معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل، تصریح کرد: هرچند که استان اردبیل یک جامعه سنتی است اما باز هم علایم ورود بانوان به اعتیاد در جامعه مشهود است که باید با برنامه­‌ریزی مناسب در این زمینه قوی وارد شویم .
کد خبر: ۱۴۵۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱ 16 December 2015

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از ساوالان خبر: دبیرشورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اردبیل امروز ظهر در جلسه کارگروه بانوان و خانواده استان اردبیل، از خروج سالانه حدود دو هزار نفر از چرخه اعتیاد در سطح استان اردبیل خبر داد.

فاضل سروری تصریح کرد: اعتیاد به مواد مخدر یکی از انحرافات شایع عصر حاضر است که سالانه قربانیان بی­‌
شماری می‎گیرد و آسیبی جدی بر پیکر خانواده و جامعه وارد می­کند.

وی ادامه داد: هرچند اعتیاد به مواد مخدر در بین مردان بیش از زنان است، اما در چند سال اخیر، نرخ اعتیاد زنان به علل مختلفی افزایش یافته ‌که رشد صعودی ‏این امر در جامعه نگران‌کننده است.

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اردبیل با بیان اینکه اعتیاد در زنان بیشتر از ‏مردان مخرب است، گفت: بیشترین مسئولیت ‏اجتماعی و خانوادگی بر دوش زن است و اعتیادش می‌تواند پایه‌های تربیت فرزندان و کانون گرم ‏خانواده را متلاشی کند.‏

فعالیت ۴۲ انجمن ترک اعتیاد در سطح استان اردبیل

وی از فعالیت ۴۲ انجمن ترک اعتیاد در سطح استان اردبیل خبر داد و افزود: از این تعداد کلیه اعضای دو انجمن ترک اعتیاد را بانوان تشکیل می­دهد و مدیر عامل ۱۴ انجمن را نیز بانوان برعهده دارند، همچنین از ۹۲ مرکز mmt فعال در سطح استان مجوز ۲۳ مورد از این تعداد به بانوان صادر شده است که از این تعداد نیز یک مورد در شهرستان مشگین شهر و ۲۲ مورد در شهرستان اردبیل فعالیت می‌کند.

سروری با اشاره به حمایت از پایان نامه­‌های دانشجویی با موضوع مبارزه با موادمخدر توسط شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اردبیل، بیان کرد: در یک سال گذشته از ۷ عنوان پایانامه با موضوع مرتبط در استان با دو میلیون تومان مورد حمایت قرار گرفته که سه عنوان از این تعداد توسط بانوان انجام شده است .

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اردبیل، رشد صعودی ‏مصرف موادمخدر در زنان طی سال‌های اخیر را نگران‌کننده خواند و افزود: درصد مصرف ‏موادمخدر در بین زنان بسیار کمتر از مردان است، اما آنچه اهمیت دارد‌ افزایش سیر صعودی مصرف در این ‏بخش است.

وی با اشاره به افزایش شمار مصرف کنندگان موادمخدر در بین بانوان اضافه کرد: در طول سال ۱۰ درصد دستگیرشدگان قاچاق موادمخدر در استان را بانوان تشکیل داده است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۲ حدود ۲۲ نفر به علت سوءمصرف موادمخدر در استان از دنیا رفته­‌اند که همه جزو مردان بودند، این درحالی است که در سال ۹۳ به جهت تغییر وضعیت در کاهش سن مصرف کننده و گرایش بانوان به مصرف از ۳۸ نفر فوت شده از سوء مصرف ۵ نفر را بانوان تشکیل می­‌دهد که این رقم در شش ماه اول سال جاری از کل ۲۱ نفر فوت شده ناشی از این علت سه نفر از بانوان هستند .

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخد استان اردبیل از خروج سالانه دو هزار نفر از چرخه اعتیاد در سطح استان اردبیل خبر داد و افزود: از ۱۱ هزار و ۸۳۶ نفر داوطلب مراجعه کننده به مراکز mmt در سطح استان اردبیل ۲۰۶ نفر بانوان هستند.

سروری در ادامه خواستار توجه بیشتر به زنان و دختران در برنامه­‌ریزی‌های فرهنگی و همچنین اقدامات پیشگیرانه اعتیاد توسط دستگاه­‌های دولتی و غیر دولتی شد و گفت: در راستای ساماندهی زنان معتاد بزودی کمپ ترک اعتیاد بانوان در اردبیل راه­ اندازی می­‌شود.

در ادامه این جلسه طاهر شریفی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل نقش زن را در خانواده مهم و اساسی ارزیابی کرد و گفت: زن به عنوان نزدیک­ترین فرد ‏به فرزندان می­تواند نقش اساسی خود را در ایجاد جو صمیمی و به دور از اعتیاد در خانواده ایفا کند‎.

وی ادامه داد: از آنجایی که بیشترین مسئولیت اجتماعی و خانوادگی بر دوش زنان است، گسترش اعتیاد ‏بین آنان علاوه بر از بین رفتن کانون گرم خانوادگی، مسئولیت اجتماعی آنان را در فرزندپروری به خطر ‏می­‌اندازد.‏

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل، تصریح کرد: هرچند که استان اردبیل یک جامعه سنتی است اما باز هم علایم ورود بانوان به اعتیاد در جامعه مشهود است که باید با برنامه­‌ریزی مناسب در این زمینه قوی وارد شویم .

وی ادامه داد: بیشتر بهبود یافته­‌گان از اعتیاد به مواد مخدر، علت اصلی گرایش به این امر را نبود ایمان عنوان می­‌کنند، چرا که علت تزلزل و ناآرامی کمبود ایمان است که به جای ایمان به خدا، مواد مخدر جایگزین آن می‌شود، این در حالی است که امروزه پناه بردن به خدا راه برگشت به دنیای اعتیاد را می‌بندد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار