با مطرح شدن بحث صادرات 3 میلیارد دلاری ضعف‌های محصولات تولید مازندران خودنمایی می‌کند که مهم‌ترین آنها کیفت پایین محصولات متناسب با نیاز بازار کشورهای هدف است که انتظار است که نسبت به ارتقابخشی آن اقدام شود.آنچه در توسعه صادرات باید به آن توجه کرد، حمایت از تولید داخل است، بیش از طرح حمایت از صادرات طرح حمایت از تولید باید شکل بگیرد و چون اگر تولیدکننده در استان دچار چالش باشد، محصولات تولیدی برای صادرات وجود ندارد.
کد خبر: ۶۰۱۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 06 May 2018

به گزارش تابناک : توسعه صادرات یکی از مباحث جدی در استان مازندران مورد بحث است.

محمد اسلامی استاندار مازندران این روزها بحث صادرات بیش از 3 میلیارد دلاری را تا پایان برنامه ششم توسعه را پیش کشیده است و در همه جلسات نسبت به این موضوع تاکید می‌کند.

وی در جلسات متعدد با اعلام اینکه زمینه‌سازی برای توسعه صادرات در استان را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: تولید محصول متناسب با نیاز صادراتی باید توسط تولیدکنندگان فراهم شود.

بیشتر مباحث جلسات در ارتباط با توسعه صادرات مربوط به مرکبات است،مباحث چندانی در ارتباط با صادرات محصول برنج مازندران مطرح نیست.

میزان مرکبات تولیدی استان سال به سال در حال افزایش است، سطح تولیدی مرکبات در برخی از باغات استان حتی به 50 تن در هکتار می‌رسد.

کل آمار مرکبات صادر شده استان مازندران در سال 96 حدود 105 تن اعلام شده است، البته اتحادیه سورتینگ‌داران استان آمارهای متعددی از ارسال مرکبات به دیگر استان‌های مرزی خبر می‌دهند ولی این محصولات در لیست صادراتی استان مازندران قرار نگرفته است.

تولیدکنندگان لبنیات مازندران راه صادرات این محصول را پیدا کرده و بنا بر اطلاعات دریافتی خبرنگار ما از 600 هزار تن محصولات تولیدی استان 153 هزار تن به صادرات رسیده است.

ذائقه شناسی و تولید مداوم یکی از مباحث جدی است که باید به آن توجه شود.

ثبات قیمتی از دیگر مباحثی است که تولیدکنندگان باید به آن توجه کنند.

کاهش قیمت تمام شده از مباحث جدی است که در تولید داخل کمتر به آن توجه می‌شود، از طرفی با هدفمندی یارانه‌ها بنا بود که در هزینه آب، برق و گاز شرکت‌های تولیدی صرفه‌جویی مناسبی انجام شود.

استفاده از علم نوین در تولید پایدار از مباحثی است که با وجود گذشت سال‌ها از قانون هدفمندی یارانه‌ها در استان چندان به آن توجه نشده است.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در ارتباط با وضعیت تولید لبنیات در استان معتقد است که می‌توانند تا یک میلیارد دلار در سال صادرات داشته باشند.

راه توسعه صادرات لبنیات مازندران به روسیه توسط شرکت کاله باز شده است، سایر تولیدکنندگان استانی و حتی کشور با توجه به ظرفیت بالای نیازمندی در روسیه می‌توانند از تجربیات کاله در این ارتباط استفاده کنند.

شیلات و تولید ماهیان گرم آبی و سردآبی دیگر قابلیت‌های توسعه صادرات در استان مازندران است، بخشی از نیازمندی‌های کشور عراق به ماهی از استان مازندران تامین می‌شد، به نظر می‌رسد که این کشور در زمینه تولید شیلات به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده و میزان واردات خود از ایران را کاهش داد، اما درب بازار بزرگ روسیه همچنان به روی تولیدکنندگان ایرانی باز است.

اما چالش‌های حوزه صادرات استان مازندران که نباید به راحتی از کنار آن گذشت؛ قیمت بالای تمام شده محصول در استان یکی از دلایل عدم رقبت تجار برای صادرات است.

مداومت در تولید یکی از مباحث جدی است که بازارهای بزرگ به دنبال آن هستند، اقدامی که کمتر در استان مازندران دیده می‌شود، صادرات در استان تابع تولید مازاد است.

عدم شناخت نیازمندی‌های بازار هدف از مباحث جدی است که باید به آن توجه شود.

نوسانات نرخ ارز در سال جاری تجربه تلخ آن دامن‌گیر تولیدکنندگان و صادرکنندگان بوده است و همچنان ادامه دارد.

اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به صادرکنندگان و طرح‌های تشویقی برای توسعه صادرات از مباحث دیگری است که عدم توجه به این موضوع زمینه‌ساز کاهش صادرات محصولات تولیدی استان را فراهم می‌کند.

در نهایت آنچه در توسعه صادرات باید به آن توجه کرد، حمایت از تولید داخل است، بیش از طرح حمایت از صادرات طرح حمایت از تولید باید شکل بگیرد و چون اگر تولیدکننده در استان دچار چالش باشد، محصولات تولیدی برای صادرات وجود ندارد.

 

 

 

منبع : بلاغ 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار