بازار سهام امروز، شاهد تحرک در اغلب نمادهای معاملاتی پیشرو بازار بود؛ بازاری که از یکسو خوردویی‌ها را مستحق رشد بی‌چون و چرا می‌داند و از سوی دیگر بخشنامه چهارگانه بانک مرکزی برای مجامع بانک‌ها را تهدیدی جدید می‌خواند.
کد خبر: ۳۰۴۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲ 01 October 2016
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه 10 مهر ماه 95 با افزایش 178 واحدی به رقم 77 هزار و 478 واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن اما با 4 واحد افت عدد 15 هزار و 55 واحد را به نمایش گذاشت. امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 201 واحد کاهش به رقم 86 هزار و 187 واحد رسید.

شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 213 واحدی به عدد 54 هزار و 50 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 129 واحد کاهش به عدد 170 هزار و 418 واحد رسید.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 6 واحدی روی عدد 823 واحد ایستاد.

براساس این گزارش امروز، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت بندرعباس با 68 واحد، گروه سایپا با 54 واحد و پالایش نفت اصفهان با 36 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با 46 واحد، بانک پاسارگاد با 15 واحد و ماشین‌سازی اراک با 10 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 209 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 80 هزار و 152 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های بهمن لیزینگ، حق تقدم خرید سهام معدنی و صنعتی چادرملو، حق تقدم خرید سیمان شرق، اوراق اجاره «صچاد»، اوراق اجاره «صشرق» از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع لاستیکی سهند، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان متوقف شدند.

امروز همچنین آگهی عرضه اولیه سهام 31 میلیون و 650 هزار سهم شرکت تولید برق ماه‌تاب کنهوج برای روز دوشنبه این هفته در بازار دوم فرابورس منتشر شد.

امروز اندکی بیش از 65 میلیون سهم بانک انصار به ارزش بیش از 14 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده به کدهای درون گروهی کد به کد شد. در اعتباری کوثر مرکزی اما 25 میلیون سهم به ارزش 3 میلیارد تومان کرد به کد شد. سهامدار عمده صنعتی دریایی ایران نیز کمتر از 15 میلیون سهم به ارزش کمتر از 4 میلیارد تومان را به کدهای درون گروهی خود کد به کد کرد.

امروز آذرآب نیز کمتر از 10 میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذرآب را به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان کد به کد کرد.

در جریان بازار نقدی سهام نیز امروز سهامدار عمده سایپا درحالی به بازارگردانی این سهم مشغول بود که با وجود معامله 295.5 میلیون سهمی به ارزش کمتر از 39 میلیارد تومان در نهایت این سهم با صف خرید 45 میلیون سهمی بر بالاترین سقف قیمت مجاز به کار خود پایان داد.

براساس این گزارش در گروه خودرویی‌ها امروز معاملات سهام در حالی به سمت واگذاری صف‌های خرید ناپایدار در این گروه و افزایش عرضه بر تقاضای سهام پیش رفت که انتظار برای رشد قیمت سهام سایپا تنها تک سهم نارنجی‌پوش این گروه باعث شد، تا همچنان  این نماد معاملاتی برخلاف جریان خودروی‌ها گام بردارد. علاقه برای افزایش قیمت سهام سایپا بی‌آنکه دلیل موجه علمی و منطقی برای آن بیان شود این روزها به توهم تنها نارنجی پوش گروه خودرویی تبدیل شده است. توهمی که انتظار دارد با امضای قراردادهایی همچون قرارداد رنو فرجی در این شرکت حاصل شود، بی‌آنکه به زیان‌ده بودن دیگر بخش‌ها از جمله خط تولید ال‌90 توجه کنند.

در گروه بانک‌ها اما جنجال مجمع سالیانه بانک ملت و عدم تقسیم سود در این بانک به تبع آنچه که به عنوان ذخایر مورد توجه بانک مرکزی عنوان شده در حالی همچنان ذهن معامله‌گران را دچار یاس و ناامیدی کرده که طی روزهایآینده برپایی مجامع سالیانه بانک‌های صادرات و تجارت و انتظار برای گشایش نمادهای معاملاتی این بانک‌ها به کمتر از قیمت اسمی صد تومانی باعث شده تا بازار به پیشواز شوک ریزش غیرقابل پیش‌بینی برود.

بازاری که هم اکنون سایه سنگین بخشنامه شبانه بانک مرکزی به عنوان پیش‌شرط برگزاری مجامع سالیانه بانک‌ها سنگینی می‌کند.

در گروه معدنی‌ها نیز امروز در حالی انتظار برای رشد قیمت‌های جهانی در کنار بهانه حامیان سیاسی دولت در انتخابات پیش روی باعث شد، تا اقبال به این گروه به ویژه در گروه سرب و روی و سنگ‌آهنی‌ها افزایش یابد.

در گروه پالایشی‌ها نیز صدور سیگنال‌های تکنیکالی برای چارتیست‌ها باعث شد تا این گروه برای بازار دوباره مورد ا قبال قرار گیرد و در گروه تولیدکنندگان لاستیک و تایر نیز امروز انگیزه‌های سفته‌بازی باعث شد، تا در آستانه انتشار گزارش‌های عمکرد 6 ماهه این شرکت‌ها و همزمان با افزایش عرضه سهام در گروه قندی‌ها، این گروه جایگزینی مناسب برای معامله‌گران نوسان‌گیر باشد.

بازار سهام امروز بازاری متعادل و با افزایش تدریجی و نامحسوس خریداران سهام در نمادهای معاملاتی اغلب پیشرو همراه بود که در این بین ریسک ناشی از برگزاری مجامع سالیانه برخی بانک‌های بزرگ در روزهای آینده و احتمال گشایش نمادهای معاملاتی آنها همزمان با شوک کاهش قیمت‌ها به کمتر از یکصد تومان باعث شد، تا بازار درنهایت کمی دست به عصا گام بردارد. بازاری که به نظر می‌رسد فردا نماگرهای منتخب آن کمی در لاک استراحت فرو روند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار