کد خبر: ۲۴۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰ 13 June 2016
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان نوشهر گفت: به دلیل تولید مناسب، توسعه باغات مرکبات در نوشهر در دستور کار قرار ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، محمدرضا رضوی‌زاده در جمع خبرنگاران  با اشاره به تولید  محصولات کشاورزی بسیار مرغوب در دو بخش مرکزی و بخش کجور، اظهار كرد: در بخش مرکزی باغات مرکبات،کیوی، شالیزارهای برنج و گل و گیاه وجود دارد  و بیش از 3 هزار هکتار مرکبات در بخش مرکزی نوشهر تولید می شود كه  بیش از نیاز شهرستان است و مازاد برمصرف به استان‌های هم‌جوار صادر می‌شود.

وی با بیان اینكه بیش از هزار و 400 هکتار شالیزارهای برنج در بخش مرکزی نوشهر وجود دارد، افزود:  اکثر این شالیزارها به زیر کشت ارقام محلی می‌رود و چیزی حدود 30 هکتار برنج غیربومی پرمحصول کشت می‌شود ولی نوع محلی این برنج باکیفیت بوده، میزان تولید آن همیشه ثابت است و  بازار خوبی دارد.

مدیر جهاد كشاورزی شهرستان نوشهر با مناسب توصیف کردن بازار کیوی در سال گذشته از وجود حدود 400 هکتار باغات کیوی خبر داد و تصریح كرد: در حوزه مرکبات چون به وفور تولید وجود دارد  بنابراین دیگر به دنبال توسعه باغات آن نیستیم و چند قبل نیز یک باغ لیموترش در وسعت یک ونیم هکتار ایجاد شد و با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، پیش بینی می شود میزان باردهی آن  بالا باشد.

رضوی زاده خاطر نشان كرد:  سالانه سطح زیرکشت گل و گیاه در منطقه افزایش می یابد و بهره برداران می توانند برای مساحت سه هزارمترمربع پروانه فعالیت گرفته و در این زمینه محدودیتی  وجود ندارد.

 وی تاكید كرد:  مصرف گل و گیاه در سطح شهرستان اشباع نیست و بازار خوبی دارد و در این زمینه اشتغال قابل توجهی هم ایجاد شده است  و از سویی دیگر قارچ نیز از دیگر محصولاتی است که کشت می‌شود و حتی برخی افراد در فضای 30 متری از منزل خود را برای کشت این محصول اختصاص دادند كه تولید خوبی داشته اند.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان نوشهر با باین اینکه پرورش ماهی در قفس در آب دریا در حال حاضر در زمینه ماهی غیرغضروفی صورت می گیرد، گفت: در آینده‌‌ای نزدیک پرورش ماهی خاویاری در قفس نیز به اجرا در خواهد آمد و بر این اساس هم در بحث پرورش ماهیان خاویاری و گل و گیاه به هر میزان تسهیلات نیاز باشد، پرداخت می‌ شود.

رضوی زاده با اشاره به اینکه با توجه به بارندگی‌های منظم و مناسبی که امسال در بخش کجور وجود داشت افزایش تولید محصولات را به همراه دارد، ابراز كرد: در بخش کجور خرید گندم و جو در دستور کار است  و در زمان برداشت یک کارشناس ثابت به عنوان حامی کشاورز در محل خرید به صورت تمام وقت حضور پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه افزایش میزان خرید از کشاورزان از جمله برنامه هایی است كه دنبال می شود، تصریح کرد: امسال برای نخستین بار محصول «جو» کجور در بورس خرید و فروش می‌شود و کشاورز قیمت بورس را به صورت نقدی دریافت می‌کند و مابه‌ التفاوت آن را نیز از طریق دولت پرداخت می شود.

این مسئول با اشاره به شعار سال و تاكیدات مقام معظم رهبری به عنوان  سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» ، متذكر شد:  به همین منظور پنجره واحدی در سازمان جهادکشاورزی مازندران باز شد و در سریع‌ترین زمان ممکن مجوزهای لازم برای اجرای طرح‌های حوزه کشاورزی صادر می‌شود.

رضوی‌زاده با اشاره به وجود دام‌های سنگین و سبک در بخش مرکزی و بخش کجور، اظهار کرد: دام‌ها هنوز سنتی هستند و دام‌های صنعتی  وجود ندارد  و به همین دلیل امسال پیشنهاد تلقیح مصنوعی دام‌های محلی را داده شد  تا از این طریق بتوان دام‌های دو رگه تولید شود زیرا دام‌های دو رگه گوشت و شیر فراوانی تولید می‌کنند و این امر به اقتصاد خانواده‌ها کمک قابل توجهی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه باغات کجور توسعه پیدا کردند و نهال‌های ارزان قیمت و یا یارانه‌ای بین کشاورزان توزیع می‌شود، تصریح کرد: درآمد کشاورز وقتی افزایش یابد اراضی کشاورزی به جای فروش به زیر کشت محصولات کشاورزی می‌روند.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان نوشهر تاكید كرد : در روستای ناصرآباد کجور کسی زمین خود را به فروش نمی رساند  زیرا تولید محصول بالا و بازار فروش آن بسیار مناسب است و برای کشاورزان بسیار سودآور است.

رضوی زاده اضافه كرد:  دو تن لوبیای چیتی برای کشت در روستاهای سریوده و هزارخال بین کشاورزانی که اراضی تازه به زیر کشت لوبیا رفته آنها در سیل اخیر از بین رفته بود، توزیع شد.

وی از وجود حدود 14 هزار هکتار اراضی در مناطق «میان بند» و بخش «کجور» خبر داد و بیان کرد: محصولات کشاورزی و باغی در بخش کجور تا مرز 100 درصد ارگانیک هستند زیرا به دلیل استفاده از کود دامی، کوهستانی بودن و وجود سرمای شدید زمستان عملاً آفات از بین می‌روند و استفاده از سموم صرفا برای مشکلات قارچی به صورت محدود و بسیار کم انجام می شود.

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار