« امید » درنای سفید سیبری برای زمستان گذرانی به تالاب بین المللی فریدونکنار بازگشت.
کد خبر: ۳۲۶۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴ 09 November 2016
کارشناس مسئول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: تک درنای سفید سیبری با نام « امید » پس از 8 ماه ، صبح امروز برای زمستان گذرانی وارد تالاب بین المللی شهر ساحلی فریدونکنار شد.
 
ربیعی افزود : ورود درنای سفید امسال  با تاخیر زمانی ده روزه نسبت به سال های قبل انجام شد و در عین حال شور و شوق مردم محلی و همه دوست داران محیط زیست را بر انگیخت  .
 
به گفته او تمهیدات لازم برای حفاظت از این گونه کمیاب اندیشیده شده و البته مردم فریدونکنار نیز همه ساله برای صیانت از درنای امید بسیج می شوند.
 
کارشناس مسئول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران افزود : تنها بازمانده گله غربی درنای سفید سیبری که سال های پیاپی با جفتش آرزو ، مسیر 4 تا 5 هزار کیلومتری را از سیبری تا مازندران می پیمود پس از مرگ جفتش 8 سال پیاپی است که به تنهایی رنج سفر را به جان می خرد.   
 
درناهای سیبری در سه گله با عنوان مرکزی ، غربی و شرقی دسته بندی شده اند و گله مرکزی که به سمت هند می رفتند ، 15 سال پیش منقرض شدند ، از جمعیت گله غربی که به ایران می آمدند از 30 سال پیش کاسته شد و اکنون به یک قطعه رسیده است و تنها از گله شرقی که به سمت چین مهاجرت می کنند حدود 4 هزار قطعه باقی مانده است.
     
در واقع درنای سفید سیبری از گونه های در معرض انقراض است و برای زمستان گذرانی در قاره آسیا فقط به کشور ایران و فقط به مازندران و تالاب های فریدونکنار در روستای ازباران مهاجرت می کند.
 
این درنا طول عمری طولانی دارد ، در زیستگاه های خاص ادامه حیات می دهد ، نوبتهای زادآوریش کم است و مهمتر از همه وفادار به جفتش است و در صورت از دست دادنش تا پایان عمر جفت جدیدی انتخاب نمی کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار