راهبردی ایران در آسیای میانه افتاده است. 
از نگاه غرب، عربستان عامل بازدارنده ای در برابر ایران در منطقه ی آسیای میانه و قفقاز به شمار می رود.
بر همین اساس هدف تشکیل سازمان های تروریستی از سوی عربستان و حامیان غربی آن که از قفقاز شروع شده و تا جنوب آسیا ادامه پیدا می‌کند، در تنگنا قرار دادن ایران و نفوذ در حوزه تمدنی این کشور است. 
در همین راستا ریاض و تل آویو دارای منافع مشترکی هستند و رژیم صهیونیستی و رژیم وهابی سعودی به منزله دو لبه یک قیچی علیه ایران عمل می کنند و به همین دلیل حضور عربستان در منطقه و به خصوص در جمهوری آذربایجان با توجه به سیاست ستیزه جویانه سعودی ها علیه ایران معنا پیدا می‌کند.
روابط ریاض و باکو در تمامی زمینه ها پس از سفر الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به عربستان در تاریخ سه‌شنبه 17 فروردین 1395 به سرعت رشد و توسعه یافت و تماس ها و دیدارها و سفرهای متقابل مقامات دو کشور به طور قابل توجهی افزایش یافت.
از سوی دیگر عربستان با سوء استفاده از مشکلات و فقر اقتصادی جمهوری های آسیای میانه و قفقاز از جمله جمهوری آذربایجان و خلاء اعتقادات مذهبی و دینی قوی در این کشورها پس از کسب استقلال آنها زمینه ها انتشار اندیشه های افراطی و تندرو وهابیت را در میان آنها فراهم کرده است. 
در واقع 95 درصد مردم جمهوری آذربایجان مسلمان و از این تعداد 85 درصد شیعه هستند. در همین رابطه برخی سیاست های ضد دینی نیز موجب سوءاستفاده وهابیون و گسترش وهابیت در این منطقه شده است . 
عربستان در سال‌های اخیر تلاش کرده تا از فقر مردم قفقاز و به خصوص جمهوری آذربایجان استفاده کرده و ایدئولوژی خاص خود را در مناطق مورد نظر ترویج دهد و به همین دلیل سعودی ها سعی دارند تا هم اهل تسنن و هم شیعیان جمهوری آذربایجان را مورد هدف قرار دهند . 
البته نباید این واقعیت را از نظر دور نگه داشت که مردم جمهوری آذربایجان به علت برخی رفتارهای آل سعود تمایل زیادی به برقراری با آنها را ندارند.
شوادهد نشان می دهد گروه های وهابی فعال در منطقه قفقاز و قفقاز شمالی از سوی عربستان و وهابی های سعودی شکل گرفته و تامین مالی می شوند. این گروه ها، تروریست های مسلح را جذب کرده و برای جنگ به عراق و سوریه اعزام می کنند.
همچنین این نکته را نیز نباید از یاد برد که در حال حاضر هزاران تروریست از جمهوری های آسیای میانه، کشورهای قفقاز و جمهوری های خودمختار شمال قفقاز؛ در سوریه و عراق تحت رهبری داعش و دیگر سازمان های تروریستی مسلح مشغول جنگ بوده و پس پایان درگیری در عراق و سوریه و یمن به کشورهای خود بازگشته و دامنه ی جغرافیایی این بحران را در منطقه، گسترش خواهند داد.
از سوی دیگر عربستان که پس از کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی و تامین هزینه های بسیار سنگین جنگ در یمن و سوریه به شدت دچار بحران اقتصادی شده، امیدوار است بتواند برای سرمایه گذاران خود در کشورهای جمهوری آسیای میانه و قفقاز از جمله جمهوری آذربایجان جای پایی بیابد و با رشد و گسترش مناسبات اقتصادی دوجانبه با این کشورها به اقتصاد بی رمق خود جان تازه ای ببخشد. 
زمینه های اقتصادی و تجاری نیز از دیگر ابزارهای تبلیغ و ترویج وهابیت توسط عربستان سعودی در جمهورهای آسیای میانه و قفقاز به شمار می رود. فقر گسترده ی ملت های این مناطق، باعث بدتر شدن اوضاع و بهانه ای برای عربستان برای ترویج وهابیت شده است.
مشاهدات میدانی در بازارهای جمهوری آذربایجان و از مشاهده مغازه‌دارانی که با ریش‌های انبوه و شلوارهای کوتاه در غرفه‌های بازارهای مهم جمهوری آذربایجان مشغول فعالیت هستند، می‌توان دریافت که طبقه وهابی شکل داده شده توسط عربستان در این جمهوری به خصوص از توان مالی قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده است.


منبع : ایرنا
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار