رئیس سازمان حفاظت محیط زیست علت اصلی خشکی بخشی از تالاب بین المللی میانکاله را کاهش آب ورودی به این تالاب اعلام کرد و گفت: آب بندان های بالادست این تالاب ساماندهی می شود.
کد خبر: ۴۵۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰ 08 July 2017
به گزارش تابناک : معصومه ابتکار روز شنبه در ساری بخشی از کاهش آب ورودی به تالاب میانکاله را ناشی از آب بندانها در بالادست دانست و افزود: طرح ساماندهی آب بندان ها در دستور کار این سازمان و درحال اجراست و در این ساماندهی، منابع آبی فاقد مجوز بسته می شود.
به گفته وی فعالیت آب بندان های دارای مجوز نیز کنترل و درصورت نیاز ئرمورد مجوز این منابع تجدید نظر خواهد شد.
معاون رئیس جمهوری اظهارداشت: خشکی بخشی از تالاب میانکاله صرفا به علت تاخیر در لایروبی کانال های آب انتقالی خزر به این تالاب نبوده که بتوان با لایروبی این مشکل را بر طرف کرد.
ابتکار افزود: باید تمام جوانب کاری که باعث خشکی بخشی از تالاب شده را مد نظر قرار داد تا بتوان برنامه ریزی دقیق برای احیای تالاب داشت.
کمیته ملی احیاء تالاب میانکاله 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت که برای احیای تالاب بین المللی میانکاله در مازندران کمیته ملی احیا تشکیل شده است.
وی مهمترین تصمیم این کمیته ملی را لایروبی کانال های انتقال آب، ساماندهی آب بندان ها و انتقال آب خزر به تالاب اعلام کرد که بخشی از این تصمیم ها همچون لایروبی کانال در دست اقدام قرار گرفته است.
ابتکار افزود: درگذشته برای احیای تالاب میانکاله تصمیمی اتخاذ نشد و این تاخیر باعث شد تا بخشی از این تالاب بین المللی خشک شود و در دولت یازدهم احیای تالاب میانکاله همانند دریاچه ارومیه و هورالعظیم در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.
شبه جزیره میانکاله با 68 هزار و 800 هکتار وسعت از سال 1348 ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود .
بر اساس آمارهای رسمی این منطقه دارای 230 گونه پرنده و 180 گونه گیاه است .
تالاب میانکاله در 12 کیلومتری ضلع شمالی شهرستان بهشهر واقع است.


منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار