رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: امسال تعداد گونه‌های کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور در این استان به بیش از 170 گونه می‌رسد.
کد خبر: ۱۳۵۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۵ 26 November 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسین کربلایی پیش از ظهر امروز در جلسه بازدید از طرح‌های توسعه‌ای گونه‌های جدید گیاهی در اردبیل اظهار کرد: در سال گذشته طرح ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور توسط محققین بخش تحقیقات جنگل و مرتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تهیه و پس از تصویب در ستاد توسعه گیاهان دارویی کشور، اجرای آن در سال 94 در پایگاه این مرکز واقع در تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سامیان آغاز شد.

وی گفت: انجام فعالیت‌های تحقیقاتی روی جنبه‌های مختلف گیاهان دارویی استان نیاز به عرصه تحقیقاتی مناسب دارد که وجود کلکسیونی از گیاهان دارویی یکی از موارد ضروری است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ادامه داد: بررسی سازگاری گونه‌های مختلف گیاهان دارویی که در عرصه‌های طبیعی استان پراکنش دارند به منظور اهلی‌سازی و کاشت در شرایط زراعی نیاز به عرصه‌ای مناسب دارد که بتوان جنبه‌های مختلف سازگاری گیاهان دارویی در شرایط زراعی را مطالعه کرد.

کربلایی تصریح کرد: با اجرای این طرح، یک مجموعه نسبتاً کامل و جامعی از گیاهان دارویی مناطق مختلف شمال غرب کشور در یک مجموعه جمع‌آوری خواهد شد.

این مسئول بیان کرد: ایجاد یک مجموعه کامل از انواع گیاهان دارویی مناطق مختلف شمال غرب کشور، حفظ گونه‌های در حال انقراض و در معرض خطر، بررسی میزان و ترکیبات مواد موثره گیاهان دارویی، روش‌های نوین تکثیر و زادآوری، استخراج و بررسی مواد موثر گیاهان دارویی، استفاده‌های آموزشی، پژوهشی و کاربردی از کلکسیون گیاهان دارویی، فرهنگ‌سازی و ترغیب به کاشت و تولید گونه‌های دارویی به جای جمع‌آوری از طبیعت و فراهم کردن فضای مناسب برای اجرای پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه گیاهان دارویی از اهداف ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: تاکنون 128 گونه گیاه دارویی اعم از بومی، غیربومی، زراعی و طبیعی از مناطق مختلف جمع‌آوری و کشت شده است و انتظار می‌رود تا پایان امسال، این تعداد به 170 گونه افزایش یابد.

کربلایی عنوان کرد: طبق برنامه زمان‌بندی شده در پایان اجرای این طرح تعداد گونه‌های جمع‌آوری شده بالغ بر 250 گونه خواهد بود.

وی گفت: گونه‌های کشت شده شامل 90 جنس و 35 تیره بوده و بیشترین گونه‌ها به خانواده‌های نَعناعیان Apiaceac چَتریان، Lamiaceac و کاسنیان Asteraceae تعلق دارند و گونه‌های کشت شده بیشتر علفی، یک ساله، چند ساله و دائمی بوده و در نظر است در سال آتی انواع گونه های درختی و درختچه‌ای نیز به مجموعه کلکسیون گیاهان دارویی اضافه شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در پایان سخنان خود اظهار کرد: با اجرای این طرح و شناسائی دقیق گونه‌های دارویی و معرفی آنها به علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران گیاهان دارویی، احتمال اشتباه در شناسایی این گونه‌ها به حداقل خواهد رسید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار