دبیر کانون مرغداران کشور گفت: با آنکه دولت برای واردات نهاده یارانه می‌دهد، اما انحصار واردات نهاده همچنان در دست فردی خاص است که به راحتی با بازار بازی می‌کند و اجازه نمی‌دهد، قیمت نهاده پایین بیاید.
کد خبر: ۶۱۱۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ 26 May 2018

به گزارش تابناک : پرویز فروغی وضعیت مرغداری‌ کشور را از لحاظ چرخه اقتصادی اسف‌بار عنوان کرد و گفت: عدم مدیریت از یک‌سو، فعالیت مرغداری‌های غیرمجاز، ورود بی‌موقع شرکت پشتیبانی امور دام به بازار، وجود محلی به نام میدان بهمن و انحصار واردات نهاده در دست یک فرد خاص همه و همه از جمله معضلاتی است که سبب شده است که صنعت مرغداری به خاک سیاه بنشیند. 

وی تصریح کرد:‌ با آنکه دولت برای کمک به پایین نگه داشتن قیمت تمام شده محصولات دامی از جمله مرغ و تخم‌مرغ تا قبل از گران شدن نرخ ارز، ارز مبادله‌ا‌ی 3800 تومانی و اکنون هم یارانه 400 تومانی را به نهاده‌ها می‌دهد، اما متأسفانه فردی خاص (آقای م) که انحصار واردات نهاده از چند سال قبل را با وجود اعتراض بسیاری از فعالان بخش اقتصادی همچنان در دست دارد، به راحتی با بازار بازی می‌کند و اجازه نمی‌دهد قیمت نهاده پایین بیاید

به گفته فروغی جالب اینجاست که یارانه 400 تومانی را از دولت می‌گیرند و در جیب‌شان می‌گذارند، اما نرخ نهاده وارداتی را براساس ارز غیریارانه‌ای محاسبه می‌کنند. 

دبیر کانون مرغداران کشور با تأکید بر اینکه قیمت تمام شده مرغداران با قیمت فروش همخوانی ندارد، تصریح کرد: نوسانات شدیدی که در قیمت نهاده از جمله جوجه یک‌روزه،‌ سویا و ذرت وجود دارد سبب شده که مرغداران ضرر کنند و اکنون اکثرا ورشکسته شده‌اند.

وی در ادامه گفت: هر کیلوگرم سویا 3 هزار تومان و ذرت بین 1200 تا 1300 تومان شده و قیمت جوجه یکروزه نیز قبل از این مسئله تا 3 هزار تومان هم رسیده بود، در نتیجه قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ 6 هزار و 200 تومان است، اما مرغداران آن را تا هر کیلوگرم 4 هزار تومان هم فروخته‌اند. 

فروغی در پاسخ به اینکه چه راهکاری را می‌توان برای جلوگیری از ورشکستگی و از بین رفتن مرغداری‌ها پیشنهاد داد، گفت:‌ اگر بخواهیم ریشه‌ای نگاه کنیم، دادن مجوزهای بی‌حد و حساب و افزایش تولید سبب شده که نتوانند مازاد را کنترل کنند و در نهایت باعث ضربه زدن به تولیدکننده شد. 

او این را هم گفت که 25 درصد از مرغداری‌ها فعال در کشور غیرمجاز هستند که علاوه بر عدم نظارت بر سلامت فعالیت آنها سبب می‌شود که تولید آنها نیز بر بازار سربار شود که باعث ضرر مرغداران مجاز شده است. 

وی افزود: از طرف دیگر سامانه‌ای به نام «سماسَت» ایجاد شده که مرغداری‌های گوشتی، کشتارگاه‌ها و دامپزشکی باید به آن وصل شوند، اما متأسفانه این سامانه مسکوت مانده، چرا که از طریق آن می‌توان میزان تولید را کنترل کرد و از طرف دیگر، وزن و سن مرغ هم تحت کنترل قرار می‌گیرد. 

دبیر کانون مرغداران کشور این را هم گفت که در صورت از بین رفتن 27 هزار مرغدار در سراسر کشور بخش زیادی از اشتغال‌های مستقیم و غیرمستقیم از بین رفته، سرمایه ملی نابود می‌شود و باید ارز زیادی دوباره برای واردات مرغ هزینه شود. 

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار