نبود نظارت دستگاه‌های مسئول باعث شده قیمت رسمی خودروهای خارجی در سه ماه اخیر به بهانه توقف ثبت سفارش واردات و افزایش تعرفه‌ها با رشد تا ۳۶ درصدی همراه شود؛ حال آنکه خودروهای عرضه شده بر مبنای تعرفه‌های قبلی به کشور وارد شده‌اند.
کد خبر: ۵۵۴۷۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹ 20 January 2018

به گزارش تابناک : توقف یکباره ثبت سفارش واردات خودرو طی ماه‌های اخیر در کنار نبود نظارت دستگاه‌های مسئول بر بازار باعث ایجاد هرج و مرج در بازار فروش خودروهای خارجی شد و شرکت‌های عرضه کننده این خودروها، قیمت محصولاتشان را به دلخواه خود افزایش دادند. این رشد قیمت‌ها در برخی موارد تا ۳۶ درصد نیز رسید و این در حالی است که خودروهای در دست عرضه توسط این شرکت‌ها پیش از افزایش تعرفه واردات خودرو، ثبت سفارش و وارد شده‌اند و اصولاً رشد تعرفه و یا حتی افزایش قیمت دلار آزاد نیز مشمول آنها نشده است.

در این خصوص می‌توان به افزایش قیمت حدود 25 میلیون تومانی برخی محصولات کیا توسط شرکت اطلس خودرو اشاره کرد. این شرکت قیمت سورنتو 2016 را 25 میلیون و 8000 هزار تومان افزایش داده و نرخ جدید 274 میلیون و 261 هزار تومان را برای این خودرو تعیین کرده است. این شرکت همچنین قیمت اپتیما 2016 را 23 میلیون و 871 هزار تومان و قیمت کارنز 2017 را 10 میلیون و 6744 هزار تومان افزایش داده است. قیمت پیکانتو 2016 نیز با رشد 14 میلیون و 279 هزار تومانی به 93 میلیون و 6655 هزار تومان رسیده است.

همچنین گروه خودروسازی بهمن قیمت این خودروها را افزایش هم داده است. بر این اساس، قیمت مزدا 3 با افزایش 3 میلیون و 160 هزار تومانی، از 118 میلیون تومان به 121 میلیون و 160 هزار تومان افزایش یافت. همچنین قیمت سواری B50 با رشد 2 میلیون و 700 هزار تومانی، از 77 میلیون و 100 هزار تومان به 79 میلیون و 800 هزار تومان رسید. گروه بهمن، قیمت وانت تک کابین کارا را یک میلیون تومان و قیمت وانت دو کابین کارا نیز 2 میلیون و 200 هزار تومان افزایش داد. قیمت کارا 2 کابین نیز با افزایش 2 میلیون و 250 هزار تومانی به 74 میلیون و 750 هزار تومان رسیده است.

شرکت آسان موتور نیز در جدیدترین قیمت‌گذاری محصولاتش، قیمت خودروها را تا ۳۳ میلیون تومان افزایش داده است. بر این اساس، قیمت هیوندای توسان ۲۰۱۷ با افزایش ۲۶ میلیون و ۳۷۸ هزار تومانی به ۲۳۴ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان رسیده است. این شرکت همچنین قیمت سوناتا ۲۰۱۶ را ۳۳ میلیون و ۶۸۱۱ هزار تومان افزایش داده و به ۲۲۷ میلیون و ۴۵۹ هزار تومان رسانده است. قیمت سانتافه ۲۰۱۶ نیز ۲۱۱ میلیون و ۳۶۴ هزار تومان افزایش یافته و به ۲۶۲ میلیون و ۸۹۲ هزار تومان رسیده است.

شرکت نگین‌ خودرو نیز در جدیدترین قیمت‌گذاری محصولاتش، ۲ محصول تلیسمان و کلئوس را ۳۹ و ۶۳.۵ میلیون تومان گران کرد. این شرکت، قیمت تلیسمان ۲۰۱۸ را ۳۹ میلیون تومان افزایش داد و قیمت ۲۴۹ میلیون تومانی را برای این خودرو تعیین کرد. همچنین قیمت کلئوس ۲۰۱۸ با افزایش ۶۳.۵۵ میلیون تومانی همراه شده و قیمت ۲۹۸.۵۵ میلیون تومانی برای این خودرو تعیین شده است. در عین حال، قیمت تلیسمان ۲۰۱۷ نیز با افزایش ۳۴ میلیون تومانی به ۲۳۹ میلیون تومان رسیده و کلئوس ۲۰۱۷ نیز با رشد قیمت ۵۳ میلیون تومانی، از سوی نگین‌خودرو ۲۳۵۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. 

این افزایش قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاده که خودروهای عرضه‌شده بر مبنای دستورالعمل و تعرفه‌های قبلی واردات خودرو به کشور وارد شده‌اند. 

جدول قیمت‌های قبلی و جدید برخی خودروهای وارداتی (بر حسب میلیون تومان) به شرح زیر است:

 

نمودار افزایش قیمت رسمی خودروهای وارداتی به شرح زیر است:

 

نمودار درصد تغییر قیمت خودروها نیز به شرح زیر است:

 

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار