امام جمعه تویسرکان با اشاره به اینکه کتابداران و فعالان حوزه کتاب از اثر گذاری بالایی در جهت دهی افکار عمومی به سمت مطالعه برخوردارند گفت: افزایش سطح مطالعه مفید در جامعه به مخاطب شناسی تخصصی و تشخیص ذائقه جامعه هدف نیاز دارد.
کد خبر: ۱۳۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷ 18 November 2015

 امام جمعه تویسرکان با اشاره به اینکه کتابداران و فعالان حوزه کتاب از اثر گذاری بالایی در جهت دهی افکار عمومی به سمت مطالعه برخوردارند گفت: افزایش سطح مطالعه مفید در جامعه به مخاطب شناسی تخصصی و تشخیص ذائقه جامعه هدف نیاز دارد.

به گزارش ایرنا؛حجت الاسلام مرتضی موحدی درنشست هم اندیشی با کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان تویسرکان افزود: کتابداران از نقش عمیق و برجسته ای در رونق نهضت مطالعه مفید و سوق دادن اقشار مختلف جامعه به سمت کتابخوانی برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: کتابداران باید کتاب شناس و مخاطب شناس خوبی هم باشند و هر مراجعه کننده به کتابخانه های عمومی را به فراخور شرایط و ذائقه فرد به سمت کتاب های مناسب خود هدایت کنند.

به گفته امام جمعه تویسرکان یکی از معضلات کنونی جامعه ما اتلاف وقت مفید توسط افراد مختلف است که هدایت آنها به سمت مطالعه مفید یک آرمان سخت اما دست یافتنی محسوب می شود.

وی ادامه داد: اکنون استفاده از ظرفیت رسانه ها و فضای مجازی نیز باید در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه مفید در دستور کار قرار گیرد.

حجت الاسلام موحدی خاطرنشان کرد: لایه های مختلف مردم کشور ما به دلیل فرهنگ اسلامی گرایش به دانستن دارند که کتابخانه ها می توانند در جهت دهی آنها به سمت بالندگی فرهنگی نقش بی بدیلی ایفا کنند.

مدیر اداره کتابخانه های عمومی تویسرکان نیز در این نشست گفت: مهمترین رویکرد اداره کتابخانه های عمومی در کشور حرکت به سمت کیفی سازی فعالیت های کتاب محور و مطالعه مفید است.

مهدی کریمی افزود: در این مسیر، کتابداران مانند معلم عمل و به ارتقا سطح کیفی فعالیت های فرهنگی مرتبط با کتاب کمک های بی بدیل و اثر گذاری می کنند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کمبود اعتبار کنونی، تنها منبع درآمد اداره های کتابخانه های عمومی در سراسر کشور نیم درصد از درآمد شهرداری ها است اضافه کرد: اداره کتابخانه های عمومی در برخی شهرستان های کوچک به دلیل نابسمانی اعتبارات مالی شهرداری ها با مشکل مواجه می شوند.

کریمی همچنین با اشاره به فعالیت های محوری اداره کتابخانه های عمومی تویسرکان در یک سال اخیر گفت: راه اندازی سه باب کتابخانه روستایی با برخورداری از کتاب ها و تجهیزات استاندارد و افتتاح اولین کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان استان همدان در تویسرکان از مهمترین این فعالیت ها به شمار می روند.

وی ادامه داد: همچنین تویسرکان در آبان ماه سال جاری میزبان صد و پنجاهمین نشست کتابخوان کشور با حضور فعالان حوزه فرهنگ و کتاب بود.

کریمی اذعان کرد: اکنون شهرستان تویسرکان به ساخت یک کتابخانه استاندارد مرکزی و تکمیل کتابخانه شهر فرسقج نیاز دارد که اداره تبلیغات اسلامی قول مساعد در زمینه واگذاری مکان بدون استفاده در این شهر به اداره کتابخانه های عمومی را داده است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس سند چشم انداز مطالعه مفید همه روستاهای برخوردار از بیش از یک هزار و 500 نفر جمعیت باید از کتابخانه عمومی بهره مند شوند ابراز کرد: در حال حاضر سه روستا از مجموع چهار روستای برخوردار از بیش از یک هزار و 500 نفر جمعیت در شهرستان تویسرکان از کتابخانه عمومی برخوردارند و با ساخت و راه اندازی کتابخانه عمومی روستای جعفریه، تویسرکان اولین شهرستان استان در تحقق این هدف به شمار می رود.

کریمی افزود: با سرمایه گذاری دو میلیارد و 200 میلیون ریالی بانک پاسارگاد، کلنگ ساخت کتابخانه عمومی روستای سید شهاب نیز در آینده ای نزدیک به زمین می خورد.

وی برگزاری مسابقات آن لاتین، برپایی جلسات نقد و بررسی کتاب، برگزاری مسابقات نقاشی و اجرای طرح حضور مسوولان دستگاه های اجرایی در یه روز مشخص در یک کتابخانه عمومی شهرستان را از برنامه های هفته کتاب در تویسرکان عنوان کرد.

تویسرکان یکی از شهرستان های استان همدان واقع در 90 کیلومتری شهر همدان است که از هشت باب کتابخانه عمومی یعنی پنج باب کتابخانه شهری و سه باب کتابخانه روستایی با نزدیک به پنج هزار عضو برخوردار است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار