رییس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که کمبود نیروی متخصص طرح‌های توسعه‌ای اورژانس ۱۱۵ این استان را به تاخیر انداخته است.
کد خبر: ۸۷۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰ 22 July 2020

دکتر یحیی صالح طبری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : بر اساس برنامه ششم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور ، باید تا پایان این برنامه ۳۶ پایگاه به تعداد پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ این استان اضافه می شد که به دلیل کمبود نیروی متخصص در تمام رده ها حتی راننده و تکنسین ، اجرای این برنامه تا حد زیادی متوقف شده است.
وی ادامه داد : این در حالی است که استان مازندران به دلیل تراکم جمعیتی ناشی از حضور گردشگران به خصوص در تعطیلات فصلی و مناسبی به توسعه پایگاه های اورژانس برای تسریع در خدمات رسانی نیاز دارد.
صالح طبری اظهار داشت : هم اکنون ۹۱ پایگاه اورژانس ۱۱۵ جاده ای و شهری در استان مازندران فعالیت دارد که تا پایان برنامه ششم توسعه می بایست این پایگاهها به ۱۲۴ واحد برسد که با کمبود نیرو این برنامه حداقل تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.

کمبود مرکز و تاخیر حضور اورژانس
وی میانگین حضور اورژانس به صحنه عملیات را در مناطق داخل شهری حدود پنج دقیقه و خارج از شهر نیز حداقل ۱۴ دقیقه اعلام کرد و تاخیر در ارسال اورژانس در برخی از صحنه ها را صرفنظر از تماس های غیر ضروری برای خدمات گیری، ناشی از کمبود اورژانس اعلام کرد.
رییس مرکز فوریت های پزشکی استان مازندران گفت : براساس آمار به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت باید یک پایگاه اورژانس ۱۱۵ در شهرها مستقر شود ، ولی در برخی از شهرها به دلیل کمبود نیرو تعداد پایگاه ها کمتر از میانگین جمعیتی پیش بینی است.
وی تعداد آمبولانس های موجود در اورژانس ۱۱۵ مازندران را حدود ۱۲۰ دستگاه اعلام کرده و توضیح داد : ۲۵ درصد از این خودروهای مدرن است که در دولت تدبیر و امید در قالب نوسازی در اختیار اورژانس استان قرار گرفت.

وی آمبولانس های مجهز به تخت سی سی یو ویژه بیماران قلبی را از نمونه های این خودروهای مدرن معرفی کرد و اظهار داشت : این خودروها قابلیت دریافت نوار قلب از بیماران را دارند و همزمان با لینک آن به بیمارستان قلب، نیروهای ما در صحنه عملیات دستورات لازم خدماتی را از پزشک مربوط تا رساندن بیمار به بیمارستان دریافت خواهند کرد.
دکتر صالح طبری در مورد پایگاه هوایی اورژانس ۱۱۵ در مازندران هم گفت : دانشگاه علوم پزشکی مازندران تنها دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور محسوب می شود که دارای پایگاه هوایی با بالگرد ملکی است و در صورت نیاز به بیماران خدمات ارایه می دهند.
کاهش ۱۰ درصدی ماموریت اورژانس مازندران
رییس مرکز فوریت های پزشکی مازندران همچنین گفت که به دلیل شیوع ویروس کرونا و کم شدن سفر گردشگران به این خطه شمال کشور در بهار سال جاری آمار ماموریتی این مرکز نسبت به مدت مشابه ۱۰ درصد کمتر شد.
به گفته وی ، در بهار سال جاری اورژانس ۱۱۵ مازندران حدود ۳۰ هزار ماموریت انجام داد.
دکتر صالح طبری اظهار داشت : هم اکنون نیز حدود ۷۰ درصد از ماموریت های اورژانس خدمات رسانی به بیماران مشکوک به کرونا با سندرم حاد تنفسی است و پس از هر بار ماموریت نیز خودروهای آمبولانس براساس اصول بهداشتی ضدعفونی و گند زدایی می شود.
به گفته وی ، در دو مرحله شیوع ویروس کرونا در استان مازندران از سی ام بهمن سال گذشته تا نیمه دوم تیرماه سال جاری حدود ۹۰ نفر از نیروهای اورژانس ۱۱۵ استان به ویروس کرونا و بیماری کوویدو ۱۹ مبتلا شدند که حدود ۱۵ درصد از نیروهای این مرکز پزشکی را تشکیل می دهد.
وی خاطرنشان کرد : به دلیل کمبود نیرو برخی از نیروهای کرونایی اورژانس ۱۱۵ مجبور به برگشت به کار پیش از اتمام دوران نقاهت شدند.
مرکز اورژانس ۱۱۵ مازندران ۵۶۰ نیرو دارد.

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار