اصوات پر سروصدای خروپف هنگامی رخ می‌دهند که انسدادی در جریان آزاد هوا در راه‌های هوایی پشت دهان و بینی وجود دارد. این قسمت از راه هوایی قابلیت مسدود شدن دارد (در جایی که زبان و قسمت بالای گلو در تماس با کام نرم و زبان کوچک هستند). خروپف هنگامی اتفاق می افتد که این اعضاء به یکدیگر برخورد می‌کنند و در هنگام نفس کشیدن می‌لرزند.
کد خبر: ۱۸۹۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 29 February 2016

خروپف یک مسئله عادی و همه‌گیر است و به همین خاطر موضوع نگران‌کننده و مهمی نیست، اما می‌شود با رژیم غذایی مناسب آن را درمان کرد.

به گزارش تابناک همدان؛ به خروپف کردن به علت ارتعاش کام نرم (بخش نرم سقف دهان)، هنگامی‌که ریه‌ها در مقابل مجاری هوایی مسدود شده و هوا را به درون می‌کشند به وجود می‌آید.

این وضعیت معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که عضلاتی که راه‌های هوایی را باز نگه می‌دارند هنگام خواب بیش از حد شل شوند یا هنگامی که بافت‌های اضافی در این قسمت وجود داشته باشد.

هر وضعیت یا ماده‌ای که باعث شل شدن عضلات این ناحیه یا منجر به ساخته شدن بافت چربی در آن شود می‌تواند به خروپف منجر شود، از جمله: نوشیدن مشروبات الکلی، مصرف داروهایی مانند داروهای خواب آور، داروهای ضد سرماخوردگی یا آنتی‌هیستامین، خوابیدن بر روی متکای بیش از حد نرم یا بزرگ، به پشت خوابیدن و داشتن اضافه وزن.

موسوی با اشاره به اینکه مردان ۵۰ درصد بیشتر از زنان دچار خُروپُف می‌شوند گفت: کاهش وزن، به پهلو خوابیدن، تغییر نحوه خوابیدن در کاهش خروپف مؤثر است.

وی افزود: بی‌خوابی یک مشکل رایج است و ریشه‌یابی بروز اختلال خوب ضرورت دارد اما متأسفانه در اکثر اوقات درمان‌های مناسبی برای آن به کار گرفته نمی‌شود.

این پزشک با بیان اینکه گاهی خروپف کردن علامت یک بیماری خطرناک است افزود: در وخیم‌ترین حالت این بیماری ممکن است فرد از چند ثانیه تا دوقیقه دچار قطع تنفس شود.

موسوی بابیان اینکه این مشکل می‌تواند باعث کاهش اکسیژن در خون شود گفت: در این حالت بیمار به مدت ۲ روز از سردرد و خستگی رنج می‌برد.

وی از جمله علت‌های خروپف کردن را ارتعاش کام نرم دندان دانست و افزود: خروپف کردن به علت ارتعاش کام نرم (بخش نرم سقف دهان) است. هنگامی که ریه‌ها در مقابل مجاری هوای مسدود شده هوا را به درون می‌کشد و موجب به وجود آمدن خروپف می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: کاهش وزن، عدم مصرف الکل و غذاهای چرب و داروهای آرام‌بخش می‌تواند در کمتر کردن خُر و پُف عملکرد مؤثری داشته باشد و در نهایت آخرین راه برای برخی بیماران عمل جراحی است برخی افراد در جامعه دارای گردن چاق و کوتاه هستند که بیشتر در معرض خرخر کردن می‌باشند که برای جلوگیری از این مشکل نیز باید کاهش وزن مورد توجه قرار بگیرد.

آنهایی که شدید خروپف می‌کنند کسانی هستند که در هر حالتی خروپف کرده یا مزاحم خانواده‌هایشان هستند. این افراد باید معاینه پزشکی شوند تا اطمینان حاصل شود که وقفه تنفس هنگام خواب وجود ندارد. در این مورد یک متخصص گوش و حلق و بینی معاینه کاملی از بینی، دهان، گلو، سقف دهان (کام) و گردن انجام خواهد داد. برای تعیین شدت خطر خروپف و اینکه چه تأثیراتی در سلامتی فرد دارند ممکن است انجام مطالعه خواب در محیط آزمایشگاه ضروری باشد.

درمان خر و پف بستگی به تشخیص دارد. معاینه معلوم خواهد کرد که آیا خروپف به دلیل حساسیت، عفونت، تغییر شکل بینی، یا لوزه‌های (حلقی و کامی) می‌باشد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار