در جلسه کمیسیون تخصصی تحقیقات خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی به جذب سرمایه‌گذار در مازندران تاکید شد و مهاجرت درنای سیبری به مرداب فریدونکنار تمثیلی برای بسترسازی جذب سرمایه‌گذار در استان بود.
کد خبر: ۱۶۲۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱ 12 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، پنجمین جلسه کمیسیون تخصصی تحقیقات خدمات فنی و مهندسی و فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران با موضوع راه کارهای توسعه تکنولوژی در استان تشکیل شد.

این جلسه با توجه به تخصصی بودن از لحاظ کمیت با تعداد اندک اعضا شروع شد و برخلاف سایر جلسات مدعو کمی داشته و با کمتر از 10 متخصص در حوزه علم و فناوری مباحث کارشناسی مطرح شد.

رئیس کمیسیون فناوری و تکنولوژی اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران تشکیل این کمیسیون در آمریکا را حدود 20 سال پیش دانست و هم‌اکنون مازندران را پیش‌رو در تشکیل کمیسیون تخصصی تحقیقات خدمات فنی و مهندسی در سطح کشور عنوان کرد.

باقر اصفهانی هدف از تشکیل کمیسیون تخصصی تحقیقات خدمات فنی و مهندسی را ارائه راهکار و ایجاد نقشه راه برای توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌های متبوع دانست و محور اصلی ایجاد کمیسیون تخصصی تحقیقات خدمات فنی و مهندسی در اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی را توجه به بخش خصوصی و بهره‌مندی از این ظرفیت عنوان کرد.

رئیس کمیسیون فناوری و تکنولوژی اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران همکاری صنایع با بخش خصوصی را یکی از مهم‌ترین عوامل در انتقال تجربیات در مراکز تحقیقاتی دانست و استفاده از این ظرفیت را سبب توسعه صنعت در استان مطرح کرد.

این مسئول نبود برنامه مدون برای توسعه و تکنولوژی در صنعت را از مشکلات کشور دانست و کمیسیون تخصصی تحقیقات فنی مهندسی را بستری برای بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان در بخش خصوصی عنوان کرد.

اصفهانی کمک 3 هزار میلیاردی دولت تدبیر و امید در بخش توسعه و تکنولوژی را گامی برای افزایش تولید داخل در کشور عنوان کرد که اجرای این طرح توانمندی بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد.

وی اتاق بازرگانی را پارلمان بخش خصوصی عنوان کرد و لازم دانست که اعضای کمیسیون توسعه و تکنولوژی در صنعت باید از افرادی نخبه در حوزه صنعت و فناوری باشند.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران هم که از مدعوین این جلسه تخصصی بود عنوان کرد که برای ارائه عملکرد مطلوب در پارک علم و فناوری سایه دولت از این نهاد باید کم شود.

علی معتمدزادگان معتقد بود که برای بهره‌برداری بیشتر مجموعه فناوران با توجه به ظرفیتی که دارند باید به بازار سرمایه وصل شوند و اکوسیستم فعال فناوری در مازندران ایجاد شود.

وی وجود 200 واحد فناور در مازندران را ظرفیتی برای ارائه ایده برای توسعه تکنولوژی و تولیدات داخل دانست و وضعیت صنعت در کشور را مطلوب ندانست.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران خام‌فروشی در استان را باعث عقب‌ماندگی مازندران در عرصه توسعه صنعت عنوان کرد و افزایش تکنولوژی را باعث موفقیت در توسعه صنایع دانست.

معتمدزادگان تشکیل مجمع خیران در بدنه وزارت علوم را سبب توسعه علمی در کشور دانست و اقدامات خیرخواهانه در این حوزه را حمایت از توان اجرایی نخبگان، ثبت اختراع و تجاری‌سازی تولیدات افرادی که از توان مالی کمی برخوردارند را عنوان کرد.

مسئول پارک علم و فناوری مازندران شکل‌گیری مجمع خیران در پارک علم و فناوری استان را حمایت مادی و معنوی از ایده‌های نخبگان و فعالیت واحدهای تولیدی دانست.

محسن آسوری مسئول پژوهش‌کده شمال انستیتو پاستور ایران هم به بحث گفتمان صنعت سلامت اشاره کرد و مازندران را فاقد این گفتمان مهم دانست.

وی گفتمان صنعت سلامت را از صنایع پردرآمد، اشتغال‌‌زا و سودرسان برای دولت و بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: بعد از صنعت نفت بیشترین درآمد در این حوزه است.

آسوری حل مشکل صنعت را با دانشجومحوری شدن بخش صنایع و ارتباط بین صنعت و دانشگاه‌ها عنوان کرد و کارخانه‌داری در کشور را سنتی دانست.

در پایان این جلسه مرداب فریدونکنار و مهاجرت هر ساله درنای سیبری برجسته‌ترین مثال برای جذب سرمایه‌گذار در استان و ورود بخش خصوصی در عرصه صنعت بود که یکی از اعضای این جلسه اظهار داشت، مگر برای درنای سیبری کارت دعوت می‌دهیم که هر ساله به مرداب‌ فریدونکنار مهاجرت می‌کند؟ در حالی که بستر برای زیست درنا در مازندران فراهم شده است و لازم است برای جذب سرمایه‌گذار بستر لازم در استان فراهم شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار