معاون عمرانی استاندار مازندران گفت: ۲۰۰ خانوار سیلزده شرق مازندران با معرفی به بانک عامل، کمک بلاعوض دریافت کردند و ۳۰۰ خانوار دیگر در دستور کار برای دریافت تسهیلات هستند.
کد خبر: ۷۹۶۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹ 11 November 2019

 سیل ۱۲ ابان ماه به برخی مناطق روستایی و شهری در شهرستانهای نکا ،گلوگاه و بهشهر در شرق مازندران خسارت وارد کرد.

مهدی رازجویان، روز دوشنبه در جلسه بررسی خسارت سیل شرق مازندران افزود: براساس مصوبه دولت به هر خانوار خسارت دیده ناشی از سیل ۱۲ آبان ماه همانند سایر سیلزدگان اوایل فروردین ماه سال جاری استان تا سقف ۵۰ میلیون ریال متناسب با میزان خسارت دیدگی کمک بلاعوض داده شد.

وی با اعلام اینکه سیل اخیر هم همچون بسیاری از سیل ها در جهت عدم استفاده درست از جنگل ها و از بین بردن منابع طبیعی بوده است؛ خاطر نشان کرد: در کنار تخریب جنگل و منابع طبیعی، ساخت ابنیه های غیر اصولی در آبراهه ها و رودخانه ها موجب شد تا شاهد این نوع خسارت ها باشیم.

معاون استاندار مازندران با اشاره به آورده های سیل در بستر رودخانه ها و آبراهه ها گفت: از آورده های سیل برای دیواره سازی رودخانه ها استفاده شود و در ساخت و سازها مسائل ایمنی رعایت و کارها اصولی انجام شود.

رازجویان افزود: باید رودخانه ها ساماندهی شود و تا زمانی که این ساماندهی اصولی انجام نشود؛ نمی توان مشکلات سیلاب را حل و فصل کرد، ساخت پل ها، دیواره سازی ها و مرمت زیرساخت ها باید با اولویت در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به بارش ۱۴۰ میلیمتری باران در فرصت زمانی محدود؛ گفت: بارش باران در بامداد ۱۲ آبان ماه سال جاری باعث خسارت به برخی روستاها و مزارع کشاورزی مردم گلوگاه ، بهشهر و نکا در شرق مازندران شد که خسارت ها ارزیابی و چهارشنبه به هیات دولت ارسال می شود.

وی افزود : اگر چه بارش باران در این زمان محدود فراوان بود؛ اما پیش بینی به موقع هواشناسی ‌ و اجرای طرح لایروبی رودخانه ها و مسیل ها در تابستان میزان خسارت ها را به حداقل رساند و همچنان هم باید لایروبی رودخانه ها و جلوگیری از ساخت و ساز در مسیر رودخانه ها در دستور کار باشد.

وی گفت: همکاری و همدلی و احساس مسئولیت در سیل اخیر مهمترین عامل در مدیریت بحران سیل بود و همه نیروهای خدمات رسان و مدیران ستاد مدیریت بحران تا پایان پاکسازی سیل در شرق مازندران حضور داشتند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان مازندران هم در این نشست با اشاره به اینکه برای کمک به سیل زدگان کمک بلاعوض و تسهیلات ظرف ۷۲ ساعت اجرایی شد؛ گفت: در این بخش ارزیابی های لازم انجام و یا در دست انجام است و تاکنون ۲۰۰ خانوار از کمک بلاعوض برخوردار شدند.

حسین خانی نوذری، در این جلسه از مسوولان شهرستانی و محلی گلوگاه و بهشهر خواست تا خسارت دیدگان واقعی را برای تشکیل پرونده و دریافت کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی شامل وام ساخت و بازسازی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سوق دهند.

وی گفت: براساس دستورالعمل به هر یک از واحدهای مسکونی خسارت دیده ناشی از سیل در بخش تعمیرات در شهرها و روستاها به میزان خسارت علاوه بر پرداخت کمک بلاعوض تا سقف ۵۰ میلیون ریال، تسهیلات ارزان قیمت تعمیرات تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال پرداخت خواهد شد./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار