مشاهدات میدانی خبرنگاران ایرنا در شهرهای مختلف مازندران نشان می‌دهد که اصناف استان در نخستین روز اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی همراهی نسبتا خوبی داشتند و تقریبا بیش از ۸۰ درصد مشاغل غیرضروری و خارج از سطح یک در برخی از شهرها مانند ساری از ساعت ۱۸ تعطیل شد.
کد خبر: ۹۱۶۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰ 11 November 2020

بر اساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا فعالیت تمامی مشاغل به جز مشاغل سطح یک که با تامین نیازمندی های اصلی مردم سر و کار دارد مانند داردوخانه ها ، نانوایی ها و فروشگاه های مواد غذایی و پروتئینی از بیستم آبان از ساعت ۱۸ عصر به بعد ممنوع شد.

اگر چه ستاد ملی مقابله با کرونا این مصوبه را برای مراکز استان ها مصوب کرد ، ولی ستاد مقابله با کرونای مازندران به خاطر نزدیکی شهرهای این استان با یکدیگر آن را به تمامی ۵۸ شهر تسری داد.

ستاد مقابله با کرونای مازندران تمامی فرمانداری ها را موظف کرد تا محدودیت زمان فعالیت مشاغل سطح دو به بالا را در شهرهای تابعه شهرستان خود اعمال کنند و به آنان هشدار داد که با هرگونه کوتاهی در این زمینه برخورد خواهد کرد.

خبرنگاران ایرنا در چارچوب انجام وظیفه حرفه ای خود به عنوان نمایندگان افکار عمومی از ساعت ۱۸ دیروز رصد اجرای محدودیت های جدید کرونایی را در دستور کار خود قرار دادند و نتیجه مشاهدات آنها نشان داد که اگر چه بعضی از مشاغل غیر سطح یک راس ساعت تعیین شده اقدام به تعطیلی نکردند ، اما بعد از مشاهده جدی بودن اجرای مصوبه که با حضور بازرسان مراکز بهداشت و سازمان صنعت و معدن و دیگر دستگاه های نظارتی همراه بود ، حدود ساعت ۲۰ اقدام به تعطیلی کردند.

اجرای این محدودیت در مرکز شهر ساری یعنی در خیابان های جمهوری ، قارن و انقلاب اسلامی منتهی به میدان ساعت که با حضور بازرسان و مسئولان استانداری ، صنعت ، معدن و تجارت و همچنین نیروی اماکن عمومی انتظامی بوده است، تا ساعت حدود ۱۹ طول کشید.

وقت شناسی طلا فروشی‌ها

اگرچه صاحبان مغازه ها و فروشگاه های شهرهای مازندران همراهی نسبی در نخستین روز از اجرای این محدودیت کرونایی داشتند ، اما بر اساس اظهارات شهروندان ساروی ، همه به صورت متفق القول بر لزوم رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تاکید و این محدودیت ها را برای سلامت عموم جامعه ضروری تلقی کردند.

گزارش خبرنگاران ایرنا حاکی است که برخی از مشاغل مانند راسته بازار های طلا فروشی همزمان با زمان اجرای محدویت کرونایی یعنی راس ساعت ۱۸ کرکره مغازه ها را پائین کشیدند. صنوف کفش ، پوشاک و خشکبار هم به صورت نسبی با تاخیر ۳۰ دقیقه ای تا دو ساعته به بقیه مشاغل پیوستند و کارشان را تعطیل کردند.

برخی از صاحبان فروشگاه ها هم اجرای این محدودیت را منوط به حمایت جدی دولت برای جبران درآمدشان دانستند و معتقد بودند که عمده شاغلان خرد نیاز به درآمد روزانه دارند و از آن جایی که روزهای فصل پائیز کوتاه است و بیشتر شهروندان از ساعت ۱۶ تا ۲۲ برای خرید مایحتاج خود به بازار مراجعه می کنند، تعطیلی ساعت ۱۸ صدمه جدی به معیشتشان وارد می کند.

بعضی دیگر از صاحبان فروشگاه ها اجرای چنین محدودیت ها را بی تاثیر در جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا می دانستند و تاکید داشتند که همه باید فاصله اجتماعی ، ماسک زدن و دیگر مقولات بهداشتی را رعایت کنند و مهم تر این که درک و فرهنگ عمومی از شرایط بیماری در هر شخص باید نهادینه شود.

متصدی یکی از فروشگاه ها به خبرنگار ایرنا گفت : ما مخالف اجرای محدویت ها نیستیم ولی این فرهنگ باید در جامعه ما نهادینه شود که فردی که بیمار و یا ناقل است باید از حضور در اجتماع خودداری کند و نباید با بی توجهی و بی تفاوتیش ، هزینه به دیگران تحمیل نماید.

وی که دارای فروشگاه کفش در خیابان انقلاب ساری بود ، افزود : محدودیت در زمان کسب و کار آن هم در پیک حضور مردم در بازار نیاز به حمایت جدی دولت در تامین معیشت این صنوف دارد ، اگر کشورهای مختلف دنیا تعطیلی را مطرح می کنند، حمایت های مالی را نیز انجام می دهند.

ابراز رضایت ناظران

علی شیرازی مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری مازندران که بازرسان سازمان صنعت ، معدن و تجارت را در خیابان های شهر ساری همراهی می کرد ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن قدردانی از مردم و صاحبان صنوف در اجرای محدودیت های زمانی کسب و کار ،گفت : اگرچه در نخستین روز از اجرای این محدودیت به صورت نسبی راس ساعت ۱۸ عملیاتی شد ، اما به طور یقین از فردا شاهد همراهی همه صاحبان فروشگاه ها را راس ساعت ۱۸ خواهیم بود.

وی با اظهار این که درک عمومی جامعه نسبت به رعایت مصوبات ستاد کرونا وجود دارد و همه مردم از اقشار مختلف نسبت به سلامت یکدیگر حساس هستند، افزود : از شهروندان نیز تقاضا داریم به منظور کمک به صاحبان صنوف ، با رعایت پروتکل های بهداشتی زمان خرید و تامین مایحتاج خود را به پیش از ساعت ۱۸ منتقل کنند تا کسب و کار و رونق اقتصادی از بین نرود.

شیرازی گفت : طبق گزارش فرمانداران ۲۲ شهرستان مازندران صنوف مراکز شهرهای استان بویژه در خیابان های اصلی و شلوغ شهرها از اعمال محدودیت کرونایی یعنی تعطیلی راس ساعت ۱۸ استقبال کردند و همراهی ها در نخستین روز رضایتبخش بود.

وی مقاومت نکردن صاحبان فروشگاه ها را نشانه درک عمومی آنان به سلامت جامعه توصیف کرد و افزود : از شهرداری ها نیز تقاضا داریم دست فروشان را در خیابان ها ساماندهی کنند چون جمع شدن بساط دست فروشی ها تا قبل از ساعت ۱۸ ضرروی است و در واقع این محدودیت شامل آنان نیز می شود.

رئیس نظارت و بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران نیز در حاشیه بازدید از اجرای این طرح در خیابان قارن ساری به خبرنگار ایرنا گفت : اطلاع رسانی صنوف به همه صاحبان فروشگاه ها در اجرای محدودیت کرونایی مطلوب و رضایتبخش بوده است و خوشبختانه بیشتر صنوف بویژه طلا فروشان راس ساعت ۱۸ کرکره مغازه ها را پائین کشیدند.

حسین اصغرزاده اضافه کرد: اگرچه در اجرای این طرح نیروهای اماکن عمومی نیروی انتظامی نیز بازرسان را همراهی می کنند ، اما عمده صاحبان مشاغل بدون تذکر این نیروها اقدام به تعطیلی هر چند با تاخیر کردند اما توقع داریم از فردا همزمان همه صنوف این اقدام را عملیاتی کنند.

وی گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی در همه صنوف به صورت جدی و شدت بیشتر نظارت می شود و انتظار داریم شهروندان نیز نسبت به یکدیگر تذکرات لازم را در رعایت این مقولات داشته باشند.

رئیس نظارت و بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران اعمال محدودیت ها در تمامی ۵۸ شهر مازندران را الزامی دانست و تاکید کرد : تمامی مسئولان و مدیران شهری باید برای اجرای مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا همکاری کنند و هرگونه قصور در این زمینه تخلف محسوب می شود و تهدیدی برای جان شهروندان است.

شیوع کرونا در مازندران از سی ام بهمن ماه سال گذشته شروع شد و این استان تاکنون دو موج این بیماری را پشت سر گذاشت. در حال حاضر هم بر اساس آخرین گزارش دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل حدود ۸۶۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار