معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: قیمت خرید تضمینی انواع محصولات کشاورزی اعلام شد.
کد خبر: ۱۳۴۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵ 25 November 2015
عزیزاله شهیدی‌فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درباره قیمت تضمینی انواع محصولات کشاورزی، اظهار کرد: در راستای حمایت از تولیدات محصولات کشاورزی به‌ویژه محصولات زراعی که نیل به خوداتکایی و خودکفایی در این محصولات حائز اهمیت است، ضرورت دارد برنامه‌ریزی مدون و مناسبی برای تقویت و حمایت از تولید علاوه بر خدمات فنی، آموزشی، تکنولوژی، آموزش بخش بازرگانی و تنظیم بازار به‌ویژه کنترل عرضه، تقاضا و قیمت محصولات صورت گیرد تا برای تولید‌کننده توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: در سال‌های نه‌چندان دور حمایت جدی از این موضوع به‌ویژه در بحث قیمت‌گذاری، بازرگانی، حمایت از صادرات محصولات کشاورزی و کنترل واردات به‌طور جدی انجام نشد اما در دو سال اخیر با استقرار دولت جدید و برنامه‌ریزی‌های منظم وزارت جهاد کشاورزی، با حمایت شورای اقتصاد، بحث قیمت‌گذاری و بازرگانی محصولات کشاورزی به‌ویژه محصولات زراعی در دستور کار قرار گرفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی روند واردات بی‌رویه محصولات زراعی از جمله گندم و برنج را به‌شدت کاهش داده که در تقویت تولید داخلی بسیار اهمیت دارد، به‌طوری که کم‌ترین واردات گندم و برنج را در دو سال اخیر شاهد بودیم.

این مسئول اضافه کرد: با اجرای تنظیم بازار که هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده رضایت‌بخش است، موضوع قیمت‌گذاری نیز یکی از برنامه‌های خوبی بود که امسال در دستور کار قرار گرفت.

شهیدی‌فر بیان کرد: حمایت ویژه‌ای از کشت دانه‌های روغنی به‌ویژه کلزا شده است، به‌طوری که با مزیت‌های خوبی که کشت این محصول دارد، به‌عنوان کشت دوم و تناوب با گندم می‌تواند هم ساختمان و بافت خاک را بهبود بخشد و هم عملکرد محصولات کشت اصلی را افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت دانه‌ روغنی کلزا با بیشترین درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ـ 15 درصد ـ و دو برابر قیمت گندم اعلام شده است تا صرفه اقتصادی برای تولید‌کننده داشته باشد و حمایت عملی برای افزایش کمی و کیفی و افزایش سطح زیرکشت کلزا برای تولید بیشتر و کاهش وابستگی دانه‌های روغنی برای نیل به خوداتکایی و کاهش وابستگی به واردات روغن را داشته باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: مازندران به‌عنوان یکی از پایه‌های تولید دانه‌های روغنی از جمله کلزا است که به‌طور حتم با این روش در سال‌های آینده به هدف برنامه نزدیک‌تر می‌شویم.

این مسئول قیمت خرید تضمینی گندم معمولی را با 10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته 12 ‌هزار و 705 ریال، گندم دوروم با 10 درصد افزایش 13 هزار و 68 ریال، جو با 9 درصد افزایش 10 هزار و 28 ریال، پنبه وش با 15 درصد افزایش 29 هزار و 325 ریال، دانه سویا با 15 درصد افزایش 22 هزار و 655 ریال، کلزا با 15 درصد افزایش 25 هزار و 300 ریال، برنج گروه یک با 15 درصد افزایش 36 هزار و 800 ریال، برنج گروه دو با 11 درصد افزایش 31 هزار و 635 ریال و برنج گروه سه را با 5 درصد افزایش 26 هزار و 250 ریال اعلام کرد.

وی ارقام پرمحصول کیفی گروه یک را خزر، شیرودی، فجر و کشوری اعلام کرد و گفت: ارقام گروه دو شامل سپیدرود و گوهر و ارقام گروه سه شامل ندا، کوهسار، دانیال، عنبر، نجفی، سازندگی و کامفیروز است.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار