مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان ازافتتاح هفت کتابخانه روستایی درهفته کتاب درهمدان خبردادوگفت:150روستای همدان درانتظار ساخت کتابخانه است.
کد خبر: ۱۲۶۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷ 11 November 2015
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از افتتاح هفت کتابخانه روستایی در هفته کتاب در همدان خبر داد و گفت: 150 روستای همدان در انتظار ساخت کتابخانه است.

به گزارش فارس؛ عاطفه زارعی در نشست خبری به مناسبت بیست و سومین دوره گرامیداشت کتابخوانی و روز بزرگداشت علامه طباطبایی، اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی را به مناسبت هفته کتاب در سطح استان برگزار خواهیم کرد.

وی از عضویت رایگان در کتابخانه‌های همدان در 24 آبان ماه خبر داد و گفت: مناسب‌سازی فضای کتابخانه‌ها با همکاری شهرداری برای ورود مراجعه‌کنندگان، تجلیل از کتابداران نمونه، خیرین کتابخانه‌ها، تقدیر از ناشران، مؤلفان، حافظان قرآن و قرآن‌پژوهان و پیشکسوتان عرصه کتاب را در برنامه داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به برنامه تجلیل و تقدیر از اهداکنندگان کتاب و عضو نمونه در بخش کودک، نوجوان و بزرگسال، افزود: در سطح شهرستان‌ها نیز با حضور فرمانداران و بخشداران برنامه تجلیل را در کتابخانه‌های عمومی برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به برگزاری نشست با اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی با حضور استاندار و تقدیر از فرماندار و بخشداران طی هفته گذشته در سطح استان، بیان کرد: دیدار اعضای کتابخانه‌ها با نماینده ولی فقیه در همدان و در سطح شهرستان‌ها با ائمه جمعه برگزار می‌شود.

زارعی با اشاره به برگزاری برنامه اهدای کتاب کودک و نوجوان با آغاز هفته کتاب در استان، افزود: این برنامه با هدف به اشتراک گذاشتن کتاب در مناطق محروم با امکان‌سنجی صورت خواهد گرفت.

*برگزاری مسابقه «هایکو کتاب» در همدان

وی از برگزاری مسابقه «هایکو کتاب» در سطح کشور طی هفته کتاب خبر داد و اضافه کرد: این برنامه بر اساس چینش کتاب بر روی هم و ساخت شعر به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان در راستای دسترسی به منابع اطلاعاتی برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اهمیت تغییر نگاه در نذورات فرهنگی گفت: می‌توان با نذر کتاب در راستای اشاعه فرهنگ مطالعه گام موثری را برداشت.

وی با اشاره به طراحی و چاپ نقشه پراکندگی کتابخانه‌های استان در راستای شناسایی نقاط مختلف به منظور برنامه‌ریزی بهتر در زمینه بهره‌مندی عمومی از کتاب، بیان کرد: مسابقه آنلاین کتابخوانی با معرفی کتاب «دختران آفتاب» و نیز نقد کشوری کتاب «وقتی مهتاب گم شد» با حضور نویسنده این کتاب در کتابخانه عمومی قهاوند برگزار خواهد شد.

زارعی از افتتاح هفت کتابخانه روستایی در هفته کتاب در استان خبر داد و افزود: بانک پاسارگاد به عنوان خیر، اقدام به ساخت کتابخانه عمومی در روستاها کرده که در هفته کتاب هفت کتابخانه روستایی افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به افتتاح سه کتابخانه روستایی در شهرستان کبودراهنگ و سه کتابخانه روستایی در شهرستان بهار، گفت: یک کتابخانه روستایی نیز در شهرستان ملایر افتتاح خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از رونمایی منابع الکترونیکی و کتاب‌های الکترونیک در اداره‌کل کتابخانه عمومی استان خبر داد و اظهار کرد: در خصوص تامین منابع همکاری از سوی برخی از سازمان‌ها و ادارات صورت گرفت.

وی از افتتاح ایستگاه مطالعه سیار در هفته کتاب خبر داد و افزود: ابتدا خط میدان امام به سمت میدان بیمه برای این منظور در نظر گرفته شده است.

زارعی با بیان اینکه برخی از کتابخانه‌های استان فضای مناسبی را در محیط شهری ندارند و به شهرداری در خصوص ایجاد فضای خوب در محیط شهری تأکید شده است، گفت: به منظور سهولت در ورود به فضای کتابخانه عمومی همکاری از سوی اتحادیه سازمان تاکسیرانیطی هفته کتاب وجود دارد.

وی با اشاره به اجرای 15 برنامه از صدا و سیمای مرکز استان طی هفته کتاب با هدف نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی بین خانواده‌ها، در ادامه سخنانش از اجرای برنامه قصه‌گویی در کتابخانه‌های روستایی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با اشاره به نواختن زنگ مطالعه در مدارس با همکاری آموزش و پرورش استان، افزود: برنامه هم‌افزایی با ادارات و بانک‌ها در خصوص معرفی پرتال اداره‌کل کتابخانه‌های استان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه 70 درصد از جامعه کتابدار استان دارای مدرک لیسانس هستند، گفت: 216 نیروی انسانی در کتابخانه‌های استان مشغول فعالیت بوده که بسیاری از آنها در امر کتاب متخصص هستند که این امر در جذب و شناخت سیر مطالعاتی مراجعه‌کنندگان موثر است.

*کتابخانه باهنر بهار دومین کتابخانه برتر کشور شد

زارعی از معرفی کتابخانه عمومی باهنر شهرستان بهار به عنوان دومین کتابخانه عمومی برتر کشور خبر داد و یادآور شد: کتابخانه نمونه عمومی مشارکتی، کتابخوان برتر در سطح کشور، کتابخانه عمومی نمونه، کتابدار نمونه و کتابخانه روستایی نمونه از جمله افتخارات بوده است.

وی از برگزاری نمایشگاه کتاب کودک و فروشگاه کتاب کودک طی هفته کتاب در کتابخانه مرکزی استان خبر داد و در ادامه با اهمیت به موضوع همدان‌شناسی تصریح کرد: شناخت نویسندگانی که اقدام به نگارش کتاب‌هایی در خصوص همدان کرده‌اند، بسیار تأکید می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه فضای مجازی فرصتی برای احیای فرهنگ کتابخوانی است، از ایجاد موجی به عنوان «یک دقیقه مطالعه کنیم» در این محیط خبر داد و افزود: این امر می‌تواند تأثیر بسیاری بر روی فضای زندگی و بهبود فضای کار داشته باشد.

وی با اشاره به تغییر زیرساخت‌های فرهنگی و فکری جامعه، خاطرنشان کرد: جامعه پیشرفته دارای فرهنگی برجسته است که به هسته مطالعاتی خود اهمیت خاصی قائل می‌شوند.

*افتتاح نمایشگاه ویژه کم‌بینایان در مدرسه موسی بن جعفر(ع) همدان

زارعی با اشاره به افتتاح نمایشگاه ویژه کم‌بینایان در مدرسه موسی بن جعفر (ع) همدان طی هفته کتاب گفت: نمایشگاهی را در کتابخانه مرکزی از 23 آبان ماه تا پنجم آذر ماه سال جاری برگزار خواهیم کرد.

وی از وجود 42 کتابخانه روستایی در سطح استان خبر داد و افزود: با افتتاح 6 کتابخانه دیگر تعداد کتابخانه‎های استان به 48 مورد خواهد رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه بیش از 150 روستا در انتظار ساخت کتابخانه روستایی قرار دارند، ادامه داد: اداره کتابخانه‌ها آمادگی ایجاد کتابخانه روستایی را در این روستاها دارد به شرطی که فضای لازم در اختیار باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح اهدای کتاب گفت: تاکنون 128 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های استان اهدا شده که امسال نیز موج جدید اهدای کتاب آغاز خواهد شد.

زارعی از وجود 103 کتابخانه در سطح استان خبر داد و افزود: به زودی تعداد آنها به 110 کتابخانه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه 70 هزار و 239 نفر عضو کتابخوان در استان وجود دارد، اظهار کرد: عضویت سراسری در کتابخانه‌های استان با هدف دسترسی به منابع اطلاعاتی ایجاد شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با بیان اینکه یک میلیون و 238 هزار و 721 نفر از ابتدای سال به کتابخانه‌های استان مراجعه کرده‌اند، یکی از اولویت‌‎های ارائه خدمات را شناسایی نیازهای عمومی دانست و گفت: به همین منظور انتخاب منابع اطلاعات به عهده کتابدار گذاشته شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار