در ایران اما به نظر می‌رسد گردشگری ماه رمضان مانند بسیاری دیگر از فرصت‌ها نادیدهگرفته‌ شده و برنامه‌ریزی خاصی برای جذب گردشگر در این ماهصورت نگرفته است..
کد خبر: ۵۹۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸ 09 July 2015

به گزارش نایناک مازندران درحالي كه برخي كشورهاي عربي درحال برنامه ريزي و طراحي بسته هاي گردشگري براي ماه مبارك رمضان هستند، اين پرسش مطرح است كه ايران به عنوان كشوري كه سال ها سنگ جذب گردشگران مسلمان را به سينه زده، آيا رمضان را به عنوان محصول گردشگري تعريف كرده يا تا كنون براي استفاده از اين ظرفيت برنامه اي داشته است؟
گردشگری، فرصتی است برای آشنایی با فرهنگ‌های متفاوت و گردشگران همواره کنجکاوند که مردمانی از سرزمین‌های دیگر را از نزدیک ببینند. به همین دلیل مناسبت‌های خاص ملی و مذهبی برای تورگردانان زمینه‌ای مهیا می‌کند که بتوانند گردشگران را ترغیب به سفر کنند. اعیاد و سایر مناسبت‌های مذهبی مسلمانان نیز از جمله این فرصت‌هاست که به‌ویژه سبب آشنایی درست مردم با مسلمانان می‌شود. همچنین می‌تواند مسلمانان کشورهای مختلف را به یکدیگر نزدیک‌تر کند.
در ایران اما به نظر می‌رسد گردشگری ماه رمضان مانند بسیاری دیگر از فرصت‌ها نادیدهگرفته‌ شده و برنامه‌ریزی خاصی برای جذب گردشگر در این ماهصورت نگرفته است..
امسال بسياري از كشورهاي عربي در ماه رمضان تصميم گرفته اند از ظرفيت اين ماه براي جذب گردشگران مسلمان استفاده كنند. مصر، لبنان و تونس،دبی و ترکیه و مالزی با طراحي بسته هاي متنوع گردشگري رمضان و برگزاري جشنواره هاي مختلف به دنبال جذب گردشگران مسلمان جهان هستند. آن ها پروازهاي فوق العاده اي به مقصد كشورهاي عربي و مسلمان نشين برقرار و تبليغاتي را با موضوع گردشگري رمضان در شبكه هاي تلويزيوني آغاز كرده اند. 
باید گفت در مالزی علیرغم گرما و رطوبت بالای شهرهای مالزی در این ماه ، گردشگران بسیاری مالزی را بهشت ماه رمضان می دانند.
خدمات حرفه ای هتلها ، بازارهای شبانه و اغذیه خیابانی و متنوع مالزی از جذابیتهای این کشور برای مسلمانان است .
مسلمانان روزه دار علاوه بر بهره مندی از زیباترین طبیعت روی زمین و همچنین مساجد بزرگ و مدرن می توانند از غذاهای سنتی مالزی که معمولا با برنج و شیر نارگیل درست شده و بسیار مقوی هم هستند استفاده کنند همچنین خوراک چیکن رایس با کاری که از غذاهای محبوب ماه رمضان مسلمانان در مالزی است.
حراجها و فروشهای ویژه ماه رمضان هم از جذابیت های گردشگری رمضان در مالزی است.
در عرصه گردشگری رمضان ترکها حرفهای زیادی برای گفتن دارند.ترکیه اگر چه کشوری لائیک محسوب می شود اما به دلیل فرهنگ اسلامی اکثر مردم، مسلمانان در این کشور که به قصد گردشگری حلال می آیند احساس بدی نخواهند داشت .
در این کشور در حالی که خوردن و نوشیدن آزاد است اما اکثر مردم از این عمل در ملا عام احراز می کنند و فضای رمضان در استانبول احساس می شود . در اکثر شهرها این کشور رستورانها و اغذیه فروشیها با پرده پایین کشیده خدمات ارایه می دهند و بسیاری از رستورانها مشروب ارایه نمی کنند و کلا عرضه مشروب در این ماه در ترکیه بسیار محدود می شود در ترکیه رستورانها و هتلها به نحو دلپذیری برای پذیرایی افطار آماده شده اند و لیستی از غذاهای متنوع ترکی اعم از انواع کباب و شیرینی جات سنتی ترکی را ارایه می دهند که برای گردشگران بسیار جذاب است.
امارات در ماه رمضان حال و هوای دیگری دارد و بسیاری از مسلمانهای منطقه برای بهره گیری از برنامه های فرهنگی به امارات می روند.
مسئولان این کشور که اهتمام خاصی به بخش گردشگری دارند در هنگام فرا رسیدن این ماه طیف گسترده ای از برنامه های فرهنگی – رسانه ای تدارک میبینند جشنها و برنامه های ویژه با محوریت قرآن به توریستهای مسلمان ارایه می شود.
علاوه بر آن تورهای ویژه افطار در صحرا و چادر همرا با سرو بهترین آشپزخانه های عربی و قلیان مخصوص از جذابیتهای ویژه امارات در این ماه حتی برای غیر مسلمانان است.
هتلهای مجلل این کشور برای برنامه رمضان آمادگی ویژه دارند و در پروازهای امارات در هنگام افطار بسته ای شامل خرما ، یک نوشیدنی لبنی ،یک ساندویچ و بطری آب ارایه می شود.
فروشگاهها و مال های بزرگ نیز تخفیفات ویژه ای دارند که در هنگام عید فطر به اوج خود می رسد.
مسئولان این کشور سعی کرده اند رمضان را در امارات به یکی از جذاب ترین ماههای سال برای بازدید از این کشور تبدیل کنند.
جشنواره رمضان دردبی
مقامات بخش تجارت و بازرگانی در دبی به منظور رونق دادن به بازار کسب و کار در دبی در ماه رمضان، فستیوال ویژه‌ای را در بخش‌هایی چون شبکه‌های تجاری "سحری"وهمچنین بخش ورزش و حوادث خیریه با شرکت دوستان و افراد خانواده برگزار می‌کند.
ایران کمرنگ تر از همیشه در گردشگری رمضان
حال باید گفت مسؤولان گردشگري و تورگردانان ايراني تا كنون چقدر به ظرفيت ماه رمضان براي جذب گردشگر به كشور توجه كرده اند؟
مسؤولاني كه همواره درباره ي تلاش براي جذب گردشگران مسلمان و تبديل ايران به قطب گردشگري مذهبي سخن گفته اند، آيا تا به حال به استفاده از اين ظرفيت و به كار گرفتن جذابيت هاي آن انديشيده اند و آيا تورگردانان در ميان بسته هاي سفر خود جايي براي اين مناسبت دارند؟ اگرچه رمضان امسال با فصل سفر گردشگران خارجي به ايران هماهنگ نيست، اما سال هاي پيش هم كه اين ماه در فصل ورود گردشگران بود، برنامه اي براي استفاده از اين ظرفيت وجود نداشت و گردشگران فقط براي ديدن ايران مي آمدند و از گردشگري رمضان در ايران خبري نبود و كسي هم به استفاده از اين ظرفيت براي جذب گردشگران مسلمان فكر نمي كرد.
*گامهای لرزان رمضان در گردشگری گردش پذیرترین استان ایران /قابلیت مازندران برای تبدیل شدن به قطب گردشگری در رمضان
تنوع مراکز، آثار و آبنیه تاریخی، اماکن متبرکه و امامزاده ها در نقاط مختلف مازندران، ظرفیتی است که در صورت معرفی و برنامه ریزی مناسب قادر به جذب گردشگرانی نه تنها از اقصی نقاط کشور ، بلکه از خارج از کشور نیز است.
به رغم توانمندی‌های‌ فرهنگی و مذهبی مازندران، تاکنون هیچ برنامه ریزی از سوی متولیان استان برای فراهم کردن زمینه پذیرش توریست مذهبی بخصوص در ماه رمضان صورت نگرفته و این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته که خود مروج فساد اخلاقی در جهان هستند در سال ۲۰۱۰ میلادی با برنامه های ویژه در زمینه توریسم مذهبی، خود را آماده پذیرایی از خیل گردشگران مذهبی آنهم در ایام رمضان که معمولا در ایران نرخ سفرها کاهش می بابند کرده اند.

*غذاهای محلی مخصوص رمضان و جذب گردشگر
یکی از مباحث مطرح در دانش گردشگری دنیا، توسعه گردشگری غذا با تمرکز بر هنر آشپزی است. در این راستا بیشتر کشورهای مسلمان همچون ترکیه، مالزی و لبنان با برگزاری جشنواره‌های سفره‌های افطار در ماه رمضان در صدد جذب گردشگران مسلمان برآمده‌اند. سفره‌های رنگارنگ با تنوع بسیار که شامل انواع آش، حلوا، شیرینی و پیش غذاست، سبب شده تا این جشنواره‌ها تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری در کشورهای مختلف شود.

در این راستا نمی‌توان از سفره افطار ایرانی غافل شد. فرهنگ غنی غذایی و تنوعی که در آن وجود دارد پتانسیل خوبی برای رونق گردشگری سفره افطار در ماه رمضان به شمار می‌رود.
به عنو.ان مثال سفره های افطار در استان مازندران که با هنر دست زنان این دیار رنگین شده است می تواند نوعی جذب گردشگر را به همراه داشته باشد اوحلوا، قماق، شکر پلا، ترش او، راغون دشو و شیرآش از جمله غذاهای مورد استفاده برسرسفرهای مردمان مازندران در ماه رمضان بو.ده است که این غذاها می تواند درغالب برپایی یک فستیوال به جذب گردشگر در روزهایی که با افت شدید مسافرت ها روبرو هستیم کمک شایانی نماید،ولی این مهم هموار ه مورد بی‌مهری قرار گرفته و نه تنها پژوهش جامع و مدونی درخصوص تنوع غذایی در مازندران انجام نشده است و این ظرفیت ها به راحتی با بی توجهی مسئولان نادیده گرفته می شود.
بایدادغان داشت با توجه به ظرفیت های بالقوه گردشگری مذهبی در مازندران،،ماه رمضان می تواند فرصتی طلایی برای جذب گردشگران باشد متولیان ارشد استان می توانند با برنامه ریزی مناسب علاوه بر فراهم کردن زمینه جذب گردشگر مذهبی در ماه رمضان ، فرصت های شغلی پایدار و بادوامی را نیز برای جوانان استان فراهم کنند .




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار