معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران گفت: از بعد از ظهر امروز تا صبح دوشنبه شاهد آسمانی نیمه‌ابری تا ابری و بارش باران در برخی ساعات در مازندران هستیم.
کد خبر: ۳۲۴۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳ 06 November 2016
احمد اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، اظهار کرد: روز گذشته جو پایداری در آسمان مازندران حاکم بود و آسمانی صاف تا نیمه‌ابری را در استان شاهد بودیم.
 
وی افزود: پیشینه دمای هوای مازندران در روز شنبه 15 آبان ماه جاری مربوط به شهرهای ساری، آمل و گلوگاه 20 درجه سانتی‌گراد بالای صفر بوده و کمینه دما صبح روز شنبه از بلده با یک درجه سانتی‌گراد زیر صفر گزارش شد.
 
معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران بیان کرد: براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، روز یک‌شنبه 16 آبان ماه امسال با تقویت جریانات شمالی ابتدا شاهد افزایش ابر و بارش‌های پراکنده در غرب استان و سپس از بعدازظهر امروز تا صبح دوشنبه شاهد آسمانی نیمه‌ابری تا ابری و بارش باران در برخی ساعات در مازندران هستیم.
 
اسدی ادامه داد: طی این مدت بارش قابل ملاحظه‌ای انتظار نداریم و شرایط بارش در غرب مازندران مهیاتر است.
 
وی با اشاره به اینکه از بعدازظهر دوشنبه با تضعیف جریانات شمالی انتظار داریم از ناپایداری هوا کاسته شود، اضافه کرد: براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، روز سه‌شنبه هرچند در مناطق ساحلی و جلگه‌ای بارش خاصی انتظار نداریم اما در ارتفاعات احتمال بارش‌های پراکنده وجود دارد.
 
معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران با اعلام اینکه از روز چهارشنبه تا پایان هفته جاری جو پایداری در آسمان مازندران حاکم می‌شود، افزود: هوای استان طی این مدت به‌صورت صاف تا نیمه‌ابری پیش‌بینی می‌شود.
 
اسدی درباره وضعیت دمای هوای مازندران، تصریح کرد: روزهای یکشنبه و دوشنبه دمای هوای استان کمی کاهش نسبی پیدا می‌کند.
 
وی در پایان با بیان اینکه روز یک‌شنبه ارتفاعات مازندران گاهاً مه‌آلود پیش‌بینی می‌شود، گفت: همچنین دریای مازندران از روز یک‌شنبه به‌صورت مواج و طوفانی پیش‌بینی می‌شود.
 
مدیرکل هواشناسی مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، اظهار کرد: در نخستین ماه سال زراعی جاری (مهر 95)، بارش در غالب مناطق استان نسبت به دوره آماری افزایش داشته که بیشترین افزایش مربوط به آمل و ساری به ترتیب 58 و 51 درصد بوده است.
 
سید محمدرضا رضوی ادامه داد: اما بارش در مناطق پایین دست شرقی و ارتفاعات غربی مازندران نسبت به نرمال بلندمدت کاهش یافته که بیشترین کاهش مربوط به ایستگاه بلده حدود 94، سیاه‏‌بیشه 65، بندرامیرآباد 35 و گلوگاه 16 درصد بوده است.
 
مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه میزان بارش استان نسبت به نرمال بلندمدت حدود 18 درصد افزایش را نشان می‏‌دهد، اضافه کرد: با توجه به این شرایط بهتر است مصرف بهینه آب و انرژی کماکان در برنامه‌ریزی لحاظ شود.
 
این مسؤول تصریح کرد: اگرچه بارش طی ماه‏‌های آبان و آذر برای حاشیه دریای خزر کمتر از  میانگین بلندمدت پیش‌‏بینی شده است اما با توجه به شرایط منطقه، انتظار می‏‌رود که بارش در دوره سه ماهه آبان، آذر و دی 95 و همچنین سه ماهه آذر، دی و بهمن 95 در حد میانگین بلندمدت و در برخی مناطق متمایل به کمتر از نرمال باشد.  
 
رضوی درباره پیش‏‌بینی دمای هوای مازندران، افزود: میانگین دمای هوا در دو ماه آبان و آذر، نسبت به میانگین بلندمدت بالاتر و همچنین برای دوره‏‌های سه ماهه آبان، آذر و دی 95 و سه ماهه آذر، دی و بهمن 95 متمایل به بیش از میانگین بلندمدت پیش‏‌بینی شده است.  
 
وی با اعلام اینکه نمایه انسو منطقه Nino3-4 نشان از کاهش حدود یک درجه و توسعه لانینای ضعیف در سال جاری است، اظهار کرد: با حرکت جنوب‌سوی دیرهنگام پرفشار جنب حاره‌‏ای، انتظار می‌رود بارش کشور در پایان پاییز به طور متوسط حدود 20 درصد کمتر از میانگین بلندمدت باشد.
 
مدیرکل هواشناسی مازندران یادآور شد: از اواسط آذر ماه تا پایان دی ماه فراوانی گذر سامانه‏‌های بارشی از روی ایران در حد میانگین است و بارش این دوره در حد نرمال خواهد بود.
 
رضوی خاطرنشان کرد: بی‌هنجاری دمای آبان و آذر در حاشیه دریای خزر 0.5+، شرق و جنوب‌شرق 0.5+ تا 1+ و سایر مناطق در حدود 1.5+درجه خواهد بود.
 
وی در پایان گفت: پیش‌‏بینی فصلی در انتهای هفته نخست هر ماه در مرکز ملی اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور صادر می‏‌شود و صحت آن برای سه ماهه نخست براساس آخرین ارزیابی، حدود 70 درصد است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار