جهاد دانشگاهی به واسطه جایگاهی که دارد و ماموریت هایی که برای آن تعریف شده، می‌تواند به توسعه استان مازندران کمک شایانی کند و اتحاد جهاد دانشگاهی و دانشگاه در این استان می تواند ثمر مناسبی داشته باشد.
کد خبر: ۹۲۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷ 20 December 2020

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که این روزها ذهن نخبگان و سرآمدان کشور به ویژه محققان و پژوهشگران مازندرانی را درگیر کرده این است که، با وجود انبوده پژوهش‌های صورت گرفته در دانشگاه‌ها، چرا هنوز نتیجه مطلوب در موضوعات مختلف استان مازندران به دست نیامده است و یا اینکه چرا با وجود هزینه‌های فراوان صورت گرفته در خصوص موضوعات مختلف در سال‌های متمادی، چرا نتوانستیم به توسعه در آن موضوع مدنظر دست یابیم.
اینجا است که بسیاری از محققان اشکالات مختلفی را وارد کرده و با به زیرسوال بردن برخی تصمیم‌گیری‌ها، خواستار یک تصمیم اساسی و ساختاری می‌شوند.
بسیاری از محققان معتقدند که اشکال در پژوهش‌هایی است که از دانشگاه‌ها و محل تولید علم خارج می‌شود پژوهش‌هایی که به درد توسعه این استان نمی‌خورد و مسئله‌ای از مازندران را با این همه ظرفیت و به تبع چالش پیش‌رو، حل نمی‌کند.
موسی فرهادی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت جایگاه پژوهش در تصمیم‌گیری‌های مازندران، به این نکته اشاره کرد که توسعه یافتگی پژوهش در ادارات و دستگاه‌های استان مازندران می تواند از سوی دانشگاه ها و مراکز خدمت گیری این پژوهش ها اتفاق بیافتد و استانداری به عنوان سازمان برنامه‌ریزی استان نیز می تواند پاسخگو باشد.
وی به این نکته نیز معتقد است که وظایف دانشگاه ها در انجام پژوهش های بنیادی، مدارک منتشر شده و افرادی که در جایگاه های علمی قرار می گیرند خود را نشان می‌دهد و دانشگاه های استان مازندران در این زمینه خوب عمل کردند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با بیان اینکه آیا مراکز تصمیم گیری مازندران اعم از دولتی و خصولتی توانستند ارتباط خوبی با دانشگاه‌ها برقرار کنند و به دستاورد خوبی برسند، باید گفت نمی‌توانیم به این تعامل نمره خوبی بدهیم، خاطرنشان کرده که، موضوعی که مطرح می شود اینکه آیا دانشگاه حاضر به همکاری در مقوله‌های استان نبوده است و یا اینکه مراکز برنامه منسجمی برای استفاده از دانشگاه‌ها در دستور کار نداشتند.
فرهادی ادامه می‌دهد، در این راستا من فکر می کنم که قسمت دوم قضیه پر رنگ تر باشد و لازمه آن ایجاد یک رویکرد اساسی در استان است، مازندران و مسئولان تصمیم‌گیر آن باید با به این باور برسد که برای رشد، توسعه و پیشرفت نیازمند استفاده از توان نیروی انسانی خردمند است و این موضوع بسیار حیاتی به نظر می‌رسد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در پاسخ به اینکه آیا تاکنون پژوهش‌های صورت گرفته، مشکلی از مازندران را برطرف کرده است یا خیر، گفته که، تمام تصمیم گیری ها بر اساس یک فکر خوب و برنامه بلند مدت و صحیح باید صورت بگیرد تا به نتیجه خوبی برسیم، نمونه بارز آن بحث پسماند است.
وی یادآورد شد که، سال‌ها است که موضوع پسماند در مازندران سال‌ها مطرح شده و بودجه بسیار سنگین طی این سال ها دریافت شد اما در عمل راه به جایی نبرده است و یکی از عوامل اصلی آن علمی برخورد نکردن با چالش های آن در مازندران است. به طور نمونه در بحث شیرابه های زباله بابل به دانشگاه صنعتی نوشیروانی اعتماد شد، حداقل برای مسئله شیرابه شهرستان بابل اقدام اساسی و عملیاتی صورت گرفت و تاییدیه کارفرما، ناظر و ناظر آنی شهرداری را دربرداشت.
رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد صرفا در هفته پژوهش برنامه ای برگزار شود و هیچ اقدام خاصی صورت نگیرد به جایگاه پژوهش اهمیتی داده نشده است، خاطرنشان ‌کرد: مازندران در شاخه دفاعی بسیار عالی عمل کرد و نتایج بسیار خوبی هم به دست آورده که بعضی از آنها در صنایع دفاعی کشور مانند ستاره می‌درخشد.
فرهادی با اشاره به اینکه در درجه اول برنامه‌ریزان کشور باید به این نتیجه برسند که اگر دانشگاه‌ها مراکز فکر هستند پس باید ماموریت محور شوند، تصریح کرد که استانداری، وزارت کشور و مجموعه دولت به این نتیجه برسند و اعلام کنند، یک یا چند دانشگاه توانایی این را دارند که در امورات تصمیم ساز وارد شود و مشکلات شناسایی کرده و به صورت ماموریت به محور برای آن مشکل راه حل ارائه دهد، پس از آن بودجه لازم در اختیار دانشگاه قرار بگیرد.
وی گفته که، این شیوه به طور معمول در تمام دنیا مرسوم است به طوری که در حال حاضر هم نقشه راه مشخص در حوزه پسماند مازندران وجود ندارد و کسانی که مسئولیت کار را بر عهده دارند هم مشخص نیست چه کسانی هستند و اینگونه تمام هزینه ها به هرز می رود؛اگر 10 سال صفر تا صد موضوع را به متخصصین امور واگذار می‌کردیم، شاید تا کنون بخش اعظمی از مشکلات حل می شد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با ایراد اشکال به این موضوع که در شهرهای استان مازندران به محض اینکه یک مشکل ایجاد می‌شود مسئولین به فکر راه حل می‌افتند، گفته که، به طور مثال در بابلسر با بارندگی‌ مشکلات زیادی ایجاد می‌شود آیا برای جمع آوری و ساماندهی آب‌های سطحی تاکنون اقدامی انجام شده است، پاسخ مشخص است، به طور قطع هزینه صورت گرفته است اما درست هزینه نشده است.
فرهادی با تاکید بر اینکه دانشگاه ‌ها باید بتوانند برنامه ۱۵ سال آینده استان را طراحی کنند، تصریح کرد که، کار آینده نگری وظیفه دانشگاه است، زیرا دانشگاه فراغ بال دارد و با وجود افراد متخصص فرصت کافی برای خوب فکر کردن درباره حل معضلات دارد، اما این موضوع نباید نادیده گرفته شود که دانشگاه، صنعت نیست که در بازه زمانی محدود به تواند به حل مشکل بپردازد و نکته اینجاست که این موضوع فراموش شده است.
وی ادامه داد که، در حال حاضر همه شهرها نقشه توسعه برای خود ندارند و دانشگاه می‌تواند برای ایجاد طرح توسعه، تسهیل‌گر باشد. کار باید به جوانان سپرده شود و پیشکسوتان هدایت گر باشند، ما در منطقه شمال، یک دانشگاه صنعتی بیشتر نداریم که می‌توانند یک مسئولیتی را به عهده‌ یک دانشگاه قرار دهند و بگویند در یک بازه زمانی مشخص در آن مسیر کار کنند و بودجه آن نیز به سمت دانشگاه هدایت شود و تنها در این صورت نتیجه رضایت بخشی را در حوزه پیشرفت و توسعه شاهد خواهیم بود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل چندی پیش در گفت‌وگو با ایسنا به این نکته نیز اشاره کرده بود که امروز نگاه مسئولان از رهبری تا رده‌های پایین‌تر مدیریتی این است که دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی باید به سمت اشتغالزایی بروند تا جهش تولید و اقتصاد مقاومتی معنا دهد، گفته که، برای تحقق این مهم، لازم است تا نیروها در کنار هم قرار بگیرند تا با کمک همدیگر موجب تقویت این امر شوند.
وی با بیان اینکه مراکز متعدد آموزشی و پژوهشی داریم که دارای ماموریت‌های خاصی هستند، خاطرنشان کرده بود که، یکی از آن حلقه‌های واسطی که می تواند بین دانشگاه و جامعه هدف قرار بگیرد تا این اشتغالزایی را ایجاد کند، جهاد دانشگاهی است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نوشیروانی بابل گفته که، جهاد دانشگاهی به واسطه جایگاهی که دارد و ماموریت هایی که برای آن تعریف شده، می‌تواند به توسعه استان مازندران کمک شایانی کند و اتحاد جهاد دانشگاهی و دانشگاه در این استان می تواند ثمر مناسبی داشته باشد.
فرهادی با بیان اینکه برای توسعه مازندران باید به این سوالات پاسخ داد که مشکل اساسی مازندران چیست، آیا بودجه، نیروی انسانی و استعداد ندارد، اظهارکرده بود که، خوشبختانه مازندران نعمت خدادادی و نیروی انسانی کارآمد برای توسعه را دارا است اما مشکل اساسی، به کار گیری هدفمند سرمایه‌ای است که به این استان وارد می‌شود.
وی با انتقاد از اینکه در مازندران موازی کاری زیاد اتفاق می افتد که اگر همسو شوند حتما امور به سرانجام می رسد، گفته بود که، به عنوان مثال در بحث پسماند در سال های دور تا به امروز بودجه های بسیار زیادی به استان مازندران آمده اما مشکل حل نشده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نوشیروانی بابل ادامه داد که، بنابراین دانشگاه از گذشته تا به امروز به دنبال آینده نگری و تولید فکر بوده و در این میان جهاد دانشگاهی می‌تواند در عرصه تبدیل علم به ثروت، کمک بسیار زیادی بکند و صنعت نیز از این شرایط استفاده بهره‌مند شود.
فرهادی تصریح کرده بود که، در بسیاری از موارد دانشگاه ایده های خوبی دارد اما برای تبدیل شدن این ایده به یک محصول، نقش جهاد دانشگاهی حائز اهمیت است و کنار هم قرار گرفتن این موارد می تواند ثمر خوبی داشته باشد.

برچسب ها: توسعه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار