در حالی دولت وارد هشتمین و آخرین سال ریاست بر قوه اجرایی می‌شود که در کنار سیاست‌های حمایتی از کشاورزان که رشد قیمت محصولات را به دنبال داشت، نوسازی مسکن با تسهیلات ارزان قیمت انگیزه برای مهاجرت معکوس را افزایش داد.
کد خبر: ۸۷۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷ 18 July 2020

در حالی دولت وارد هشتمین و آخرین سال ریاست بر قوه اجرایی می‌شود که در کنار سیاست‌های حمایتی از کشاورزان که رشد قیمت محصولات را به دنبال داشت، نوسازی مسکن با تسهیلات ارزان قیمت انگیزه برای مهاجرت معکوس را افزایش داد.

 ایرنا ، براساس آمار رسمی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۸ صرفا از محل تسهیلات نوسازی مسکن روستایی حدود ۲۳ هزار واحد مسکونی جدید و نوساز در روستاهای استان مازندران احداث شد و هم اکنون نیز حدود پنج هزار واحد جدید در دست ساخت قرار دارد.
علاوه بر آن پیش بینی می شود با افزایش سقف اعتبار واحدهای مسکونی روستایی با وام ارزان قیمت پنج درصدی که به حدود ۵۰۰ میلیون ریال در سال جدید رسید و بزودی نیز با ابلاغ بانک مرکزی به بانک های عامل رنگ اجرایی به خود می گیرد، تقاضا برای نوسازی مسکن روستایی افزایش یابد و بار دیگر روستاهای استان نیز شاهد مهاجرت معکوس جوانان به سرزمین آبا و اجدادی خود باشند.

طبق آمار رسمی تاکنون در دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات صرفا در بخش نوسازی مسکن روستایی به روستاییان این خطه شمال کشور پرداخت شد که با احتساب تسهیلات اشتغالزایی این آمار پرداختی به حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال می رسد.
در مجموع در دولت فعلی در شهرها و روستاهای استان مازندران در این مدت حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی جدید صرفا از محل تسهیلات بانکی ساخته شد که معادل ۱۰ درصد از کل واحدهای مسکونی سرپا در مناطق شهری و روستایی استان است .
مهاجرت معکوس به روستاها
معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان مازندران گفت: از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۸ حدود ۲۳ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در این استان با دریافت تسهیلات ارزان قیمت ، نوسازی و مقاوم سازی شد.
علی رضا قلی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت مسکن روستایی را به طور میانگین برای هر واحد مسکونی ۲۵۰ میلیون ریال اعلام کرد که سرجمع آن به حدود ۶ هزار میلیارد ریال می رسد.
وی اضافه کرد: از محل اعتبار نوسازی مسکن سال ۹۸ نیز برای حدود ۸ هزار واحد مسکونی مجوز صادر شد که حدود ۵ هزار متقاضی برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن به بانک های عامل معرفی شدند که سقف دریافت این تسهیلات نیز مطابق با سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون ریال است.
قلی نژاد خاطرنشان کرد : در سال جاری دولت سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی را حدود ۵۰۰ میلیون ریال تعیین کرد که نسبت به سال گذشته سقف تسهیلات حدود ۲۰ رصد رشد یافت و به محض ابلاغ به بانک های عامل روستاییان متقاضی می توانند از این تسهیلات با سقف مصوب برای ساخت مسکن استفاده کنند.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مازندران از روستاییان این استان خواست تا برای نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی با تسهیلات ارزان قیمت مصوب دولت استفاده کنند و مشکلی از لحاظ اعتباری برای پرداخت به روستاییان متقاضی وام وجود ندارد.
قلی نژاد اظهارداشت : افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی در سال های اخیر به نوعی انگیزه برای بازگشت جوانان به روستاها را افزایش داد و به نوعی مهاجرت معکوس روستاییان مازنی به سرزمین آبا و اجدادی کلید خورد.
به گفته وی از سال ۸۴ که طرح نوسازی مسکن روستایی در سطح کشور شروع شد حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان مازندران مقاوم سازی شد و همچنان نیز بیش از ۲۲۰ هزار واحد مسکونی فرسوده در روستاهای استان مازندران وجود دارد که نیاز به نوسازی و مقاوم سازی دارد.
معاون بنیاد مسکن مازندران اظهار داشت : دولت تسهیلات خوبی را برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی با نرخ پایین پیش بینی کرد و امیدواریم روستاییانی که واحدهای مسکونی آنها در زمره واحدهای فرسوده قرار دارد، برای دریافت تسهیلات مراجعه کنند.
استان مازندران حدود سه هزار روستا دارد که ۴۷ درصد از جمعیت سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفری ( طبق سرشماری ۹۵) در این روستاها سکونت دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار