اعتیاد به شیشه علایم ظاهری نداشته وبیشتر جنبه روانی دارد؛ از این رو نیاز به درمانگاه تخصصی احساس می شود. این در حالی است که در همدان حتی یک عدد تخت بستری برای بیماران اعتیاد به شیشه وجود ندارد.
کد خبر: ۵۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷ 09 July 2015

طی تحقیقات انجام شده هر سه ساعت یک نفر در ایران بر اثر اعتیاد می میرد و بیش از نیمی از طلاق ها حدود 55درصد بر اثر اعتیادانجام می شود. بنابراین این امر را نباید پدیده ای ساده دانست. از این رو همه ارگان ها و مسئولان باید راه حل چند جانبه در خصوص کنترل بحران اعتیاد به ویژه در زنان ارائه دهند. با این تفاسیر فاجعه ای در راه است که اگر امروز جلوی آن گرفته نشود، فردا بنیان جامعه را از بین خواهد برد. فاجعه ای به نام زنانه شدن اعتیاد.

به گزارش تابناک همدان، افزایش میزان گرایش زنان و دختران به مواد محرک روانگردان بسیار نگران کننده تر است. در چنین شرایطی پنهان کاری ونگاه نامناسب جامعه به این دختران و زنان شرایط این گروه از زنان را بغرنج تر می سازد . در حال حاضر زنان نیمی از جمعیت جوان کشور را تشکیل می دهند و نباید در سیاستگذاری های حوزه جوانان از حوزه زنان غفلت کرد.

بیش از ۱۰درصد زنان معتادند!

معاون پیشگیری از معلولیتها و آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی استان همدان در زمینه اعتیاد زنان درجامعه گفت: در گذشته 1 تا10 درصد از زنان اعتیاد داشتند و آنها به دلایل مختلف از جمله کاهش دردهای مفصلی و غیره از مواد استفاده می کردند که بیشتر جنبه دارویی داشت. در حال حاضرنیز10 تا 11 درصد معتادان را زنان تشکیل می دهند. با توجه به این که 60درصد دانشجویان دانشگاهها را دختران تشکیل می دهند متاسفانه دختران ما در سنین پایین گرایش به مواد مخدر پیدا کرده اند ودلایل آن حضور زنان ودختران دراجتماع و گسترش زندگی های اجتماعی و خوابگاهی است.

همچنین گرایش به مواد صنعتی از جمله شیشه روز به روز افزایش پیداکرده طوری که 30 تا 35 درصد از کل بیماران ما محرک صنعتی استفاده می کنند واین آمار به 45 درصد نیز می رسد و متاسفانه زنان در آرایشگاهها و سالنهای زیبایی این مواد را به عنوان دارو برای تناسب اندام و زیبایی دریافت می کنند وخواسته وناخواسته به سمت اعتیاد پیش می روند .

ابوالفضل باب الحوائجی درگفتگوبا تابناک خاطرنشان کرد: در استان همدان متاسفانه یک تخت بستری برای بیماران اعتیاد به شیشه وجود ندارد و با توجه به اینکه شیشه یک نوع مواد روانگردان محسوب می شود.

به گفته وی اعتیاد به آن علایم ظاهری ندارد وبیشتر جنبه روانی دارد از این رو نیاز به درمانگاه تخصصی وجود دارد. این ایراد به دانشگاه علوم پزشکی استان وارد است که چرا با وجود افزایش معتادان به مواد صنعتی هنوزمکان مخصوصی برای این افراد تعریف نشده است .

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها در بحث کنترل اعتیاد به ویژه در زنان نقش موثری دارند، افزود: در واقع باید خانواده ها در خصوص جوانان خود از جمله دختران جوان که وارد جامعه می شوند با حساسیت بیشتری برخورد کنند.

جای خالی نقص قانون ساماندهی اعتیاد زنان

به اعتقاد باب الحوائجی در بحث کنترل اعتیاد به ویژه در بانوان نیاز به یک بسیج فرهنگی و عمومی داریم و این معضل قابل کنترل است و می‌توان از رشد آن جلوگیری کرد. متاسفانه درخصوص بحث کنترل و ساماندهی اعتیاد زنان نقص قانون داریم بنابراین مطالبه عام اجتماعی این است که در این زمینه مسئولان ذیربط پررنگتر وارد شوند .

باب الحوائجی در راستای شناسایی و پیمایش سوء مصرف مواد در استان گفت : سازمان بهزیستی همدان برای اولین بار به صورت پایلوت در راستای شناسایی و پیمایش مصرف کنندگان طرحی را آغازکرده که دراین طرح یک نفر روان شناس بالینی با مراجعه به درب منازل وبا ارائه فرم های محرمانه اقدام به پیمایش می نماید.

افزایش تغییرالگوی مصرف معتادان

وی یاد آور شد :اخیرا مرگ ومیردر افراد معتاد به شیشه افزایش یافته ودلیل آن به علت استفاده ازشیشه بومی است که تولید کنندگان درآشپزخانه های محلی تولید می کنند و به دلیل ترکیبات اشتباه منجر به مرگ ومیر می شوند. به دلیل اینکه سابق بر این مواد صنعتی از طریق مرزهای غربی وارد استان می شد و به دلیل محافظت از مرزهای غربی به علت وجود داعش،ورود مواد اولیه ساخت شیشه به داخل کشور کاهش یافته و باعث افزایش قیمت این مواد شده و از طرفی مصرف کنندگان به دلیل قیمت بالا تغییرالگوی مصرف داده اند و بعضا دیده می شود که گرایش به کوکایین افزایش یافته و با توجیه این که این ماده گیاهی است جوانان به سوی این نوع مواد گرایش پیدا می کنند .

باب الحوائجی با اشاره به اینکه اعتیاد زنان بسیار زیان بارتراز مردان برای جامعه و خانواده است، افزود: قبلا سیگار کشیدن یک زن ضد ارزش به حساب می آمد ولی درحال حاضر سیگار و قلیان کشیدن زنان در جامعه به یک امر عادی تبدیل شده است و آسیب زنان حین مبتلا شدن به اعتیاد برای خانواده و اجتماع بیش از مردان است.

به گفته وی امکان بازگشت مجدد یک زن معتاد به جامعه و خانواده بسیار دشوارتر است این امر و همچنین نگرانی نگهداری از فرزندان باعث شده که در کمپ ها تعداد کمی از بانوان بستری شوند وکمتر در این کمپها حضور پیدا کنند .اعتیاد پدیده‌ای ساده نیست و دارای حاشیه‌های فراوان و تبعات بسیار است. به طور مثال موضوع اعتیاد زنان به خانواده و اعضای آن کشیده می‌شود و مشکلات فراوانی برای هر یک از آنها به وجود می‌آید.

تحصیل کرده ها رتبه دار اعتیاد!

وی با بیان اینکه کمپ‌هایی که در زمینه ترک اعتیاد زنان فعالیت می کنند باید شناسایی و با نظارت دقیق به موضوع ساماندهی زنان معتاد بپردازند، اظهار کرد: درصد بالایی از زنان معتاد زنان تحصیل کرده هستند بنابراین موضوع اعتیاد زنان از روی جهل نیست .

باب الحوائجی ادامه داد: وقتی مواد مخدر به راحتی در میان افراد عرضه می‌شود ما شاهد بحرانی شدن اعتیاد زنان هستیم، بنابراین ابتدا باید منشأ را شناسایی و با آن برخورد کرد و بعد به دنبال ساماندهی زنان معتاد باشیم و در استان ما خلاء یک درمانگاه تخصصی در زمینه اعتیاد به مواد صنعتی کاملا مشهود و محسوس است و هر چه سریعتر مسولین امر باید جدی تر و واقع بینانه تر ورود پیدا کنند چه بسا که تعلل درزمینه اعتیاد زنان آسیبهای جبران ناپذیری را دروهله اول به خانواده و در مرحله بعد به جامعه وارد می کند.

معاون پیشگیری از معلولیتها و آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی استان همدان یکی از علل گرایش زنان به مواد مخدر و اعتیاد آنها را دست نیافتن به هویت فردی و احساس عزت نفس و کرامت دانست و افزود:دلایل مختلفی برای اعتیاد زنان وجود دارد برخی از رفاه بیش از حد و برخی از فقر فرهنگی به سمت مواد مخدر روی می آورند وافزایش اعتماد به نفس زن در پیشگیری از اعتیاد یکی از راههای موثر محسوب می شود و در اصل ریشه یابی مساله ،بسیار حائز اهمیت تر است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار