کد خبر: ۱۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹ 15 March 2015
تغییر کاربری راه درست برای بیرون رفت از مشکل نیست.

به گزارش مهر مشاور استاندار در امور برنج و رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران اظهار داشت: اولین گامی که باعث رکود برنج درسالهای اخیر خواهد شد تغییر کاربری زمینهای کشاورزی در استان بوده است.

سید تقی جعفریان بعد از ظهر شنبه در حاشیه مراسم راه اندازی نخستین سایت تحلیلی برنج کشور در مازندران گفت: تغییر کاربری اراضی توسط زمینخواران برای سود ومنفعت بیشتر در سالهای اخیر صورت گرفته است وباعث بروز مشکلاتی در سالهای اخیر خواهد شد وکشاورزان به عنوان قربانی به مسلخ خواهند کشیده شد.

 سیدتقی جعفریان ادامه داد : با تغییر کاربری صورت گرفته در سالهای اخیر باعث شده که آمار درستی در زمینه تغییر کاربری اراضی وجود نداشته باشد.

رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران با تاکید بر ضرورت قطع دست دلالان در حوزه برنج گفت: باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که محصول از سوی کشاورز به کارخانه‌دار فروخته شود تا این دو قشری که در تولید و عرضه برنج به بازار نقش دارند منتفع شوند.

رشد قارچ گونه شالیکوبی ها

وی تجمع شالیکوبی‌های مازندران و صنعتی نمودن و ورود دانشجویان را در بخش کشاورزی را راههای بیرون رفت از این مشکل بر شمرد وافزود: علت افزایش قارچ گونه کارخانه شالیکوبی به چهار هزار کارخانه در استان در حالی است که تولید برنج استان ۲۰۰۰ تن است ناشی از نبود امار درست در بخش کشاورزی بوده است که با راه اندازی این سایت به بسیاری از مشکلات کشاورزان خواهد پرداخت و صدای کشاورزان را به گوش مسئولان خواهد رساند تا بتوانند به مشکلات این بخش بپردازند و اظهار بی اطلاعی نکنند.

رجب مولایی رئیسی فرماندار شهرستان بابل و معاون استاندار دراین شهرستان  با اشاره به راه اندازی چنین سایتی به عنوان گامی بلند برای حقوق از دست رفته کشاورزان افزود: اگر چنین سایتهای فقط راه اندازی شوند ولی پویا نگه داشته نشوند باعث می شود که بعد ازمدتی به دست فراموشی سپرده شوند.

وی ادامه داد: در عصر پیشرفت تکنولوزی و ارتباطات در دنیای فضای مجازی می توان با خدمات الکترونیک دسترسی خوبی داشته و اطلاعات زیادی  را رد و بدل کرد و مسائل و مشکلات رابه گوش مسئولین در مناطق دور از دسترس رساند.

فرماندار بابل تصریح کرد: بشر در ابتدا به شکار پرداخته و با آشنا شدن با کشاورزی توانسته گامهای بسیار بلندی را  بردارد و بعداز مدتی  وارد صنعت شد و کشورهای صنعتی نیز برای ورود به فراصنعتی شدن کشاورزی را نادیده گرفتند اما بعد ازمدتی متوجه شدند که کشاورزی به عنوان تامین کننده رزق و قوت روزمره نیاز مردم بوده است ونباید آن را نادیده گرفت که به آن روی آوردند و ما امیددارییم که مردم ما نیز این اشتباه را تکرار نکنند و برای منفعت بیشتر به نعمت بی منت پشت پا نزنند، در حالی که می توان با مدیریت درست و صنعتی نمودن کشاورزی از کشاورزی پررونق بهره برد و آن را به کشورهای دیگر صادر و باعث ارز آوری در کشور خود شوییم ومانند گندم به خودکفایی برسیم.

وی ادامه داد: بیشترین تولید برنج کشور به علت اقلیم مناسب در مناطق شمالی امکان پذیر خواهد بود که می تواند به صنعت این استان و مسائلی چون معضل بیکاری کمک کند و راه اندازی این سایت پلی برای ارتباط ورونق در این بخش خواهد شد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران نیز در  مراسم راه اندازی سایت برنج نیوز در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: حفظ زمینهای کشاورزی در مرحله اول رونق بخشیدن به پایه های این استان بوده که با برنج شناخته شده است.

‌تغییر کاربری راه درستی برون رفت از مشکلات نیست

مهدی رازجویان افزود: تغییر کاربری راه درست برای بیرون رفت از مشکل نیست، بلکه فرار از مشکل خواهد بود و در سالی که تولید ملی از جمله بهترین راه حل از فرار تحریم خواهد بود نباید به علت مشکلاتی چون سختی کار کشاورزی این اشتغال پرسود را کنار گذاشت.

رازجویان ادامه داد: تخریب در چنین زمینهای نیز امکان پذیر نیست زیرا با ورود سیمان به زمین کشاورزی از بازدهی زمین کاسته خواهد شد ودر مواردی نیز  باعث می شود که زمین کشاورزی به زمینهای بایر مبدل گردد، پس باید در همان مرحله اول جلوی تغییر کاربریها گرفته شود که این امکان توسط مردم درهمان مرحله اول امکان پذیر خواهد بود.

وی با عنوان اینکه جلوگیری از ساخت‌ و ساز بی‌رویه در نگهداری زمین‌های کشاورزی موثر است، بیان داشت: قانون تبصره ۲ برای حفظ اراضی کشاورزی چندان توسط افراد جدی گرفته نمی‌شود و افراد در زمین‌های کشاورزی بدون ضابطه اقدام به تغییر کاربری اراضی می‌کنند که باتخلفات به عمل آمده مانند چمستان جدی برخود خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار