کد خبر: ۲۶۲۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶ 19 July 2016
عطر و بوی طارم محلی در شالیزارهای مازندران پیچیده است و کیسه های شالی های درو شده برای تبدیل به برنج سفید و عرضه روانه شالیکوبی های استان شده است.


استان مازندران حدود یک هزار و 200 واحد شالیکوبی دارد که این واحدها علاوه بر اینکه شالی ها را به برنج سفید تبدیل می کنند، به عنوان محل خرید و فروش برنج به صورت عمده نیز شناخته می شوند.
بر اساس گزارش میدانی خبرنگار ایرنا ، هم اکنون هر کیلوگرم برنج نو طارم محلی و هاشمی به قیمت 90 تا 100 هزار ریال در شالیکوبی های استان مازندران عرضه می شود .
این قیمت حدود 20 تا 30 درصد بیشتر از قیمت برنج نوبرانه مازندران در سال گذشته است.
طارم محلی ، هاشمی و فجر از رقم های کم محصول و رایج برنج در مازندران است .
بر اساس اعلام جهاد کشاورزی ، امسال حدود 70 درصد از شالیزارهای استان زیر کشت این سه رقم برنج قرار دارد.
برنج جدید مازندران امسال به خاطر کشت زودهنگام و تلاش کشاورزان برای انجام کشت دوم ، حدود 20 روز زودتر از سال های پیش به مرحله عرضه در شالیکوبی ها رسیده است
نخستین برداشت مکانیزه برنج مازندران امسال دو هفته پیش و هجدهم تیر به صورت رسمی با حضور مسئولانی از وزارت جهاد کشاورزی در یکی از روستاهای شهرستان بابلسرآغاز شد.
برداشت دستی و سنتی شالی نیز دستکم یک هفته زودتر از برداشت مکانیزه آغاز شده بود.
شالیکاران شهرستان های فریدونکنار ، آمل ، بابل ، بابلسر و محمودآباد در مناطق غربی مازندران امسال حدود یک ماه زودتر از مناطق شرقی استان کشت و کار برنج را آغاز کردند و هم اکنون نیز در حال برداشت محصول هستند.
** قیمت منصفانه برنج از نگاه جهاد کشاورزی
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت که تعیین 90 تا یکصد هزار ریالی برای هر کیلوگرم برنج برداشت جدید طارم محلی در شالیکوبی های استان ، قیمت منصفانه ای است.
عزیزالله شهیدی فر افزود : با توجه به هزینه بالای تولید ، بویژه هزینه کارگران نشاءکار ، این قیمت برای کشاورزان هم مطلوب است.
وی گفت : حدود 70 درصد هزینه تولید برنج مربوط به کارگران و امسال کشاورزان مازندران بابت هر روز کار در شالیزاری به هر نفر نشاکار 800 هزار تا یک میلیون ریال دستمزد پرداخت کردند.
معاون جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که کمتر از 20 درصد از شالیزارهای استان به صورت مکانیزه نشاکاری می شود ، افزود : با توجه به سنگینی کار نشاء در شالیزار ، کشاورزان مجبورند هزینه سنگینی بپردازند که نتیجه اش افزایش هزینه تولید است.
** کشت مجدد و پرورش ساقه در 80 هزار هکتار شالیزار
شهیدی فر همچنین از کشت مجدد بیش از 30 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران در سال جاری خبر داد و گفت که : وضعیت آب و هوایی نیز مناسب برای کشت دوباره برنج است.
وی پیش بینی کرد که در بیش از 50 هزار هکتار از شالیزارهای استان هم پس از برداشت محصول ، پرورش ساقه برای برداشت دوباره محصول در دستور کار قرار گیرد.
ساقه شالی پس از برداشت اول با پرورش از طریق کود شیمیایی ، سمپاشی علیه نسل سوم و چهارم ساقه خوار و مدیریت آبیاری به خوشه دهی می رسد.
کشاورزان مازندرانی پرورش ساقه را ' دونوچ ' می گویند و در اصطلاح علمی هم به آن ' رتون ' گفته می شود.
برنج دونوچ که از پرورش ساقه به دست می آید به خاطر استفاده اندک از سموم و کود شیمیایی ، سالم ترین و با کیفیت ترین برنج محسوب می شود.
قیمت این نوع برنج نیز در بازار 20 تا 30 درصد گران تر است ، اگر چه شناسایی آن نیاز به مهارت دارد و یا این که فروشنده باید مورد اعتماد خریدار باشد .
بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود 220 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران زیر کشت رفت که پیش بینی می شود حدود یک میلیون تن برنج سفید تولید شود.
** حمایت تمام قد دولت تدبیر و امید از شالیکاران مازندران و گیلان
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه دو استان مازندران و گیلان بیشترین سهم در تولید برنج داخل کشور را دارند، بیان داشت: تولید سالانه برنج در کشور نیز حدود دو میلیون و 100هزار تن است .
شهیدی فر اظهار داشت: بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی با توجه به سرانه 36 کیلو گرم نیاز کشور به واردات حدود 950 هزار تن است.
وی گفت: بنابر آمارهای رسمی در سالهای 1391 تا 1393 به ترتیب یک میلیون و950هزارتن ،یک میلیون و 500 هزارتن ، 850 هزار تن برنج و در سال 94 حدود 750 هزار تن برنج از مجاری قانونی وارد کشور شد.
وی ضمن قدردانی از استاندار مازندران گفت که ،همسو با رویکرد حمایت دولت از دسترنج شالیکاران ، استاندار هم ورود برنج خارجی به این استان را ممنوع کرده است.
استاندار مازندران در جلسه بیست و ششم تیر ماه شورای اداری استان اعلام کرد که ورود برنج خارجی به این استان برای حمایت از دسترنج کشاورزی استان ممنوع است و این موضوع بشدت در تمامی مناطق استان پیگیری و نظارت می شود.
همچنین بر اساس دستورالعمل وزارت جهادکشاورزی واردات برنج خارجی به کشور از زمان آغاز برداشت شالی به مدت چهار ماه ممنوع شده است.
مازندران حدود 44درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
6990/1654

انتهای پیام /*
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار