مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: 3 تالاب استان در لیست مونترو (لیست تالاب‌های در معرض خطر) قرار دارد.
کد خبر: ۳۰۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴ 09 October 2016
پرویز آراسته  منطقه آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی 30 تالاب دائمی،فصلی،طبیعی و مصنوعی شیرین و لب شور دارد که در سطح استان پراکنده‌اند.

وی ادامه داد: تالاب "دریاچه ارومیه"، "یادگارلو" و "حسنلو" در لیست مونترو قرار دارند.

آراسته با بیان اینکه تالاب در قالب چهار سایت رامسر در آذربایجان غربی وجود دارد افزود: تالاب‌های "دریاچه ارومیه"، "حسنلو"، "درگه سنگی"، "یادگارلو"، "قوپی بابا علی" و "کانی برازان" از جمله تالاب‌های بین‌المللی و ثبت شده در سایت رامسر است.

وی گفت: سالانه از اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست مبالغی در راستای حفظ و احیاء تالاب‌ها اختصاص داده می‌شود که این اعتبار بسته به حجم کار متفاوت است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: لایروبی کانال‌های منتهی به تالاب‌ها،احداث دیوارهای خاکی جهت نگهداری حجم زیاد آب در تالاب‌ها، احداث اسکله‌های چوبی جهت جذب گردشگر و ایجاد تمرکز پرنده نگری در جوار تالاب، انجام مطالعات جهت کاهش آلاینده‌های آب تالاب‌ها، تعیین حد و حدود تالاب‌ها و انجام عملیات میله‌گذاری جهت جلوگیری از تعارضات از اقدامات انجام شده سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه تالاب کانی برازان با مشکل جلبک مواجه شده است گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان طرح اولیه حذف فیزیکی جلبک را تهیه و جهت تایید و تصویب به سازمان مرکزی ارسال کرده است که در صورت موافقت عملیات اجرایی حذف آن صورت می‌گیرد.

آراسته با بیان اینکه جوامع محلی نقش برجسته‌ای در حفظ و نگهداری تالاب‌ها ایفا می‌کنند، گفت: اهالی روستا ی برخی از تالاب‌ها به این نتیجه رسیدند که وجود و پویایی تالاب می‌تواند وضعیت معیشتی آن‌ها را بهبود ببخشد.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در ادامه افزود: لذا در این راستا برخی از اهالی اطراف تالاب‌ها اقدام به تشکیل شرکت‌های تعاونی گردشگری کردند که علاوه برحفاظت از تالاب در برابر تخلفات اقدام در جذب گردشگر و توریسم جهت بازدید از تالاب منطقه نقش بسزایی دارد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار