سویاکاران پارس آبادی در حالی چشم انتظار بهای سویا تحویلی خود به مراکز خرید هستند که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از پرداخت ۷۰ درصد مطالبات سویاکاران و تامین اعتبار برای پرداخت مابقی آن خبر می دهد.
کد خبر: ۵۵۶۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲ 24 January 2018

به گزارش پایگاه تابناک اردبیل، هر ساله قبل از فصل برداشت محصولات كشاورزي از جمله گندم و سويا مسئولان جهاد کشاورزی بر مسئله پرداخت به موقع وجه آن تأکید ویژه دارند اما وقتی پای عمل وسط می‌آید کسی این حرف‌ها یادش نمی‌ماند و باز این کشاورزان هستند که باید رنج عدم پرداخت به موقع مطالباتشان را متحمل شوند.

همين چند ماه پيش بود كه مطالبات گندم كاران شهرستان پارس آباد بعد از كش و قوس هاي فرآوان در دو قسط پرداخت شد تا محصولي كه در ابتدا قرار بود به بهاي خريد تضميني كام گندم كاران را شيرين كند، ديركرد چند ماهه در پرداخت پول محصول كام اين كشاورزان را تلخ كرد.

با این اينكه مسئولان دولتی در تلاش بودند همان ابتداي خريد تضميني گندم بتوانند مبلغ مطالبات گندم كاران را تامین و هرچه سریعتر به آن ها پرداخت کنند، اما وعده وعيدهاي رنگارنگ مسئولان در پرداخت مطالبات گندم كاران در موعد تعيين شده موجبات نارضايتي آنها شد؛ هر چند پرونده مطالبات گندم كاران به پايان رسيد و آنها بالاخره به پول خود رسيدند، اما انگار سال 96 براي كشاورزان پارس آبادي خوش يمن نبوده است.

بعد از ماجراي تگرگ و دير پرداخت شدن مطالبات گندم كاران پارس آبادي، حالا اين بار نوبت به سوياكاران اين شهرستان است كه علي رغم گذشت 4 ماه از دادن محصول سوياي خود به مراكز خريد هنوز موفق به دريافت پول آن نشده اند.

////

شهرستان پارس آباد مغان با اينكه امسال در تولید سویا رتبه اول را در استان اردبیل داشته و به همت و تلاش کشاورزان این رقم اکنون به 28 هزار تن رسیده است، اما با وجود این، کشاورزان منطقه هرازگاهي در فصل برداشت محصولاتي نظير گندم و سويا به طریق‌های مختلف مورد كم لطفي واقع می‌شوند، در دوره‌ای وجه گندم دیر پرداخت می‌شود، در دوره‌ای پول بیمه بابت خسارت‌های تگرگ، سرمازدگي و... دیر پرداخت می‌شود و یا اصلاً پرداخت نمی‌شود و حال هم كه سوياكاران گرفتار اين وضع شده اند، هر چند به اذعان رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان اردبيل بخش زيادي از پول هاي سوياكاران پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روز گذشته در جلسه بررسی روند کشت و برداشت سویا در اردبیل گفت: بهای محصول خریداری شده بالغ بر ۹۹۰ میلیارد ریال بوده است که با تمهیدات اندیشیده شده ۷۰ درصد بهای دانه سویای خریداری شده به کشاورزان در اندک زمان پرداخت شده و مابقی در حال تامین اعتبار پرداخت است.

////

عديل سروي با بیان اینکه در سال زراعی 96-95 از کل خرید تضمینی دانه سویا بالغ بر 85 هزار تن در استان اردبیل بوده، افزود: از مجموع 45 هزار و 421 تن دانه سویای تولیدی استان در شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار مقدار 42 هزار و 953 تن توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان به قیمت تضمینی خریداری و به کارخانجات روغنی‌کشی ارسال شد.

در حالي كه بخش کشاورزی از بخش‌های مستعد و مهمی است که می‌تواند تأثیر مهمی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی داشته باشد و نیاز است که مسؤولان با برنامه‌ریزی و تدابیر مناسب‌تری، انگیزه‌های کشاورزان برای تحقق این مهم را در بخش کشاورزی فراهم کنند، اما عدم پرداخت به موقع پول كشاورزان باعث بی انگیزگی آنها جهت کشت محصولات مي شود.

با توجه به اینکه برخی مناطق چون شهرستان پارس آباد مغان از لحاظ تولید محصول استراتژیک همانند سويا و گندم رتبه شاخصی را در سطح زیرکشت اين محصولات در استان دارند، حال انتظار می‌رود كشاورزان اين منطقه که در تولید مهم‌ترین محصول زراعی کشور نقش تعیین‌کننده‌ای دارند، بیشتر مورد حمایت قرار گیرند تا انگیزه بیشتری در آنها برای تولید حداکثری و باکیفیت‌تر ایجاد شود، نه اینکه اقدامی برای ناامید کردن آنها انجام شود زیرا عدم پرداخت به‌موقع پول محصولات خریداری شده از سوی دولت موجب می‌شود تا رغبت و میل كشاورزان به فعالیت‌های زراعی کاهش یابد.

///

کشاورزان منطقه مغان از دولت انتظار خاصی ندارند و فقط می‌خواهند پول گندمشان را به موقع پرداخت کند چرا که این قشر از طبقات ضعیف و محروم جامعه هستند و زندگی آنها طی یک سال به همین دسترنج محصولاتشان وابسته است.

به هر حال کشاورزان به‌عنوان قشر پرتلاش و سخت‌کوش تنها عایدشان همین دسترنجی است که با فروش محصولاتشان در قالب خرید تضمینی دولت می‌توانند امور زندگی خود را اداره کنند، بنابراین در چنین شرایطی دولت باید به این موضوع مهم توجه ویژه کند تا بتواند در اسرع وقت پول کشاورزان را پرداخت کند و لازم است دولت برای تقویت بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان به وعده‌های خود بیشتر عمل کند تا شاهد شکوفایی و افزایش تولید در این بخش‌ باشیم.

گزارش: مرتضي بري

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار