نخستین برداشت مکانیزه شالی برنج مازندران روز جهارشنبه با حضور استاندار و معاون وزیر جهاد کشاورزی در سطح 1.5 هکتار از اراضی شالیزاری روستای اسپه کلای فریدونکنار آغاز شد.
کد خبر: ۶۲۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸ 15 July 2015
به گزارش تابناک مازندران و به نقل از خبرگزاری ایرنا رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در آیین گفت : در حال حاضر مهم ترین دغدغه شالیکاران قیمت تمام شده برنج است.


دلاور حیدرپور با بیان این که واردات برنج خارجی از اول مرداد تا پایان ماه آذر ممنوع است ، افزود : با این حال شالیکاران با توجه با هزینه بالای تولید نگران فروش محصول تولید خود هستند.

حیدرپور وضعیت تولید شالی مازندران را مطلوب ارزیابی و اضافه کرد : اکنون 20 هزار هکتار از اراضی شالیزاری مناطق مرکزی و شرقی استان در تنش و استرس خشکسالی قرار دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به اقدامات مقابله با خشکسالی در سال جاری اشاره کرد و گفت: تاکنون 22 حلقه چاه،40 دستگاه موتور پمپ، 45 کیلومتر لایروبی انهار و 10 کیلومتر لوله گذاری در جهت تامین آب شالیزاری اقدام شده است.

**
کاهش محسوس مصرف سموم در اراضی شالیزاری مازندران

حیدرپور به کاهش محسوس مصرف سموم کشاورزی در سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت : سال گذشته 160 هزار هکتار به صورت شیمیایی مبارزه شد و امسال این رقم به 30 هزار هکتار کاهش یافته است.

وی وجود آفات و بیماری ها در اراضی شالیزاری درسال جاری را اندک اعلام کرد و گفت : امسال فقط 27 هزار هکتار علیه بیماری ها از جمله بلاست مشاهده شده است در حالی که سال گذشته 127 هزار هکتار از اراضی شالیزاری دچار بیماری و آفات شده بود.

حیدرپور به مشقت برنجکاری اشاره کرد و گفت : دولت به منظور کاهش سختی های برنج کاری هفتاد  میلیارد تومان تسهیلات برای خرید تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی به کشاورزان پرداخت کرده است.

وی ادامه داد : در حال حاضر دو هزار ودویست و شصت دستگاه کمباین مخصوص برنج و یکهزار و 65 دستگاه نشاءکار و دو هزار و سیصد دستگاه دروگر در استان مازندران وجود دارد.

وی با اشاره به این که امسال 75 درصد برداشت به صورت مکانیزه صورت می گیرد ، گفت : با مکانیزه شدن فرایند تولید برنج حدود 50 درصد هزینه تمام شده تولید برنج کاهش می یابد.

رییس سازمان جهاد مشاوری مازندران سود 21 درصد تسهیلات برای توسعه مکانیزاسیون اراضی کشاورزی را بالا دانست و گفت: با این مقدار سود تسهیلات نمی توان کشاورزی را توسعه داد.

استان مازندران با 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری 44 درصد برنج کشور را تامین می کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار