کد خبر: ۸۵۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳ 30 August 2015

یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: نارسایی مزمن کلیه ناگهانی ایجاد نمی‌شود.

نادر حیدری درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه البرز اظهار کرد: نارسایی‌های کلیوی، یکی از شایع‌ترین و البته پرهزینه‌ترین بیماری‌‌های مزمن در تمام کشورهای جهان است .

وی خاطرنشان کرد: نارسایی مزمن کلیه، ناگهانی ایجاد نمی‌شود و در مراحل ابتدایی، علایم کمی دارد.

وی افزود: متأسفانه این علایم بیشتر در مراحل انتهایی بیماری ظاهر می‌شود و نارسایی کلیه نتیجه نهایی اختلال پیش رونده عملکرد کلیه است که شایع‌ترین عامل آن، بیماری دیابت و افزایش فشار خون است.

وی ادامه داد: با بروز نارسایی کلیه، میزان نیتروژن اوره خون بدن بالا می‌رود و همین باعث می‌شود بیماردچار حالت تهوع، استفراغ،کاهش اشتها، خستگی، خارش،گرفتگی عضله‌ها و کم خونی شود.‏

وی ابرازکرد :کسانی که مبتلا به دیابت و فشار خون بالا هستند، افراد چاقی که دخانیات استعمال می‌کنند و افراد بالای ۵۰ سال با سابقه فامیلی ابتلا به بیماری‌های کلیوی، باید حتماً تست پیشگیری را انجام دهند.‏

‏حیدری اضافه کرد: پیشگیری وآگاهی از عوامل خطرآفرین و زمینه‌ساز بیماری کلیه مانند دیابت، فشارخون، عفونت‌ها، سنگ کلیه، چاقی، دخانیات، کم تحرکی و خودداری از مصرف غذا‌های کنسروی، فانتزی و غذا‌های پرچرب، پرنمک و قندی می‌تواند از پیشرفت نارسایی کلیه‌ها جلوگیری کند.

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: زمانی که بیماری مزمن کلیه باعث نارسایی کلیه‌ها شود فرد ناچار به پیوند کلیه و دیالیز می‌شود .

وی درتوضیح دیالیز افزود: دیالیز یک روش درمانی است که وظیفه بعضی از کارهای کلیه سالم را در بدن انجام می‌دهد و مانند کلیه‌های سالم، به حفظ تعادل مایع و املاح بدن کمک می‌کند.

این متخصص بیماری‌های داخلی گفت: هدف از انجام دیالیز، برداشت فرآورده‌های نهایی سوخت پروتئین از خون مانند اوره و کراتینین، حفظ غلظت املاح خون در محدوده طبیعی، تنظیم اسیدیته خون و برداشت مایع زیادی از خون است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دو روش برای دیالیز وجود دارد که عبارتند از: دیالیز خونی (همودیالیز) و صفاقی که هر دوی این روش‌ها می‌تواند به طور موقت تا برگشت عملکرد کلیه‌ها یا جایگزینی روش درمانی متفاوت برای بیمار یا به شکل دایمی انجام شوند.

وی ادامه داد: در روش درمانی دیالیز خونی از یک کلیه مصنوعی یا دستگاه دیالیز برای دفع مواد زائد، مواد شیمیایی و مایع اضافی خون استفاده می‌شود.

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری خاطرنشان کرد: انجام دیالیز زمان زیادی می‌برد و معمولاً هر جلسه آن حدود ۴ ساعت طول می‌کشد و باید هر هفته ۳ بار انجام شود.

وی درتوضیح روش دیالیز صفاقی گفت: در دیالیز صفاقی خون تصفیه می‌شود و پزشک با انجام یک جراحی، لوله نازکی را داخل شکم بیمار قرار می‌دهد تا راه دسترسی برای انجام دیالیز ایجاد شود.‏

‏ وی با اشاره به این که نارسایی کلیه می‌تواند حاد یا مزمن باشد، افزود: نارسایی حاد کلیه به طور سریع ایجاد می‌شود و بسیار جدی و خطرساز است و عواقب طولانی دارد ولی با درمان مناسب، علت‌های زمینه ساز بهبود می‌یابد.‏

‏ این استاد دانشگاه در مورد پیشگیری و درمان بیماری‌های کلیوی گفت: افراد با مشاهده نخستین علامت باید به پزشک مراجعه کنند .

وی اضافه کرد: برای افرادی هم که مبتلا به فشار خون و دیابت هستند نخستین اقدام، کنترل فشار خون و دیابت است که اندازه‌گیری قند خون، رعایت رژیم غذایی، مصرف داروها، تمرینات ورزشی و محدودیت مصرف نمک و مواد پروتئینی توصیه می‌شود.‏

‏وی در پایان گفت: افرادی که علایم نارسایی کلیه را در خود مشاهده می‌کنند باید توجه داشته باشند در صورت اقـدام نکردن برای تشخیص و درمان، کارکرد طبیعی کلیه مختل شده و می‌توانــد زندگی روزمره اجتمــاعی و خانوادگی آنها را دچار مشکل کند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار