رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود ساز و کار درست به منظور اجرا شدن قوانین اظهار کرد: در حال حاضر خلأ قانونی نداریم اما خلأ نظارتی داریم بنابراین باید ساز و کارهای اجرایی را اصلاح کنیم.
کد خبر: ۳۷۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵ 31 January 2017
محمدرضا تابش در نشست تخصصی بررسی موانع و راهکارهای اشتغال دانش آموختگان محیط زیست با اشاره به اینکه وضعیت بیکاری و اشتغال فارغ التحصیلان محیط زیست برشی از وضعیت کشور است اظهار کرد: اگر سیاست، اقتصاد و فرهنگ در وضعیت درستی قرار دارند باید توقع داشته باشیم که وضعیت فارغ التحصیلان رشته محیط زیست و منابع طبیعی نیز در شرایط مناسبی باشد.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم مملکت راه صلاح را پیشه خود کند باید تکیه خود را بر علم و تعهد قرار دهیم اظهار کرد: حادثه پلاسکو که دل‌های مردم ایران را داغدار کرد از نظر اقتصادی و فنی نیز مسئله حزن انگیزی به حساب می‌آید. اگر حدود 40 یا 50 متخصص حضور داشتند می‌توانستند جلوی این حادثه را بگیرند.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه کارکرد مجلس تصویب قانون و نظارت بر حسن اجرای آن است گفت: خلأ قانونی نداریم ولی کار ما در نظارت لنگ می‌زند. تصویب قوانین رافع مشکلات اقتصادی کشور نیست. احکام خوبی در برنامه ششم توسعه در زمینه محیط زیست منابع طبیعی و کشاورزی وجود دارد که در صورت اجرای درست فرصت بیشتری برای متخصصان فراهم می‌کند.
تابش با بیان اینکه سیستم و روال کاری در اجرای قوانین بر منوال درستی نیست گفت: اگر مراقبت و نظارت نداشته باشیم حوادث مشابه پلاسکو اتفاق می‌افتد. بنابراین باید سیستم و ساز و کارهای اجرایی را اصلاح کنیم. بدون ساز و کار درست راه به جایی نمی‌بریم. یکی از موارد مورد انتقاد در مجلس شورای اسلامی آن است که یک جمع 15 نفره می‌توانند متنی را تبدیل به قانون کنند. این موضوع باید اصلاح شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی قوانین از سر احساسات تصویب می‌شوند گفت: در نتیجه وقوع حوادثی مانند تصادم قطار سمنان و آتش‌سوزی پلاسکو مواردی به صورت احساسی تصویب می‌شوند. در حالیکه یک قانون یک صفحه‌ای باید صفحات بسیار پیوست داشته باشد.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه باید در کمیسیون‌های تخصصی افراد متخصص حضور داشته باشند گفت: لازم است در کمیسیونی مثل محیط زیست از تخصص‌های مختلف استفاده شود یا لااقل از نظرات متخصصین بهره کافی برده شود تا وجوه مختلف قانون بررسی شود.
تابش همچنین با انتقاد از وضعیت دستگاه های اجرایی و اداری کشور اظهار کرد: بر دستگاه‌های اجرایی هم سیستم بروکراسی حاکم است اگر این دستگاه‌ها چالاک باشند و ضوابط فنی و استانداردهای روز را فراهم کنند قانون خوب قابلیت اجرا پیدا می‌کند و مردم نیز از آن منتفع می‌شوند بنابراین باید بستر اجرایی احکام تصویب شده فراهم شود.
وی در ادامه با اشاره به آمارهای متفاوت از تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار در کشور اظهار کرد: تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های غیر مرتبط جذب می‌شوند. شرکت‌های دانش بنیان در شرایط حاضر فرصت خوبی برای اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان محیط زیست فراهم می‌کنند تا از این طریق بتوانند جذب بازار کار شوند و الا که در مشاغل دولتی فرصت خوبی برای اشتغال وجود ندارد. چه بسا که تعداد محدود فرصت شغلی دولتی در دولت قبل پیش فروش شد. دولت قبل 500 هزار استخدامی داشت که تحصیلات دانشگاهی آنها به شغلشان مرتبط نبود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار