اعتیاد به مواد مخدر یکی از گسترده‌ترین معضلات اصلی جامعه جهانی است، باید گفت پدیده اعتیاد در میان زنان نیز همچون عارضه‌ای فردی، خانوادگی و اجتماعی در حال افزایش است.
کد خبر: ۱۹۶۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵ 15 March 2016


اعتیاد به مواد مخدر یکی از انحرافات شایع عصر حاضر است که سالانه قربانیان بی‌شماری می‌گیرد و آسیبی جدی بر پیکر خانواده و جامعه وارد می‌کند.

به گزارش تابناک همدان؛ هرچند اعتیاد به مواد مخدر در بین مردان بیش از زنان است اما در چند سال اخیر، نرخ اعتیاد زنان به علل مختلفی افزایش‌یافته است.

یکی از دانشجویان رشته روانشناسی درباره گرایش افراد به اعتیاد گفت:متأسفانه افراد در سنین جوانی اقدام به استفاده از مواد مخدر می‌کنند.

جواد رضایی ادامه داد: بسیاری از افراد چون اطلاعات درستی از نوع مواد و ضررهای آن ندارند، موجب شده تا به استفاده از این مواد روی‌آورند، از این حیث افراد معتاد آسیب‌های جسمی و روحی گسترده‌ای را متحمل شوند.

وی افزود:اعتیاد زنان به‌عنوان یک معضل، با عوامل مختلفی همچون مشکلات شخصی، خانوادگی و اجتماعی مرتبط است.

این دانشجو می‌گوید: بسیاری از زنانی که به مواد مخدر روی می‌آورند با مشکلات خانوادگی و عاطفی روبرو می‌شوند و با تصور این اشتباه که تسکین‌دهنده روح و روان آنان ست دچار می‌شوند و در پی آن نیز مشکلات و آسیب‌های زیادی را به خود و خانواده‌های خود می‌زنند.

طبق گفته کارشناسان یکی دیگر از عواملی که زنان و دختران به مواد مخدر بخصوص مواد مخدر از نوع شیشه روی می‌آورند لاغری و شب‌بیداری ست که متأسفانه با تصور غلط به این موضوع خود را در دام خانمان‌سوزی قرار می‌دهند و خود را قربانی این مسئله کاذب می‌کنند.

عاطفه صالحی یکی از زنان معتادی ست که حدود ۱۲ سال گرفتار مواد مخدر و از نوع شیشه شده است.

وی علت اعتیاد خودش را اغفال یک پسر عنوان می‌کند و می‌گوید:در سن ۱۹ سالگی با پسری آشنا شدم که اعتیاد داشت، به علت علاقه زیاد و برای اینکه از چشمش نیفتم، همراه او مصرف کردم.

خانم صالحی ادامه داد:مصرف شیشه اوایل شادم می‌کرد اما با چند بار مصرف گوشه‌گیر شده بودم و بعد از مدتی هم‌وابستگی‌ام به مواد شدید شد به شکلی که خانواده‌ام متوجه حالم شدند چند بار تلاش کردند که ترک کنم اما هر بار دوباره به سراغ مواد شیشه می‌رفتم کارم به‌جایی کشید که پدرم دیگر از خانه بیرونم کرد.

معاون پیشگیری از جرم استان همدان بابیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر یکی از مسائل مهم یک سده‌ی اخیر در ایران است تصریح کرد: شیوع این پدیده در بین جامعه‌ی زنان ایرانی موجب بروز معضلات جدیدی برای جامعه و خانواده‌ها شده است که نیاز به یک بررسی ازنظر روان‌شناختی و جامعه‌شناسی به شکل تخصصی دارد.

سعید گلستانی بابیان اینکه حاشیه‌نشینی، در کنار فقر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ گاهی اوقات دارای آسیب‌های اجتماعی شامل اعتیاد به مواد مخدر، گسترش بیماری‌های مختلف نیز هست که خود زمینه‌ای برای آسیب جدی زنان به مواد مخدر است.

وی با اشاره به اینکه افزایش شبکه ماهواره‌ای و آسیب‌های آن عامل افزایش زنان به اعتیاد است افزود: شبکه‌های ماهواره‌ای یک رسانه قدرتمند و منحصربه‌فردی است که علاوه بر نکات مثبت می‌تواند بر فکر، اندیشه، اعتقادات، رفتارهای اجتماعی، فرهنگی، تربیتی و خانوادگی و تغییر در سبک زندگی مردم اثر منفی داشته باشد به‌طوری‌که می‌تواند عامل تخریب و فساد و حتی افزایش زنان و مردان به اعتیاد به مواد مخدر باشد همچنین آثار زیانباری بر جوانان وزنان و خانواده‌ها بخصوص دختران به مواد مخدر شیشه داشته باشد.

معاون پیشگیری از جرم استان همدان ادامه داد: رعایت نکردن موازین شرعی و شرکت کردن دختران در مهمانی‌های به سبک غربی و مختلط موجب افزایش اعتیاد بانوان به مواد مخدر صنعتی جدید ازجمله مواد مخدر شیشه شده است.

گلستانی به زنان معتاد اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه زنانی که مبتلابه اعتیاد هستند ناخواسته به مسائل غیراخلاقی روی می‌آورند چراکه برای تأمین معیشت خود دست‌به‌کارهای غیراخلاقی و نامشروع می‌زنند و این امر موجب بروز بیماری هپاتیت و ایدز می‌شود که این امر نیز برای سلامت جامعه خطر بسیار جدی است.

وی اظهار داشت: برخی کودکان و نوجوانان خانواده‌هایی که معتاد به مواد مخدر هستند به‌جای نشستن سر کلاس‌های درس و مدرسه به‌اجبار برای گذراندن زندگی اقدام به خرید، فروش و توزیع مواد مخدر می‌کنند که این پدیده با معضلات بسیاری ازجمله افزایش خانواده‌ها به این مواد افیونی همراه است و در حقیقت می‌توان گفت: حاشیه نشینی همان‌گونه که از ظاهرش پیدا است قطاری از آسیب‌های اجتماعی و مشکلات بسیاری در جامعه امروز است که با آن روبه‌رو هستیم.

معاون پیشگیری از جرم استان با اشاره به اینکه تبلیغات لاغری و شب‌بیداری یکی دیگر از عوامل اصلی گرایش دختران وزنان به مواد مخدر و شیشه است گفت: اقدامات فرهنگی و آموزشی کشور در جلوگیری از اعتیاد زنان ضعیف است وعدم آگاهی زنان نسبت به مشخصات مواد مخدر و پیامدهای ناگوار مصرف آن عامل دیگر مبتلابه این بلای خانمان‌سوز است.

باید گفت معضل اعتیاد مهم‌ترین مسئله و آسیب اجتماعی سال‌های اخیر است و به دلایل متعددی هرروز بر تعداد کسانی که به مصرف مواد مخدر وابسته می‌شوند، افزوده می‌شود.

اعتیاد بانوان آسیب‌های جدی و خطرناکی به جامعه وارد می‌کند و گاه کانون خانواده را به‌کلی از هم فرومی‌پاشد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار