مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران با بیان اینکه یکی از دغدغه های جدی دولت درسال جاری اشتغال و رفع معضل بیکاری است گفت : سهم مازندران برای ایجاد اشتغال در سال جاری 43 هزار نفر است.
کد خبر: ۴۸۳۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 24 August 2017
به گزارش تابناک :  کامران اصغری روز پنجشنبه در نشست شورای اداری شهرستان چالوس افزود :‌ دولت دوازدهم امسال متعهد شده تا زمینه اشتغال برای 970 هزار نفر را در کشور فراهم کند که سهم مازندران دستکم 43 هزار نفراست.
وی با گرامیداشت فرا رسیدن آغازهفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهارداشت :‌ عمل کردن به تعهدی در حوزه اشتغال برای این تعداد در مازندران بدون همکاری مسئولان دستگاه های اجرایی و دیگر نهادها و ادارات میسر نیست .
**اشتغال فراگیر مهم ترین سازو کارهای دولت تدبیر وامید 
مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت : یکی از مهم ترین ساز و کارهای این دولت اجرای برخی از طرح هاست که یکی از آن ها طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو ) است. 
اصغری افزود :‌ این طرح در حقیقت یکی از برنامه های اشتغال معاونت اشتغال وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی است که برای هر استان با توجه به مزیت ها، ظرفیت ها و توانمندی های استان تنظیم شده است.
وی اظهارداشت :‌ فرآیند اجرای این طرح درسال جاری نتایج خوبی در بخش های مختلف از جمله در حوزه گردشگری و کشاورزی در استان دارد.
او ادامه داد : به عنوان نمونه در حوزه گردشگری بسیاری از گردشگران می خواهند با نحوه تولید عسل در زنبورستان های موجود این استان آشنا شوند و بنابراین بستر برای چنین اتفاقی فراهم شده ضمن آنکه از جوانان مستعد وعلاقه مند به این حرفه نیز خواسته شده به شیوه علمی و عملی در این حوزه فعالیت کنند.
** تاکید استاندارمازنداران بر برگزاری هفتگی کارگروه اشتغال 
مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت :‌ درپی اتخاذ ساز و کارهای تشویق دولت تدبیر وامید استاندار نیز تاکید بر برگزاری نشست کارگروه اشتغال دارد و چنین جلساتی به یقین با نتایج خوبی هم همراه خواهد بود.
اصغری افزود :‌ نکته مهم تر آنکه فرمانداران شهرستان ها نیز باید دراین حوزه همراهی لازم را داشته باشند و میزان سهمی که در حوزه اشتغال برای هر شهرستان مدنظر است محقق شود.
** نام نویسی 15 هزار مازندرانی در طرح کارورز 
مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت که تاکنون 15 هزار نفر در این استان با ورود به سامانه کارورزی وزارت کار ، در طرح ملی کارورز ثبت نام کرده اند.
اصغری افزود : از این تعداد نزدیک به هشت هزار نفر که شرائط لازم را دارند ، تاکنون پذیرفته شده اند.
وی از دانش آموختگان دانشگاهی و کارفرمایان مراکز تولیدی و صنعتی واجد شرایط مازندران خواست تا با ورود به سامانه مربوطه به نشانی karvarzi.mcls.gov.ir ثبت نام کنند.
طرح کارورزی را دولت یازدهم سال گذشته نهایی کرد و از اردیبهشت ماه امسال به اجرا گذاشت .
هدف از اجرای این طرح جذب دانش آموختگان دانشگاهی بیکار از مقطع کاردانی تا مقطع دکترا با حمایت وزارت کار در بنگاههای اقتصادی خصوصی و تعاونی است .
بر اساس این طرح دانش آموختگان دانشگاهی گروه سنی 23 ساله تا 32 ساله (با احتساب 2سال خدمت سربازی) در همه رشته‌های دانشگاهی برحسب نیاز بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و تعاونی به کار گرفته می شوند و دولت بخشی از هزینه کارورزی و بیمه آنان را پرداخت می کند.
مدیرکل تعاون مازندران گفت که دولت در مرحله اول اجرای این طرح 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار به عنوان مشوق های کارورزی و پرداخت حق بیمه برای حدود 150 هزار نفر اختصاص داده است.
اصغری افزود : با اجرای طرح ملی کارورزی ، دانش آموختگان دانشگاهی مازندران با مهارت های حرفه ای مشاغل به صورت عملی در بنگاههای تولیدی و اقتصادی آشنا می شوند.
وی مدت زمان کارورزی افراد مشمول طرح را چهار تا 6 ماه اعلام کرد.
** شرایط بنگاهها برای پذیرش
مدیرکل تعاون مازندران با اشاره به اینکه ثبت نام در این سامانه از هفته پیش آغاز شد ، گفت : وزارت تعاون بدون تعیین سقف زمانی به افراد علاقه مند برای شرکت در این طرح فرصت داده است تا از این بستر آموزش مهارت های شغلی استفاده کنند.
وی سهمیه استان ها را دراین بخش شناور بیان کرد و گفت که به هر اندازه ای که از هر استان علاقه مند به شرکت در این طرح وجود داشته باشد ، پذیرفته می شوند.
اصغری افزود : این طرح با توافق کارفرماها در فضای کسب و کار آنها انجام می شود و کارورزان در مدت حضور در این طرح علاوه بر قرارگرفتن تحت پوشش بیمه حوادث، یک سوم حداقل دستمزد را نیز دریافت می کنند.
او ادامه داد : هر واحد پذیرنده به ازای هر سه نفر شاغل بیمه شده تنها مجاز به پذیرش یک نفر کارورز است و تنها واحدهای پذیرنده دارای مجوز فعالیت از وزارت جهادکشاورزی به ازای هر ٢ نفر شاغل بیمه شده ، مجاز به پذیرش یک کارورز هستند.
اصغری اجرای طرح کارورزی را تلاشی برای ساختن نیروهای متبحر در مشاغل عنوان کرد و گفت که از این طریق برخی مسائل حرفه ای مشاغل به جوانان آموزش داده می شود.
مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان مازندران برای سال 95 را 11.6 درصد اعلام کرد.
گزارش های غیررسمی حاکیست که بیشترین تعداد بیکاران مازندران را تحصیل کردگان دانشگاهی تشکیل می دهند.
پیش از این سازمان نظام مهندسی کشاورزی مازندران از بیکاری دستکم 17 هزار دانش آموخته بخش کشاورزی در این استان خبر داده بود.
**تاکید فرماندارچالوس برآمادگی مسئولان برای مقابله حوادث غیرمترقبه 
فرماندارچالوس نیز در این نشست با اشاره به نباریدن باران در ماههای اخیر و احتمال بارندگی شدید و درپی آن جریان سیل در این شهرستان تاکید کرد که مسئولان از هم اکنون تدبیر لازم دربعد پیشگیری ، مقابل و مهار خسارت های احتمالی ناشی از حوادثی مانند جریان های سیل در ماه های آتی اندیشه کنند.
ناصر زندی ، لایروبی و ساماندهی رودخانه ها را به عنوان یکی از اقدامات مهم مسئولان برای مقابله با چنین حوادثی دراین شهرستان به مسئولان توصیه کرد.
وی همچنین خواستار عزم جدی مسئولان برای شتاب بخشی در روند اجرای طرح های عمرانی دراین شهرستان شد.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار