مدیرکل هواشناسی استان پیش‌بینی کرد؛
مدیرکل هواشناسی استان گفت: پیش‌بینی می‌شود با آغاز پائیز بارش در سطح استان بیش از حد نرمال باشد.
کد خبر: ۶۳۷۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸ 30 July 2018

به گزارش تابناک اردبیل،‌علی دولتی‌مهر اظهار کرد: در سال زراعی جاری و تا پایان تیرماه میزان متوسط مجموع بارش استان اردبیل به ۳۰۸ میلیمتر رسیده است که این میزان در مقایسه با دوره آماری که ۲۸۸ میلیمتر بود در حد نرمال و حدود ۵ تا ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این رقم در مقایسه با سال زراعی مدت مشابه گذشته که حدود ۲۵۵ میلیمتر بوده ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیر کل هواشناسی استان اردبیل گفت: با توجه به اینکه کشورمان با کاهش بارش در حدود ۲۶ درصد روبروست و بیشترین کاهش نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۷۲ درصد است استان اردبیل با افزایش بارش ۱۰ درصد در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

دولتی‌مهر بیان کرد: در سال زراعی جاری بیشترین افزایش بارش با ۲۵ درصد مربوط به مشگین‌شهر و بیشترین کاهش در منطقه نمین با ۲۰ درصد و کوثر ۱۲ درصد نسبت به دوره آماری به ثبت رسیده و ما شاهد آن هستیم در سایر مناطق استان افزایش ۵ تا ۱۵ درصدی بارش‌ها رقم خورده است.

وی ادامه داد: سال زراعی جاری در مقایسه با سال زراعی مدت مشابه گذشته غیر از بیله‌سوار و کوثر در سایر مناطق استان بین ۱۰ تا ۴۰ درصد افزایش بارش‌ها رقم خورده است که بیشترین افزایش بارش با ۴۰ درصد مربوط به مشگین‌شهر است.

مدیر کل هواشناسی استان اردبیل افزود: در چهار ماهه اول امسال متوسط مجموع بارش استان اردبیل ۱۱۲ میلیمتر ثبت شده که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۷۵ میلیمتر بوده در حدود ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد اما نسبت به دوره آماری که ۱۲۵ میلیمتر بوده حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

دولتی‌مهر میانگین دمای استان را در تیرماه ۹۷ برابر با ۲۴٫۷ درجه سلسیوس اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲٫۴ و بلند مدت ۳ درجه افزایش داشته است.

عضو شورای اداری استان اردبیل بیشترین میانگین دما در تیرماه را متعلق به بیله‌سوار با ۲۹٫۵ درجه و کمترین میانگین دما را معلق به فرودگاه اردبیل با ۲۰ درجه سلسیوس اعلام کرد.

دولتی‌مهر خاطرنشان کرد: در کلیه ایستگاه‌های استان هم به نسبت سال گذشته و هم نسبت به دوره بلندمدت با افزایش دما همراه بوده که بیشترین افزایش نسبت به سال قبل متعلق به نمین با ۲٫۸ درجه و بیشترین افزایش نسبت به بلندمدت متعلق به خلخال با ۴٫۲ درجه سلسیوس می‌باشد.

وی ادامه داد: در مقابل این افزایش دما کمترین دمای ثبت شده طی این مدت ۵ درجه سلسیوس بوده که در فرودگاه اردبیل ثبت شده است.

مدیر کل هواشناسی استان اردبیل حداکثر مطلق دمای ثبت شده طی این مدت را در ایستگاه‌های پارس‌آباد ۴۴، فیروزآباد ۴۳٫۵، بیله‌سوار ۴۲٫۴، گرمی ۴۰٫۵ و نیر ۳۸٫۷ درجه سلسیوس اعلام کرد که در طول دوره آماری این ایستگاه‌ها بی‌‌سابقه است.

دولتی‌مهر اظهار کرد: مدل‌های پیش‌بینی فصلی نشانگر بارش نرمال در استان‌های واقع در سواحل خزر و حد نرمال در استان اردبیل تا مهرماه است و انتظار می‌رود با آغاز پائیز بارش در سطح استان بیش از حد نرمال خواهد بود.

وی میانگین دما طی مرداد تا مهرماه ۹۷ را در مناطق مرکزی استان در حد نرمال و در سایر نواحی متمایل به نرمال بیان کرد که پیش‌بینی‌های فصلی برای مدیریت ریسک در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار