رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با انتقاد از تغییر کاربری اراضی گفت: این پدیده گلوی کشاورزی را فشار می‌دهد و باید با آن مقابله کرد.
کد خبر: ۱۳۵۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰ 25 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، کامبیز بازرگان ظهر دوشنبه در گردهمایی یک‌روزه کاربرد تغذیه گیاهی و کنترل کیفی کودها که در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد بابیان این‌که بار تولید کشور بر عهده کشاورزان است گفت: نسبت جمعیت روستایی در حال تغییر منفی و بسیار نگران‌کننده است.

وی بابیان این‌که افزایش سطح زیر کشت در ایران ازاین‌پس غیرممکن است افزود:۱۸.۵ میلیون هکتار اراضی  زیر کشت در کشور موجود است که قابل‌افزایش نیست و جمعیت روبه رشد کشور را باید با همین مقدار سیر کنیم.

بازرگان تصریح کرد: در شرایطی که افزایش جمعیت، رشد شهرنشینی و تغییر الگوی مصرف‌گرایی فشار شدیدی را به منابع محدود اراضی کشور وارد می‌کند، مدیریت منابع خاک به‌منظور تولید غذای جامعه و پایداری این تولید برای نسل‌های آینده حائز اهمیت است و با این وضعیت، شالیزارهای شمال باید در ظرفیت‌های چند برابری جوابگوی مردم باشد.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور ابراز داشت: ما با مسئله تغییر کاربری اراضی روبرو هستیم که گلوی کشاورزی را فشار می‌دهد و باید برای بالا بردن  سطح زیر کشت تلاش کنیم تا در آینده با بحران تولید و محصولات غذایی روبرو نشویم.

پایین بودن مصرف کود در کشور

وی بابیان این‌که متوسط مصرف کود در ایران بر اساس آمار سازمان FAO پایین است گفت: مصرف عنصر غذایی کشاورزی در خاک ایران  ۸۹ کیلو در هکتاراست و میانگین جهانی ۱۰۱ کیلو در هکتار است که نشان می‌دهد به‌هیچ‌عنوان از میانگین جهانی بیشتر استفاده نمی‌کنیم.

بازرگان عدم استفاده از کودهای مغزی در کشاورزی را منجر به کاهش بهره‌برداری از خاک برشمرد و تصریح کرد: در سال‌های آینده به زمین‌هایی با بهره‌وری کمتر و فاقد مواد مغذی کشت گیاهان برمی‌خوریم.

این مقام مسئول میزان تولید سالانه در ایران را ۱۰۰ میلیون تن محصول اعلام کرد و ابراز داشت: دو میلیون تن عنصر از خاک با محصولات برداشت‌شده تخلیه می‌شود و خروج عناصر غذایی در خاک در حال افزایش است که باعث کاهش پتاسیم در خاک می‌شود.

وی متذکر شد: در مازندران به خاطر تخلیه پتاسیم و استفاده نکردن از این کود، خاک افزایش تولید را از دست خواهد داد وباید بر اساس نیاز کشور کودها در جای خودوبه‌درستی باید استفاده شود.

رئیس سازمان خاک و آب کشور در خصوص چرایی کاهش استفاده از کود در کشور گفت: تحقق برآورد استفاده از کود در کشور ۴۴ درصد بوده است و همین مقدار هم به‌درستی استفاده‌نشده است.

وی بابیان این‌که شالیزار  ۲۰۰ هزارتن پتاسیم نیاز دارد افزود: این  در حالی  است که فقط چهار هزار و ۶۰۰ تن در استان مازندران استفاده می‌شود.

 این مقام  مسئول خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته سه هزار نوع کود در کشور توزیع می‌شد که با آیین‌نامه سامانه توزیع دولتی و خصوصی توزیع در کشور کنترل می‌شود.

بازرگان خواستار تشکیل یک کنسرسیوم سه‌جانبه شامل شرکت خدمات مشاوره فنی، آزمایشگاه و تأمین‌کننده کود در هر تشکیلات شد و تأکید کرد این تشکیلات باید تقویت و حمایت شود تا کود تأییدشده در زمین استفاده شود.

وی در پایان شماره سامانه پیامکی ۳۰۰۶۴۶۴۲۴ را برای اطلاع از شماره ثبت کود اعلام کرد و گفت: کشاورزان می‌توانند شماره ثبت روی بسته کود را به این شماره پیامک  و اطلاعات کود را دریافت کنند.
مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار