در نشست رؤسای اتاق‌های ایران و استانبول عنوان شد؛
رئیس اتاق ایران در دیدار با رئیس اتاق صنعت استانبول بر ارتقاء جایگاه اتاق‌ها و نقش بخش خصوصی در بهبود و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی بین ایران و ترکیه تأکید کرد. محسن جلال‌پور رئیس اتاق ایران، در میزبانی از «اردل باغچه‌بان» رئیس اتاق صنعت استانبول گفت ...
کد خبر: ۲۲۳۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸ 03 May 2016

رئیس اتاق ایران در دیدار با رئیس اتاق صنعت استانبول بر ارتقاء جایگاه اتاق‌ها و نقش بخش خصوصی در بهبود و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی بین ایران و ترکیه تأکید کرد.

در جریان این دیدار، حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی اردبیل و عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز حضور داشت.

تأکید بر ارتقای جایگاه اتاق‌ها و توسعه اهداف اقتصادی ایران و ترکیه

محسن جلال‌پور رئیس اتاق ایران، بعد از ظهر یازدهمین روز اردیبشهت ماه، در میزبانی از «اردل باغچه‌بان» رئیس اتاق صنعت استانبول گفت: به عنوان رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران، علاقه‌ دارم ارتباطات بخش خصوصی بر پایه و اساس اتاق‌های دو کشور باشد و از آن ها شروع شود.

جلال‌پور با اشاره به سفر پیرمؤذن، عضو هیئت رئیسه اتاق ایران به ترکیه برای تشکیل فروم اقتصادی، گفت: امیدوارم به زودی بتوانم در این کشور یک فروم اقتصادی تشکیل دهیم.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اهمیت جایگاه اتاق‌ها گفت: هر چند همه فعالان اقتصادی برای ما اهمیت دارند، اما سعی ما بر این است که جایگاه اتاق‌ها را در همه کشورهای دنیا هرچه بیشتر افزایش دهیم.

جلال‌پور با بیان اینکه همکاری اقتصادی با اتاق ترکیه به طور جدی در اولویت کاری اتاق ایران قرار دارد گفت: برای همکاری بخش خصوصی ایران و ترکیه همواره اعلام آمادگی کرده‌ایم. چرا که نجات بخش خصوصی و توسعه اقتصادی و سیاسی پایدار برای هر دو طرف، نیازمند کار و فعالیت مشترک است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران افزود: در حال حاضر با توجه به علاقه بسیار جدی دولتمردان دو کشور برای توسعه روابط، مقدمات توسعه روابط اقتصادی نیز فراهم است. وی در این زمینه به تلاش‌های سفرای ایران و ترکیه و همچنین مسئول میز ترکیه در وزارت امور خارجه کشورمان اشاره کرد.

در ادامه؛ حسین پیرموذن عضو هیئت رئیسه اتاق ایران که از طرف رئیس اتاق ایران به عنوان نماینده این اتاق در ارتباط با ترکیه انتخاب شده است، گزارشی از عملکرد خود و موانع توسعه روابط دو جانبه ارائه کرد و مهمترین مانع بخش خصوصی دو کشور برای توسعه روابط را مشکل عدم گشایش اعتبار اسنادی از طرف ترکیه عنوان کرد و خواستار پی‌گیری و رفع این مشکل و گشایش اعتبارات اسنادی به صورت لیری و ریالی شد.

وی همچنین از تشکیل کمیته داوری برای هر دو اتاق خبر داد و با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در آذربایجان شرقی و اردبیل در ماه‌های آینده، اظار داشت: امیواریم هر چه سریعتر زمینه‌های حضور هیئت اقتصادی اتاق ایران در استانبول فراهم شود.

در ادامه دیدار؛ اردل باغچه‌بان رئیس اتاقصنعت استانبول، با اشاره به تمایل اتاق ایران برای حضور هیئت ترکیه، گفت: برای ما مایه خوشحالی است که با وجود رفت‌ و آمد بالای هیئت‌های خارجی دیگر کشورها به اتاق ایران، برای حضور ما تمایل نشان می‌دهید و این موضوع نشان از نزدیکی بسیار دو کشور دارد.

رئیس اتاق صنعت استانبول افزود: سنت ما در اتاق این است که هر سال دو الی سه بار در استان‌های مختلف ترکیه تشکیل جلسه داده و عموماً هیئت‌های داخلی تشکیل می‌دهیم. در حال حاضر نیز به همراه 70 نفر از فعالان اقتصادی، سفر به ایران را سفری داخلی تلقی کرده‌ایم. چرا که ارزش ایران و تهران با استانبول هیج تفاوتی برای ما ندارد.

باغچه بان، هیئت هفتاد نفری ترکیه را نشان از اهمیت بالای ایران برای این کشور دانست و ابراز کرد: امیدواریم که این سفر، سرآغاز همکاری‌های بیشتر و بزرگتری برای دو کشور باشد.

وی افزود: نگاه ویژه رئیس اتاق ترکیه به ایران و اهمیت این کشور نیز همواره مشوق ما بوده است.

رئیس اتاق صنعت استانبول با اشاره به روابط سیاسی دو کشور گفت: بعد از یک دوره رکود روابط سیاسی در حال حاضر روابط سیاسی فی ما بین رونق گرفته است که سفر رؤسای جمهور در چند ماه اخیر و با عنایت به برنامه سفر شهردار استانبول و نیز وزیر فرهنگ و توریسم ترکیه در روزهای آتی، نشان می‌دهد که روابط سیاسی دو کشور از رکود خارج شده است.

باغچه‌بان که در صدر هیئت اقتصادی به اتاق ایران آمده،رابطه 400 ساله بدون بحران بین ایران و ترکیه را غنیمتی با ارزش برشمرد و گفت: هیچ فرد و نهادی به ویژه بانک‌های ترکیه، حق از بین بردن فرصت‌های پیش رو را ندارند و مسائل بانکی به طور ویژه پیگیری خواهد شد.

رئیس اتاقصنعت استانبول در پاسخ به سخن پیرمؤذن پیرامون عدم گشایش اعتبارات اسنادی از طرف بانک‌ های کشورش گفت: ما به عنوان رهبران جامعه مدنی و بخش خصوصی ترکیه، این حق را به بانک‌ها نمی‌دهیم که مانع تحقق منافع دو جانبه شوند.

باغچه‌بان در بخش دیگری از سخنان خود، بر توسعه اهداف اقتصادی تأکید کرد و افزود: با توجه به سال‌ها همسایگی بدون بحران و استفاده مطلوب از ظرفیت‌های جمعیت جوان و تحصیلکرده ایران و ترکیه باید همه موانع برای توسعه اهداف اقتصادی از سر راه برداشته شود.

وی افزود: رؤسای جمهور دو کشور رسیدن به رقم 30 میلیارد دلاری را برای تجارت دو کشور عنوان کردند. ولی ما می‌توانیم با افزایش تولید ناخالص داخلی خود در کوتاه‌ مدت این رقم را به صدها میلیارد دلار برسانیم.

باغچه‌بان خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت‌ بالای همکاریهای مشترک در زمینه‌های گوناگون مانند: کشاورزی، صنعت توریسم، فنی و مهندسی و ساختمان، این ادعا دور از انتظار نیست.

در ادامه تنی چند از اعضای حاضر در نشست نیز به بیان دیدگاههای خود پرداختند. از جمله حسین پیرموذن عضو هیات رئیسه اتاق ایران در سخنانی بر لزوم زمینه سازی مناسب برای افزایش همکاریهای تجار اردبیلی با تجار شرق ترکیه تاکید کرد و خواستار افزایش رایزنی های تجاری بین دو طرف برای بررسی زمینه های گسترش همکاریها شد.

تأکید بر ارتقای جایگاه اتاق‌ها و توسعه اهداف اقتصادی ایران و ترکیه
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار