در حالی که خبر قطع درختان کاخ‌موزه سعدآباد توسط مدیرکل روابط‌عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تکذیب شده بود، مدیرعامل پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، قطع ۱۴ اصله درخت در کاخ سعد‌آباد را تایید کرد.
کد خبر: ۱۶۶۹۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲ 20 January 2016
حمیدرضا ضیایی‌پرور مدیرکل روابط‌عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بخشی از تکذیبیه خود که با عنوان «یک کلاغ و چهل‌کلاغ در ماجرای سعدآباد» منتشر شد، آورده بود: «بخش اعظم این محوطه تبدیل به محل دپوی زباله و نخاله و وسایل اضافی ساختمانی مجموعه شده بود و در آن چندین درختچه خودرو عرعر سبز شده بود که به صورت نامتقارن دارای ارتفاعی تا حدود دومتر و قطر حداکثر 10 سانتی‌متر بود و تعداد آنها هشت مورد بود. این درختچه‌ها در اصطلاح باغبانی جزء نباتات هرز و آفت‌زا به شمار می‌رود. با پاکسازی این محوطه قرار است براساس طرحی کارشناسی و مصوب، یک باغ ایرانی در آن محوطه ایجاد شود.»

وی در پایان تکذیبیه‌اش نیز آورده بود: «کاش رسانه‌های محترم به جای پشت میز‌نشینی و استفاده از عکس‌های آرشیوی قطع درختان تنومند کانادا، سری به این مجموعه می‌زدند و واقعیت را می‌نوشتند.»

حالا علی‌محمد مختاری، مدیرعامل پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، قطع ۱۴ اصله درخت در کاخ سعد‌آباد را تایید کرده و گفته است: «طبق بازرسی‌های انجام‌شده از کاخ سعدآباد متوجه شدیم ۱۴ اصله درخت در این کاخ قطع شده است. فرقی ندارد این درختان درخت عرعر بوده یا هر درخت دیگری، این درختان بدون مجوز نباید قطع می‌شدند. به همین دلیل خاطیان تحت‌ پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند و ما شکایت خود را در چند روز گذشته نوشته‌ایم. همچنین مسئولان کاخ باید دوبرابر محیطی که درختان در آن قطع شده در همان محل فضای سبز را احیا کنند.»

او گفت: «همچنین به شهرداری منطقه یک نامه نوشتیم ضمن اعمال ماده ۴ اصلاح قانون از طریق مراجع ذی‌صلاح نیز خاطیان تحت‌پیگرد قانونی قرار گیرند و فضای سبز آن مکان را احیا کنند.»

از سویی یوسف منصورزاده سرپرست کاخ موزه سعدآباد تاکید کرده که قرار است در دو طبقه زیرزمین ساختمانی که خارج از محوطه کاخ موزه است و حدود یک‌هزار مترمربع مساحت دارد، گالری و کافی‌شاپ ساخته شود اما طبق نقشه‌هایی که به «هنرنیوز» رسیده، گویا قرار است سازه‌ای جدید در عرصه کاخ‌موزه سعدآباد که در سال 1376 با شماره 1957 به ثبت ملی رسیده، ساخته شود.

حال با توجه به تکذیبیه‌های شدید مسئولان میراث فرهنگی پس از انتشار نخستین خبر از قطع درختان سعدآباد باید منتظر واکنش‌های بعدی آنها و چگونگی رفع و رجوع تخلفی که در کاخ موزه سعدآباد رخ داده، بود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار