مشکل امروز صنعت گوشت سفید مازندران مازاد تولید است که همیشه موجب بروز بحران هایی در مقاطعی از سال می‌شود.
کد خبر: ۱۸۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲ 28 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، استان مازندران دومین قطب صنعت طیور در کشور محسوب می‌شود. این استان با دارای بودن زنجیره کامل تولید مرغ از استان‌های خودکفا در این بخش است که زمینه‌های صادراتی به تهران و استان‌های همجوار را نیز دارد.

در سال‌های اخیر با وجود همه توانمندی‌های استان مازندران، در ماه اسفند نوسانات قیمت مرغ شدت می‌گیرد.افزایش قیمت مرغ در روزهای پایانی سال سناریوی تکراری در بازار طیور مازندران است.

سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی مازندران پیش از سال جدید جلسات مکرری را برای کاهش قیمت مرغ برگزار کرد و پس از عید نیز جلسات فوری برای جلوگیری از کاهش قیمت آن داشت.

عطاالله حسن‌زاده مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از 15 بهمن سال 93 تا 7 فروردین سال 94 قیمت مرغ سیر صعودی را به خود گرفته بود، تصریح کرد: این افزایش قیمت سود خوبی برای مرغداران داشت و موجب شد زیانی که در آذر و آبان سال 93 متحمل شدند تا حدی جبران شود.

وی با اشاره به افت قیمت مرغاز 10 فروردین سال 94، در این باره گفت: خلا تولید در آذر و آبان ماه سال 94 موجب شد تا قیمت مرغ در شب عید سیر صعدوی به خود بگیرد و قیمت مرغ زنده به کیلویی 5600 تومان برسد.

حسن زاده افزود: به دلیل مرغداران از عطش بازار استفاده کردند و در اسفند ماه تولید خود را افزایش داده و گاها مرغ ها را روانه بازار نکردند.

وی ادامه داد: حال زمانی که در نیمه دوم فرودین ماه 94 تقاضای بازار نسبت به مصرف مرغ کاهش یافت مرغ ها روی دست مرغداران ماند و بازار دیگر تمایلی برای خرید بیشتر گوشت سفید نداشت و لذا قیمت به شدت کاهش پیدا کرد.

افزایش قیمت جوجه یک روزه در بهمن ماه

سئوال اینجاست که آیا دوباره سناریوی شب عید 93 برای سال 94 رقم می خورد؟

تحقیقات میدانی خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که قیمت جوجه یک روزه گوشتی در بهمن ماه به 1700 تومان رسیده و الان قیمت آن 600 تومان است!

دلیل این افزایش و کاهش فاحش قیمت جوجه یک روزه در چیست؟

یقینا تقاضای بازار موجب افزایش محصول و کاهش تقاضا نیز موجب کاهش قیمت می‌شود و از این رو این افزایش یک‌باره در بهمن ماه نشان از افزایش تقاضا توسط مرغدارای ها برای شب عید دارد.

پیش بینی افزایش تولید مرغ در مازندران

معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: دوم اسفند ماه امسال به اتحادیه مرغداران مازندران متذکر شدیم که پیش‌بینی می‌شود تولید گوشت سفید استان در تعطیلات نوروزی افزایش پیدا خواهد کرد و احتمال دارد که قیمت مرغ کاهش پیدا کند.

علی رضا عطایی نژادافزود: از این رو به منظور جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران باید بر کاهش جوجه‌ریزی و رعایت سن کشتار حداکثر 40 روز توسط مرغداری ها تمکین شود.

این مسئول یادآور شد: این معاونت در نامه‌ای خواستار کنترل و نظارت جدی بر تولید گوشت سفید توسط شرکت های تعاونی عضو اتحادیه تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ مازندران شد.

هرچند این معاونت پیش بینی افزایش تولید مرغ در بهمن ماه را داشته اما از شواهد و تحقیقات ایسنا این بر می آید که نه تنها افزایش تولید بلکه نگهداری مرغ ها در برخی از مرغداری ها در اسفندماه نیز رقم خواهد خورد.

اگر مرغداران برای تولید شب عید طمع کنند و در اسفندماه به افزایش تولید دست بزنند یا مرغ های بالغ خود را راهی بازار نکنند یقینا سناریو افزایش قیمت در اسفند و کاهش قیمت در فروردین تکرار می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار