رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان استان همدان را خاستگاه گیاهان دارویی دانست و گفت: ۲ هزار هکتار گیاه دارویی در دیم زار‌های همدان کشت می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ 01 January 2024

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان استان همدان را خاستگاه گیاهان دارویی دانست و گفت: ۲ هزار هکتار گیاه دارویی در دیم زار‌های همدان کشت می‌شود.

به گزارش تابناک همدان، رضا بهراملو با بیان اینکه در برنامه انتقال یافته‌های تحقیقاتی گیاهان دارویی اظهار کرد: استان همدان خاستگاه گیاهان دارویی بوده است.

وی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی حرکتی طبیعت محور است، افزود: کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم به وسعت ۲ هزار هکتار برنامه‌ریزی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: امیدواریم با همکاری کشاورزان بیش از این میزان محقق شود چرا که علاوه بر افزایش تولید، اقتصادی نیز هست.

وی با اشاره به اینکه کشت در اراضی دیم و اراضی آیش مصرف کم آب و ارتقای بهره‌وری را در پی دارد، اضافه کرد: برنامه‌های ترویجی تحول‌گرا در مباحث کاربردی و در زمان خاص خود از ضروریات است.

بهراملو برنامه انتقال یافته‌های تحقیقاتی را ترویج با رویکرد کاربردی و خروجی محور دانست و گفت: در کشاورزی امروز باید از مولفه‌هایی، چون دانش‌بنیان بودن، استفاده از نقشه راه کشاورزی و یاوران تولید بهره برد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از تجربه کشاورزان نمونه و پیشرو ارتقای بهره‌وری ایجاد می‌کند چراکه تجربیات صاحبان ایده در بخش کشاورزی و عرصه تولید، در مزارع استان تسری پیدا می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در بخش دیگر از سخنانش با تاکید بر اینکه اجرای الگوی کشت نیز با قوت در حال پیگیری است، گفت: به محض اختصاص بودجه الگوی کشت در استان عملیاتی می‌شود به نحوی که آیش زرد در طرح الگوی کشت به آیش سبز بدل شود.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال ۱۴۰۳ پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شده است اضافه کرد: با اجرای الگوی کشت دنبال استفاده از حداکثر ظرفیت تولید هستیم.

 طرح جهش تولید در ۳۲۹ هزار هکتار از اراضی دیم استان همدان اجرا شد

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز با تاکید بر اینکه برنامه امسال جهش تولید در ۴۳۷ هزار هکتار از اراضی استان تعریف شده است، گفت: ۳۲۹ هزار هکتار از این میزان کشت شده است.

شهرام پرورش با اشاره به اینکه طرح جهش دیمزار‌ها برای چهارمین سال متوالی در حال اجراست اظهار کرد: هدف اصلی طرح افزایش تولید در اراضی دیم است.

وی با بیان اینکه تبدیل اراضی آیش به آیش سبز نیز از اهداف طرح به شمار می‌رود افزود: محصولات جدیدی همچون دانه‌های روغنی، گیاهان دارویی، نباتات علوفه‌ای و حبوبات در اراضی آیش کشت می‌شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه برنامه امسال جهش تولید در ۴۳۷ هزار هکتار تعریف شده است، یادآور شد: ۳۲۹ هزار هکتار از این میزان کشت شده است.

وی در ادامه به برنامه کشت طرح جهش تولید در استان اشاره کرد و گفت: ۲۳۷ هزار هکتار گندم، ۸۷ هزار هکتار جو، ۲۶ هزار هکتار نخود، ۱۷ هزار هکتار عدس، ۴۴ هزار هکتار دانه‌های روغنی، ۲۴ هزار هکتار نباتات علوفه‌ای و ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی در نظر گرفته شده است.

پرورش خاطرنشان کرد: این برنامه تا پایان سال زراعی تدوین شده به طوری که برخی از محصولات به صورت انتظاری و بهاره کشت می‌شود تا مجموعه کشت‌های طرح جهش تولید در دیمزار‌ها تکمیل شود.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای هر چه بهتر این طرح از کارشناسان نظام مهندسی و کارشناسان جهاد کشاورزی بهره‌مند شدیم اضافه کرد: کشاورزان می‌توانند از خدمات بیمه‌ای همچنین بهره‌گیری از برخی خدمات به صورت یارانه‌ای بهره‌مند شوند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پایان تاکید کرد: تاکنون ۱۵.۶ میلیارد تومان اعتبار از بانک ملی در راستای خرید دستگاه‌های مورد نیاز طرح جذب شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار