کد خبر: ۲۴۲۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳ 07 June 2016


مدیرکل امور عشایر استان البرز از استقرار نخستین گروه عشایر در مناطق ییلاقی این استان خبر داد.

علی نقدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: استان البرز دارای جمعیت عشایری ویژه‌ای است که تمهیدات مناسبی برای حفظ این عشایر در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: متأسفانه به دلیل تغییر شیوه‌های زندگی و افزایش استفاده از تکنولوژی‌های نوین، بخشی از عشایر و حتی ساکنان روستاها در سال‌های اخیر به شهرها و شهرستان‌های پرجمعیت و بزرگ کشور مهاجرت کرده‌اند که این امر آسیب جدی به بافت‌های عشایری و روستایی ما وارد کرده است.

مدیرکل امور عشایر استان البرز تصریح کرد: به همین دلیل طرح‌هایی برای حمایت از عشایر و حفظ این شیوه‌ از زندگی در دستور کار قرار دارد.

نقدی گفت: در حال حاضر بیش از 14 هزار عشایر در قالب بیش از 860 خانواده عشایری در استان البرز ساکن هستند که هر ساله از مناطقی چون اشتهارد و ماهدشت به مناطق سردتر در حاشیه جاده چالوس و یا شهرستان‌های ساوجبلاغ و طالقان کوچک می‌کنند.

وی بیان داشت: این کوچ از اواسط فروردین آغاز شده و طی هفته جاری نخستین گروه از عشایر در منطقه آزادبر چادر زدند.

مدیرکل امور عشایر استان البرز افزود: همچنین بخشی از عشایر در حال کوچک به مراتع کوهستانی شهرستان‌های طالقان و ساوجبلاغ هستند و طی هفته آینده به این مناطق می‌رسند.

نقدی در پاسخ به این پرسش که آیا تمام عشایر استان بومی هستند، گفت: بر اساس آخرین آمار در استان البرز عشایری از ایلات مغان، کلوند، فشند، تات، کلکویی، کلهر، شاهسوند، سنگسری و ایلات مستقر عرب در استان البرز ساکن هستند و از مراتع این استان استفاده می‌کنند.

وی افزود: همچنین هر ساله در فصل گرما عشایری از برخی استان‌های همجوار میهمان استان البرز شده و از مراتع این استان استفاده می‌کنند که امسال با توجه به محدودیت‌هایی که از سوی منابع طبیعی البرز اعمال شده، بخشی از دام عشایر میهمان حق ورود به مراتع البرز را دارند.

مدیرکل امور عشایر استان البرز تاکید کرد: این محدودیت‌ها با هدف حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از آسیب دیدن مراتع استان در نظر گرفته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار