فرماندار اردبیل مطرح کرد:
فرماندار اردبیل رقابت ناسالم تجار و بازرگانان این استان را از مهمترین موانع صادرات سیب زمینی منطقه دانست.
کد خبر: ۲۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴ 08 April 2015

به گزار مهر، جواد زنجانی در جلسه بررسی موانع صادرات سیب زمینی اردبیل تصریح کرد: در رابطه با مشکلات پیش آمده برای صادرات سیب زمینی استان به کشور آذربایجان در سال گذشته تجار و بازرگانان استان ما بیش از تجار آذری مقصر بوده اند.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۲ قیمت سیب زمینی هم در بازار داخلی و هم صادرات آن به طور چشم گیری افزایش پیدا کرد و دولت وقت برای تنظیم بازار داخلی با اعمال تعرفه ۱۲۰ درصدی، صادرات این محصول را بسیار محدود ساخت و موجب شد تجار استان موفق به عمل به تعهدات خود در مقابل تجار آذری نباشند.

به گفته فرماندار اردبیل در سال ۹۳ نیز بنابه اظهارات تجار آذری در جمع تجار استان صادرکنندگان سیب زمینی استان به طمع قیمت سیب زمینی در سال ۹۲ برای صادرات این محصول به آذربایجان حتی به نرخ هرتن ۴۰۰ دلار هم راضی نمی شده اند.

زنجانی تصریح کرد: به همین دلیل تجار آذری برای تامین نیاز خود متوسل به کشورهای اروپایی شدند در حالی که اذعان و اعتراف می نمایند تامین این محصول از استان ما هم به لحاظ کیفیت و هم هزینه های حمل و نقل و هم سرعت عمل در تحویل محصول به واسطه فاصله نزدیک به صرفه و صلاح آن ها است.

وی تاکید دارد که این مهم مشروط بر این است که طرفین از شرایط بازار سوء استفاده ننموده و زیاده خواهی ننمایند.

رئیس شورای اداری شهرستان اردبیل معتقد است یکی از مشکلات در رابطه با صادرات استان و مخصوصاً سیب زمینی ضعف فرهنگ جمع  گرایی و تشکل محوری در جامعه تولیدی و تجاری استان، رقابت ناسالم صادرکنندگان و نبودن اتحاد، انسجام و وحدت رویه بین آنها است.

زنجانی به ساختار غیر کارآ و فاقد نوگرایی و انعطاف تشکلها اشاره کرد و گفت: نداشتن اطلاعات به روز از کشورهای هدف صادراتی و رقبا در بازارهای بین المللی و نهایتاً ترجیح منافع کوتاه مدت به بلند مدت نیز قابل چشم پوشی نیست.

فرماندار اردبیل گفت : این اظهارات که مسوولان کشوری و استانی برای حل مشکل سیب زمینی کاران هیچ کاری انجام نداده و یا سهل انگاری نموده اند، غیرمنصفانه است چرا که  مکاتبات و پیگیری مسوولان استانی در این خصوص از مرداد ماه سال گذشته آغاز شده است.

وی از اقدامات انجام شده را حذف تعرفه ۱۲۰ درصدی برای صادرات این محصول، توقف واردات سیب زمینی از اروپا در کشور آذربایجان و تصویب یارانه صادراتی (هزار و ۵۰۰ ریال به ازای هر کیلوگرم سیب زمینی) در هیئت دولت بنابه پیشنهاد استانداری اردبیل برشمرد.

رئیس شورای اداری شهرستان اردبیل تاکید دارد که نقش دولت حمایت از تولید و صادرات است و هم اکنون نیز مسئولان استانی برای حل مشکلات بصورت مستمر و روزانه با تولید کنندگان و صادرکنندگان در ارتباط اند و به زودی صادرات سیب زمینی به آذربایجان آغاز می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار