کارشناس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان همدان گفت :افراد باید از ترکیب کردن مواد شوینده شیمیایی به خصوص جوهر نمک و مواد سفید کننده خودداری کنند چرا که بخارها و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و زمینه ساز ابتلای افراد به آسم است.
کد خبر: ۹۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵ 03 March 2015

کارشناس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان همدان گفت :افراد باید از ترکیب کردن مواد شوینده شیمیایی به خصوص جوهر نمک و مواد سفید کننده خودداری کنند چرا که بخارها و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و زمینه ساز ابتلای افراد به آسم است.

 به گزارش ایرنا ؛عباس اولیا سمیع با بیان اینکه این گونه اشتباهات در خانه تکانی های عید بسیار رایج است افزود: حتی در برخی مواقع این ترکیب اگر در فضای بسته انجام شود می تواند موجب خفگی فرد شود.

وی اظهار داشت: بخار متصاعد شده از ترکیب جوهرنمک و وایتکس به خصوص برای چشم، پوست و ریه بسیار خطرناک است.
وی ادامه داد: تنگی نفس و حملات بیماری آسم از جمله مواردی است که به طور متعدد در روزهای پایانی سال در اورژانس استان دیده می شود چرا که امروزه اغلب زنان برای شستشوی سرویس های بهداشتی از مایع های شیمیایی نظیر انواع سفیدکننده و جوهرنمک استفاده می کنند و از آن جا که سرویس های بهداشتی در فضاهای بسته و کوچکی قرار دارند، قرار گرفتن در این فضاهای بسته برای یک مدت طولانی، می تواند آسیب زیادی به ریه این افراد وارد کند.

اولیا سمیع عنوان کرد: افراد هنگام استفاده از شوینده های شیمیایی باید از ماسک استفاده کرده و در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک کننده ، پنجره ها را باز و تهویه را روشن کنند تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد .
وی اضافه کرد: کاربرد فراوان مواد شوینده و پاک کننده از جمله جرم گیرها و سفیدکننده ها در منازل موجب انتشار برخی ذرات شیمیایی خطرناک در سرویس های بهداشتی، حمام و آشپزخانه می شود و استفاده مداوم از این مواد به همراه آب گرم هم اثر منفی آن را دوچندان می کند.
وی ادامه داد:این مواد شیمیایی دارای ترکیبات آلی فراری هستند که به سرعت در فضا منتشر می شوند و اثرات سو متعددی از جمله سوزش چشم و آلرژی های مختلف تا سرطان را در بر می گیرند.
وی اضافه کرد: پاک کردن مرتب و به موقع قسمت های مختلف منزل از گردوغبار و همچنین استفاده از ماسک یا پارچه مرطوب به هنگام غبارروبی و نظافت با مواد شیمیایی شوینده و ضدعفونی کننده و تهویه مناسب منزل در طول روز می تواند به میزان قابل ملاحظه ای از خطرات مسمومیت به واسطه این ذرات مضر بکاهد.
این کارشناس مسوول عنوان کرد: بهترین اقدام برای رفع مسمومیت های ریوی، خروج سریع فرد از محل سربسته و استفاده از هوای آزاد و تماس با اورژانس جهت تجویز اکسیژن و داروهای ضد التهابی است.
وی همچنین ایجاد حساسیت های پوستی را از دیگر مضرات استفاده از این مواد شیمیایی دانست و افزود:اکثر مواد شوینده ازPH استاندارد برخوردار نیستند و به همین دلیل می توانند سبب تحریک پوست دست شوند.
کارشناس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان همدان ادامه داد:افرادی که پوست حساسی دارند باید ابتدا یک دستکش نخی دست کنند و سپس روی آن، یک دستکش پلاستیکی بپوشند زیرا گاهی اوقات پوست دست به لاستیک موجود در دستکش نیز حساسیت نشان می دهد.
اولیا سمیع اضافه کرد: عدم رعایت همین نکته کوچک می تواند موجب بروز حساسیت های پوستی شود که درمانش وقت گیر و هزینه بر است.
خانه تکانی یکی از سنت های زیبای ایرانیان است که اگر با رعایت نکات ایمنی همراه نباشد ممکن است مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد که درد کتف ، درد گردن ، درد کمر، مسمومیت های ناشی از به کار بردن مواد شوینده، سوزش و خارش پوست دست از رایج ترین عوارض خانه تکانی های غیراصولی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار