با حضور مسئولان فرهنگی استان و هنرمندان تئاتر اختتامیه چهارمین همایش تئاتر تک در استان برگزار و پرونده این دوره بسته شد.
کد خبر: ۱۱۶۳۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳ 17 April 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، احسان قائدی، رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ۲۸ فروردین‌ماه در این آیین اظهار کرد: خوشبختانه برای برگزاری این دوره از جشنواره اهدافی که مدنظر بود بخش زیادی از آن‌ها محقق شد، چهارمین دوره در حقیقت همایش اولین‌ها بود که شاهد اجرای کار‌های متفاوت در این دوره بودیم، می‌توان گفت جشنواره‌ای کاملا متفاوت رقم خورد.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با اشاره به بسته شدن پرونده چهارمین جشنواره تئاتر استان، افزود: پرونده این دوره با تمام کمی و کاستی بسته شد، امید است دبیرخانه پنجمین دوره جشنواره تئاتر تک از هم اکنون آغاز به کار کند و فروردین سال آینده جشنواره‌های گرم‌تر و جدی‌تر را شاهد باشیم، البته از همه افراد دعوت می‌کنم که در دوره بعد حضور داشته باشند، در حقیقت تئاتر تک به دور از قضاوت‌ها میدان تجربه است.

قائدی با اشاره به اینکه هر ساله جشن هنر انقلاب همزمان با شهادت سید شهیدان اهل قلم برگزار و چهره‌های هنر انقلاب معرفی می‌شوند، تصریح کرد: امسال از پنج نفر از چهره‌های هنر انقلاب در بخش‌های آفرینش‌های ادبی، فیلم سازی و هنر‌های تجسمی تقدیر می‌شود.

در ادامه فرشید بزرگ نیا، یکی از داوران این دوره از همایش بیان کرد: شاهد اجرا‌های بسیار خوب از هفت نمایش بودیم که رییس و کارکنان حوزه هنری استان از ابتدا تا انتها پا به پای گروه‌ها حضور داشتند.

بزرگ نیا بیان کرد: در دوره چهارم همایش سطح کار‌ها به لحاظ فنی تغییر پیدا کرد و نمایش‌ها جدی‌تر گرفته شد البته دلیل این امر حمایت حوزه هنری بود.

این داور در ادامه توضیح داد: آنچه از سوی هیات داوران و دیگر دوستان مطرح شد و با آن موافقت کردند آغاز به کار دبیرخانه جشنواره پنجم است که پیشنهاد می‌شود از فردا شروع به کار کند، زیرا این مساله در برگزاری همایش، ارتقای تئاتر و نیروسازی تاثیرگذار است.

این داور جشنواره تصریح کرد: یکی از مسائلی که در تئاتر وجود ندارد هنر گفتگو است، حتی گروه‌های فعال که در عرصه تئاتر فعالیت دارند گفت و گویی شکل نمی‌گیرد، این در حالیست که در بسیاری از استان‌ها گروه‌هایی که نمایش آماده می‌کنند در سالن نمایش برای گفتگو با نویسنده و کارگردان باز است و آزادانه می‌توانند اجرا‌ها را مشاهده کنند، این امر نشان می‌دهد هنرمندان تئاتر استان به هنر گفتگو نیاز دارند، باید مسائلی که وجود دارد کهار گذاشته شود.

بزرگ نیا ادامه داد: تئاتر با گفتگو شکل می‌گیرد، زیرا گفتگو موجب تقابل و تعامل می‌شود، بنابراین لازم است تئاتر جایگاه خود را ارتقا دهد، گرچه حضور پررنگ خانم‌ها در این دوره بی نظیر بود که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی می‌افزاید: آنچه در این دوره از جشنواره وجود داشته حضور نویسندگان بومی است که یکی از معضلات تئاتر ایران نبود نویسنده خوب و بومی است که از بین ۷ اثر ۴ اثر از نویسندگان نمایش‌ها بومی بودند که باید این مساله را به فال نیک گرفت و تقویت صورت گیرد، از طرفی اداره فرهنگ و ارشاد با تعامل حوزه هنری از نمایش‌نامه نویسان حمایت کنند، بنابراین باید گفت حمایت‌ها از تئاتر انجام و اعتبار خوبی به گروه‌های فعال تزریق شود.

این داور جشنواره در مورد تئاتر تک، توضیح داد: این نوع از تئاتر گونه‌ها و زیرشاخه‌های زیادی دارد که باید تئاتر تک جدی‌تر و دانش‌تر مدنظر قرار گیرد، یعنی باید نگاه دانشی به این نوع از تئاتر انجام شود.

هیات داوران پس از گفتگو و تبادل نظر آرای خود را به شرح ذیل اعلام شد:

در بخش طراحی پوستر و بروشور تندیس جشنواره، لوح سپاس و جایزه نقدی به احمدرضا باقری برای نمایش راهنمای پرنده دوستان اهدا شد، همچنین در بخش موسیقی ضمن تقدیر شفاهی از مهرداد حبیبیان برای طراح آرایه‌های صوتی برای نمایش شس تن تندیس و لوح تقدیر و جایزه نقدی برای تجربه جدید در زمینه مهندسی صدا به سجاد شیرازی برای نمایش سکوت اهدا می‌شود.

در طراحی نور تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به طور مشترک به آقایان عادل محمدیان طراح نور نمایش شس تن و داوود امینیان به نمایش سکوت اهدا می‌شود.

در بخش طراح لباس ضمن بررسی زحمات دوستان هیات داوران به هیچ انتخابی نرسیدند.

در زمینه طراحی صحنه تمدیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به طور مشترک به طراحان نمایش شس تن و سکوت فراز مهدیان، فاطمه امینی و ریحانه خسروی اهدا شد.

در بخش بازیگری رتبه سوم جشنواره با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی راضیه رییسی برای نسبیت خاص، رتبه دوم به همراه اهدای لوح تقدی و جایزه نقدی به مینا حیدری برای تمایش شام آخر و رتبه اول جشنواره بن همراه تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به پریسا عابدی برای تنایش شس تن اهدا شد.

در بخش نویسندگی ضمن تشکر از نویسندگان غیر بومی همچون میثم فرهنمند، رضا آشفته و بهاریچ کاتوزی در ارزیابی‌ها این نویسندگان لحاظ نشدند و صرفا آثار بومی در ارزیابی‌ها قرار گرفت که رتبه سوم به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به مینا حیدری برای نمایش شام آخر، رتبه دوم رضا، ولی پور دهکردی برای نمایش سکوت و رتبه اول به همراه تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به پریسا عابدی برای نمایش شس تن اهدا می‌شود.

در بخش کارگردانی رتبه سوم به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به فاطمه امینی برای نمایش سکوت، رتبه دوم به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به راضیه رییسی برای نمایش نسبیت خاص و رتبه اول جشنواره به همراه تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی به فراز مهدیان دهکردی برای نمایش شس تن اهدا شد.

از علیرضا رضایی در بخش هنر‌های تجسمی، زهرا علیدوستی نویسنده، شاعر و طنزپرداز، عباس رفیعی مستندساز و کارگردان سینما، سمیرا سلیمانی نمایش نامه نویس، شاعر و نویسنده پو مرتضی کیانی آهنگساز از جمله چهره‌های برتر هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ بودند که با اهدای جایزه و تندیس از آن‌ها تجلیل شد.

همچنین از فرشید بزرگ نیا، ثریا امنیان دهکردی و امیر بهاور اکبرپور به عنوان هیات داوران با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد، همچنین از هفت اجرای سگ‌ها مادرت را می‌خورند، سکوت، نسبیت خاص، شس تن، رژگونه، راهنمای پرنده دوستان و شام آخر با اهدای لوح سپاس مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخشی از این مراسم از پرتره استاد مرید محمدی نیز رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار