داورزنی: دیدار با امام (ره) مسیر ورزش را تغییر داد/ حمایت هاشمی رفسنجانی ورزش بانوان را احیا کرد

به گزارش «تابناک تهران»؛ سلسه نشست های بررسی دستاوردها، چالش ها و چشم انداز آینده حوزه ورزش برای بازخوانی چهل سال ورزش پس از پیروزی انقلاب اسلامی امروز یکشنبه در محل وزارت ورزش پیگیری شد.

در نشست امروز که با حضور قابل توجه روسای فدراسیون ها و مسئولان وزارت ورزش برگزار شد، محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش همراه با شاهرخ شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک و مسعود اشرفی دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک در مورد دستاوردهای ورزش قهرمانی در ۴۰ سال اخیر توضیح دادند.  البته پیش از آنها، عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش نیز توضیحاتی از دستاوردهای ۴۰ ساله ورزش ارائه کرد.

بجز کشتی و وزنه برداری حرفی برای گفتن نداشتیم
در ادامه محمدرضا داورزنی گفت: سال ۱۹۰۰ برای نخستین بار پرچم ایران در المپیک بالا رفت و سال ۱۹۴۸ هم برای نخستین بار ورزشکاران ایرانی در این بازی ها حضور داشتند و اینگونه فعالیت های ورزش و ورزشکاران ایران توسعه بیشتری یافت. برای بررسی عملکرد ورزش ایران هم باید به ورزش ایران پیش از انقلاب و پس از آن پرداخت. البته باید از زمان پهلوی پسر به ورزش نگاه کنیم. به جز کشتی و وزنه برداری، در سایر رشته ها در المپیک حرفی برای گفتن نداشتیم.

چرا ورزش ایران تعطیل شد؟
وی با یادآوری میزبانی که تهران در بازی های آسیایی داشت، گفت: سال ۵۶ به دلیل عملکرد ضعیف ورزش دستور انحلال ورزش صادر شد و مدت ها طول کشید تا از دستور کار خارج شد. بعد از آن هم ورزش و مدیریت آن از وزارت آموزش و پرورش جدا شد. در کل آن زمان ورزش ایران در میادین آسیایی و جهانی حرفی برای گفتن نداشت ضمن اینکه خانواده ها و به خصوص مذهبی ها و هیاتی ها نگاه مثبتی به حضور فرزندان شان در ورزش نداشتند.

نگاه ها به ورزش خوب نبود
معاون وزیر ورزش با اشاره به اینکه سال ۵۹-۵۸ حتی به فارغ التحصیلان ورزش هم نگاه مثبتی نبود، خاطرنشان کرد: حتی کمیته بازسازی هم تشکیل شد چون می گفتند بعضی از دانشجویان و فارغ التحصیلان ورزش نیروهای مثبتی نیستند و باید بروند. در کل نگاه ها خوب نبود طوریکه تا دو سال اول بلاتکلیف بودیم که ورزش در ساختار کشور چه جایگاهی دارد؟ اصلا جایگاه دارد؟ ان زمان نگاه به ورزش خیلی جدی نبود.

دیدار با امام راه ورزش را تغییر داد
به گفته داورزنی این نگاه ها و شرایط ادامه داشت تا دیدار و نشستی که میان ورزشکاران با امام خمینی(ره) انجام شد. این نقطه آغاز برای ورزش ایران بود. در این نشست بحث  مطرح شد که نگاه به ورزش پهلوانی باشد یا قهرمانی؟!

هر میدانی می رفتیم چند پناهنده داشتیم
وی در ادامه صحبت های خود با یادآوری آغاز جنگ تحمیلی و اینکه ورزش ایران در دهه اول انقلاب شرایط خاصی را پشت سر گذاشت، خاطرنشان کرد: نمی توان گفت حضور آنچنانی در میادین بین المللی داشتیم طوریکه حتی در دو دوره المپیک اصلا شرکت نکردیم. ضمن اینکه در هر میدانی که حاضر می شدیم تعدادی پناهنده هم می دادیم!

حمایت هاشمی رفسنجانی ورزش بانوان را احیا کرد
داورزنی با تاکید بر حمایت های هاشمی رفسنجانی از ورزش به خصوص ورزش بانوان، یادآور شد: این در حالی بود که خیلی از مسئولان نگاه مثبتی به ورزش بانوان نداشتند اما با حمایت های هاشمی رفسنجانی، شرایط جدیدی رقم خورد. بعد از آن نگاه ها کم کم تغییر کرد و اینگونه شرایط برای ورزش قهرمانی بانوان به مرور مهیا شد.

10 - 12 هزار مجموعه ورزشی ساخته شده است
ساخت و سازهای ورزشی موضوع دیگری بود که داورزنی به آن پرداخت و گفت: گل سرسبد ساخت و سازهای ورزشی تا قبل از انقلاب، ساخت ورزشگاه آزادی بود در حالیکه طی چهل سال گذشته ۱۲ - ۱۰ هزار مجموعه ورزشی ساخته شده که البته دو سه هزار مورد هنوز نیمه کاره است. همزمان با این ساخت و سازها و تربیت نیروی انسانی، به بحث توسعه رشته و فعالیت در رشته های جدید ورود شد. معاون وزیر ورزش در این رابطه ادامه داد: تقریبا از سال ۷۰ به بعد در بسیاری از رشته ها شیب مثبتی را طی کردیم که از نتیجه گیری در میادین اسیایی و جهانی قابل تایید است. 

اولین های زیادی در ورزش داشتیم
«در کل عملکرد ورزش در چهار دهه گذشته قابل دفاع است»، داورزنی با تاکید بر این جمله گفت: شاید در برخی زمینه ها می توانستیم بهتر عمل کنیم،  در حوزه اخلاق و عملکرد حضور پررنگتری داشته باشیم که انها هم جای بحث دارد اما در کل رشد ورزش در این مدت قابل توجه است. اولین های زیادی در ورزش داشتیم، ورزشکاران سازمان یافته ده برابر شده و اعزام ها هم هفت هشت برابر شده است. جایگاه مان در بسیاری از رشته ها باوجود مشکلات و کارشکنی ها بالا بوده است.