وی دلایل رشد محصولات کشاورزی را بالا بودن کیفیت مطلوب محصولات کشاورزی، افزایش سطح مهارت و تخصص صادرکنندگان محصولات کشاورزی، تنوع و کیفیت بسته بندی مناسب محصولات کشاورزی، افزایش توان بازاریابی صادرکنندگان محصولات کشاورزی، اعزام و پذیرش هیات های تجاری و بازاریابی برای تقویت روابط تجاری با کشورهای هدف، وجود مشترکات فرهنگی، تاریخی و مذهبی با بعضی از کشورهای همسایه و تعدادی از کشورهای سی آی اس (CIS ) و حضور در نمایشگاه های کشورهای هدف برای معرفی توانمندی های صادراتی عنوان کرد.
حیدرپور با بیان اینکه در صادرات برخی از محصولات کشاورزی مانند مرکبات، گل و گیاه و کیوی رشد منفی داشته ایم، گفت: عدم برقراری تعرفه های ترجیحی با برخی از کشورهای هدف، مشکل ارتباطات بانکی و نقل و انتقال ارز حاصل از تجارت، ناکافی بودن همکاری رایزنان بازرگانی در سفارتخانه های کشورهای هدف و ورود صادرکنندگان سایر استان های کشور جهت خرید محصولات صادراتی و حمل به استان های خود و خروج از گمرکات آن استان ها از جمله دلایل کاهش صادرات این محصولات بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: پایین بودن نقدیندگی صادرکنندگان، مشکلات حمل و نقل کالاهای کشاورزی برای صدور با توجه به شرایط خاص فیزیولوژی محصولات کشاورزی، ورود رقبای جدید به کشورهای CIS آسیای میانه و داشتن بازار مناسب در داخل از دیگر دلایل رشد منفی برخی محصولات کشاورزی بوده است.
وی اضافه کرد: فرآورده های لبنی، شیلات و آبزیان و سایر محصولات از جمله محصولاتی بودند که به دلیل مزیت نسبی و بالا بودن کیفیت و بسته بندی مناسب از درصد بالایی از صادرات برخوردار بوده است.
حیدرپور، عمده محصولات کشاورزی صادر شده در 10 ماهه امسال را فرآورده های لبنی، مرکبات، سیب درختی، گل وگیاه، کیوی و سایر محصولات کشاورزی بیان کرد و افزود: عراق، ترکمنستان، افغانستان، قزاقستان و فدراسیون روسیه از کشورهای هدف صادرات محصولات کشاورزی مازندران بوده است.
مازندران سالانه بیش از شش میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید و به بازار مصرف داخلی و خارجی عرضه می کند