نگاهی به مطبوعات روز تهران
تهران به عنوان پایتخت اداری و سیاسی کشور میزبان انتشار جراید بسیاری است و مهترین اخبار کشور نیز در این شهر پهناور رقم می‌خورد. خالی از لطف نیست سری به کیوسک مطبوعاتی از نگاه تابناک بزنید و درجریان مهمترین مطالب این روزنامه ها قرار گیرید.
کد خبر: ۱۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳ 10 March 2015


تابناک تهران در نظر دارد هر روز صبح گزیده مطبوعات کشور را برای مخاطبین خود عرضه کند.

مهمترین تیتر روزنامه‌های امروز تهران نامه جنجالی سناتورهای امریکایی به ایران است. آرمان و وطن امروز عکس یک خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند. البته آرمان با عکس ظریف از زوایه دید ایران و وطن با عکس مجلس سنا از زاویه دید امریکا به موضوع توجه کرده‌اند. روزنامه ایران نیز در تیتر دوم خود با عنوان نامه 47 سناتور ترفند تبلیغاتی است آورده است:

وزیر خارجه ایران نامه 47 سناتور امریکایی را فاقد ارزش حقوقی دانست و آن را یک ترفند تبلیغاتی خواند.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در پاسخ به سؤالی درباره نامه اخیر 47 سناتور امریکایی گفت: به اعتقاد ما، این نامه هیچ ارزش حقوقی ندارد و صرفاً یک ترفند تبلیغاتی است. جالب‌تر این که در حالی که مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده و توافقی حاصل نشده، گروه‌های فشار در امریکا آنچنان نگران شده‌اند که با توسل به شیوه‌های غیرمتعارف بیش از هر چیز نشان می‌دهند که همانند نتانیاهو، با هر نوع توافقی مخالفند.

او با اظهار تعجب از اینکه چگونه ممکن است برخی نمایندگان مجلس یک کشور علیه رئیس‌جمهوری و دولت خود به رهبران کشور دیگری نامه بنویسند، اظهار کرد که نامه سناتورهای مزبور نشان می‌دهد که آنها نه تنها با مقررات حقوق بین‌الملل بیگانه‌اند، بلکه حتی به طور کامل با ریزه‌کاری‌های قانون اساسی خود در مورد اختیارات رئیس‌جمهوری امریکا در اجرای سیاست خارجی نیز آشنا نیستند. 

رونامه وطن امروز نیز بدون توجه به موضع وزیر امورخارجه کشورمان و انتشار آن فقط نامه سناتورهای امریکایی را منتشر کرده است.

از موضوعات دیگر که تقریبا همه روزنامه‌ها به آن توجه داشته اند انتصاب فرمانده جدید نیروی انتظامی کشور است. رهبر معظم انقلاب در حکم سردار سرتیپ پاسدار اشتری فرمانده جدید آورده‌اند:

بسم الله الرحمن الرحیم

سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری

نظر به تعهد و شایستگی و حسن سوابق خدمتی و بنا به پیشنهاد وزیر محترم کشور و جانشین فرمانده کل قوا در امور نیروی انتظامی، شما را به سمت فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم.

لازم است اقدامات شایسته دوران تصدی سردار سرتیپ احمدی‌مقدم نظیر؛ ارتقاء فضای اسلامی و انقلابی ناجا، صیانت از کارکنان خدوم و توجه جدی به معیشت آنان، تقویت مرزبانی و کاهش تخلفات جاده‌ای تداوم یابد و رعایتهای دقیق در بهبود خدمات انتظامی و برنامه‌ریزی مستمر و ابتکار عمل لازم در برقراری امنیت و آرامش اخلاقی و اجتماعی، دنبال شود.

از قوای سه‌گانه، بویژه وزارت کشور، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، صدا و سیما، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، انتظار می‌رود که در شرایط حساس کنونی، حمایت‌های لازم از نیروی انتظامی را در ابعاد مادی و معنوی، به عمل آورند.

از تلاشهای بی‌دریغ و مؤثر سردار سرتیپ احمدی‌مقدم در دوره تصدی فرماندهی آن نیرو، تشکر و قدردانی می‌نمایم.

توفیق شما و همه کارگزاران ناجا و حامیان این نیروی عظیم را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

سیّد علی خامنه‌ای
۱۸/ اسفند ماه / ۱۳۹۳

همچنین موضوع مصاحبه رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری نیز مورد توجه قرار گرفته است. روزنامه شرق با تیتر حالا نوبت بگم‌بگم ماست در این باره آورده است:

جت‌الاسلام محمد اشرفی‌اصفهانی به «فارس»گفته است: «در مورد این پول‌های کثیف ... امروز اکبر ترکان و رحمانی فضلی هشدار داده‌اند که مبادا این پول‌ها وارد انتخابات شود تا افراد جدیدی به قدرت بنشینند یا ابقا شوند.»

«پول‌های کثیف فقط‌و‌فقط مربوط‌به دولت نهم و دهم بوده و ما (اصلاح‌طلبان و دولت یازدهم) هرچه می‌کشیم از دولت احمدی‌نژاد است، چرا‌که قبل از دولت محمود احمدی‌نژاد اصلا این مسایل مطرح نبود.»

«ورود پول‌های کثیف فقط مربوط‌به دولت احمدی‌نژاد بوده است»، گفت: «اگر در دولت‌های قبل چنین مسایلی وجود داشت، احمدی‌نژاد پیش‌دستی و یک‌کلاغ‌و‌چهل‌کلاغ می‌کرد. حالا نوبت ماست که بگم‌، بگم‌ها را شروع کنیم.»او  با‌اشاره‌به اظهارات مشاور ارشد رییس‌جمهوری مبنی‌بر‌اینکه «سال٩٤، سال افشاگری خواهد بود»، افزود: «آقای ترکان حرفی را بدون سند نمی‌گوید، قطعا‌ برای همه افشاگری‌ها سند دارند، اما نمی‌خواهند تا قبل از پایان سال افشاگری کنند؛ چرا‌که برخی مستندات باید جمع‌آوری و ضمیمه دیگر مستندات شود.»

البته روزنامه شرق عکس یک امروز خود را به آیت الله هاشمی اختصاص داده و در یک مصاحبه اختصاصی با وی آورده است:

مجلس خبرگان، مهم‌ترین مجلس کشور است که برای کلیدی‌ترین جایگاه کشور تصمیم می‌گیرد، اما افکارعمومی راجع به آن هیچ‌چیز نمی‌داند. حتی اعضای کمیسیون‌هایش را هم نمی‌شناسد.
گفتم که مقداری ملاحظه‌کاری‌هایش زیاد شده و در قانون آمده است. من هم فکر می‌کنم مردم باید بیشتر در جریان مسایل داخل خبرگان قرار بگیرند و فکر نکنند که اخبار خبرگان اسرارآمیز است. حتی اخبار مجمع را هم که الان پخش می‌کنیم، کافی نمی‌دانم.

 حداقل اعضای مجمع مشخص هستند.

شاید با این مصاحبه شما، همه به فکر بیفتند که کاری کنند.

 شما در مصاحبه‌ای که اخیرا داشتید، گفته بودید که اگر خبرگان فرد مناسبی را بعد از رهبری برای جانشینی ایشان پیدا نکنند، می‌تواند بحث به سمت شورایی برود. می‌خواهم بدانم که این بحث چقدر در آنجا مطرح شده است؟ آیا در حد یک ایده است؟ آیا اصلا کسی به آن فکر کرده است؟ ایده‌ رهبری شورایی در جلسات چه وزن و جایگاهی دارد؟

این مطالب در قانون اساسی آمده است. هم قبل از بازنگری و هم بعد از بازنگری به آن توجه شده است. قبل از بازنگری آمده بود «فعلا که کسی مثل امام(ره) مورد قبول اکثریت قاطع مردم نیست، همان می‌ماند، ولی اگر مثل امام(ره) و رهبری فعلی نباشد، شورایی می‌شود و شورایی پنج‌نفره از علما جای رهبری را می‌گیرند، در بازنگری هم همین آمده است که هم می‌تواند فرد و هم می‌تواند شورا باشد. این در قانون اساسی هست و لازم نیست روی آن بحث کنیم. چون بحث شده و مردم هم به آن رای داد‌ه‌اند و تمام شد. در اولین جلسه‌ای که بعد از رحلت امام(ره) برای تعیین جانشینی ایشان داشتیم، اولین بحث ما این بود که شورا باشد یا فرد. ما که جزو هیات‌رییسه خبرگان بودیم و باید برنامه‌ها را تنظیم می‌کردیم، نظر ما این بود که شورایی باشد و شورای سه‌نفره را در نظر گرفتیم که آیت‌الله‌خامنه‌ای،‌آیت‌الله‌مشکینی‌و‌آیت‌الله‌موسوی ‌اردبیلی بودند. نظر جامعه مدرسین روی آیت‌الله گلپایگانی بود و فرد را پیشنهاد دادند. یک بحث جدی داشتیم و وقت زیادی از جلسه را گرفته بود که فرد یا شورا باشد. این در اختیار ما بود و باید انتخاب می‌کردیم. فرد ٤٥ رای و شورا ٣٥ رای آورد. نظر آیت‌الله‌خامنه‌ای روی شورا بود و سخنرانی خوبی هم کردند و توضیح دادند که شورا لازم است. اما وقتی که رای گرفتیم، این‌گونه شد. این با رای خود خبرگان است و اگر احساس شود که فردی آن برجستگی‌ها را ندارد و آماده نیست، می‌توانیم تبدیل به شورا کنیم.

 برای مجلس خبرگان اولویت فرد است یا شورا؟

هیچ کدام اولویت ندارند. گفتم که بحث کردیم و رای ٣٥ و ٤٥ شد.

 الان چگونه فکر می‌کنید و زمینه به چه شکلی است؟

دوباره بحث می‌کنیم. اگر روزی قرار باشد که دوباره رهبری را انتخاب کنیم، بحث می‌کنیم که فرد یا شورا باشد. در اینجا مشکلی نداریم.

 استنباط ما از صحبت‌های چند‌سال اخیر شما، به ویژه در مورد مباحث فقهی‌ای که می‌گفتید، این است که همچنان به نظر گذشته‌تان باقی هستید. آیا می‌شود چنین استنباطی کرد؟

طرفدار شورا بودم و همان نظرم مانده است. قاعدتا نظر آیت‌الله خامنه‌ای هم همان است. ولی چون خبرگان رای داده، فعلا این است. بعدا باید شرایط را ببینیم.

افکارعمومی منتظر است و می‌خواهد بشنود که بالاخره هاشمی‌رفسنجانی نامزد ریاست خبرگان می‌شود یا نه؟ نشانه‌هایی که از شما می‌آید، دقیقا مثل انتخابات ریاست‌جمهوری است و انسان تا لحظه آخر نمی‌تواند مطمئن باشد که هاشمی مثل آن موقع ثبت‌نام می‌کند یا نه؟

در همه مسوولیت‌ها، براساس احساس خودم که می‌توانم برای کشور و نظام مفید باشم و همچنین خواست امام و رهبری وارد شدم. من بعد از اینکه از ریاست‌جمهوری کنار رفتم، هیچ بنا نداشتم که رییس‌جمهور شوم، چون آن مقداری که بلد بودم، کار کرده بودم و می‌گفتم که آدم‌های جوان‌تر، قوی‌تر و با تجربه بیشتر بیایند. حتی وقتی که بعضی‌ها زمزمه لزوم تجدید یک دوره دیگر ریاست من را آغاز کردند، به آنها اخطار کردم که نباید این اظهارات ادامه یابد زیرا در ایران قحط‌الرجال نداریم. شرایطی پیش آمد و در انتخابات ٨٤ گروهی نامزد بودند که اکثرشان از نظر خود من قابل قبول نبودند. خیلی تلاش کردم، با رهبری و با خود آنها صحبت کردم. یکی، دو نفرشان را صالح دیدم و گفتم که اگر یکی از اینها باشند، نمی‌آیم و حمایت هم می‌کنم. یکی از همین نامزدها آقای دکتر ولایتی بود. اما تا لحظه آخر توافق نشد. آخرین جلسه‌ای که با رهبری داشتیم، نزدیک انتخابات بود و قرار ما بر این شد که این هفته هم تلاش کنیم تا اینها را به یک نفر برسانیم، نه اینکه همه را حذف کنیم، بلکه دیگران روی کسی که فکر می‌کردیم مناسب است، اجماع کنند. گفته بودم که اگر به یک نفر رسید، من نمی‌آیم. یک هفته هم تلاش کردیم، اما نشد. طبعا دیدم نمی‌توان کشور را به دست افرادی از آن نوع داد.

 واقعا شما از آقای احمدی‌نژاد برای آینده کشور احساس خطر می‌کردید؟

من همه نامزدها را می‌شناختم. ایشان در دولت من فرماندار و استاندار بود. فقط ایشان نبود، سه نفر بودند که می‌گفتم ظرفیت کشوری مانند ایران با شرایط و مشکلات داخلی و خارجی خاص خودش خیلی بالاتر از توان این افراد است. البته آقای احمدی‌نژاد هم وقتی نامزد شدم، به من پیام داده بود که اگر شما می‌خواهید، من کنار می‌روم که گفتم نه، حالا که نامزد شدم، هر کسی می‌خواهد، باشد. من می‌خواهم برای مردم اتمام‌حجت کنم که اگر مردم خواستند، حاضرم خدمت کنم.

روزنامه ایران نیز عکس یک خود را به هنرمندان موسیقی اختصاص داده و با عنوان اجتماع بزرگ موسیقیدانان برای دفاع از حریم هنر آورده است:

نشست سالانه خانه موسیقی عصر یکشنبه 17 اسفند ماه در جهت حمایت از صنعت موسیقی و هم‌اندیشی مقابله با لغو کنسرت‌ها با حضور هنرمندان، دست‌اندرکاران و تهیه‌کنندگان عرصه موسیقی در خانه موسیقی برگزار شد. این تجمع و اعتراض که با یک هدف مشخص برگزار شد و از روزهای خوب موسیقی خبر می‌داد، در راستای اتفاقات ناخوشایند روزهای اخیر چون لغو پی در پی کنسرت‌های موسیقی خصوصاً سنتی در تهران و دیگر شهرستان‌ها و همچنین کپی آثاری که با تلاش‌های بسیار در معرض عموم قرار گرفته اما براحتی در فضا‌های مجازی دانلود می‌شود، صورت گرفت.

«حمیدرضا نوربخش» با بیان اینکه خانه موسیقی هیچ مشکلی با دولت ندارد، افزود: رفتارها تا جایی پیش رفته که دیگر به جامعه موسیقی توهین می‌کنند. هر کسی به خودش اجازه می‌دهد هرچه می‌خواهد بگوید. این دل ما را به درد آورده است، ما یک خانواده 15 هزار نفری هستیم و کسی حق ندارد به ما توهین کند. مدیرعامل خانه موسیقی بخش دیگری از سخنانش را به موضوع تعطیلی موسیقی در فرهنگسراهای تهران اختصاص داد و گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز داریم و باید بیش از همیشه خانه موسیقی را خانه خودمان بدانیم. از زمانی که بحث تعطیلی موسیقی در فرهنگسراها مطرح شد، ما پیگیری کردیم و جلساتی گذاشتیم و‌ آنها فقط به ما وعده‌های توخالی دادند. وی افزود: فهمیدیم که عمدی در کار است و می‌خواهند بنای موسیقی را از این شهر بکنند، اما ما این اجازه را نخواهیم داد. 

روزنامه دنیای اقتصاد در تیتر یک خود با عنوان نمره مردم به یارانه نقدی و با استفاده از یک نظر سنجی 197 هزار نفری درباره یارانه نقدی آورده است:

تایج یک پژوهش مستقل حاکی از آن است که طرح هدفمندی یارانه‌ها در فاز نخست در اهداف تعیین شده آن ناکام مانده است.

ر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته مقرر بود که در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها سه هدف «کمک به توسعه کالاهای عمومی»، «بهبود توزیع درآمد و کمک به اقشار هدف (پرداخت یارانه به کالاهای اساسی)» و «کمک به فعالیت‌ها با اثر خارجی مثبت» محقق شود. یافته‌های این پژوهش با در نظر گرفتن یک جامعه آماری 197 هزار نفری نشان می‌دهد که دولت نهم در نیل به دو هدف اول هدفمندی ناموفق بوده است، اگرچه در هدف سوم خود توانسته تا حدوی موفقیت کسب کند.

در مرحله نخست هدفمندی، دولت با هدف‌های مذکور که بهبود توزیع درآمد به‌عنوان هدف اصلی محسوب می‌شد، پرداخت نقدی به مردم را در دستور کار خود قرار داد و در مقابل سطح قیمت‌های حامل‌های انرژی با شیب قابل توجهی افزایش یافت. پژوهش حاضر معتقد است که پرداخت نقدی یارانه‌ها نه تنها نتوانسته اهداف مقرر شده خود را برآورده کند؛ بلکه به افزایش نقدینگی و رشد تورم نیز دامن زده است. این پژوهش با استناد به اینکه هدف اصلی طرح تحول اقتصادی جلب رضایت مردم و ایجاد رفاه بیشتر برای خانوارها است، در این مطالعه میزان رضایتمندی مردم را از اجرای طرح هدفمندی مورد ارزیابی قرار داده است.

نظرخواهی از یک جامعه 197 هزار خانواری نشان می‌دهد که در فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها در میان سه هدف اصلی، دو هدف کاملا ناموفق بوده و یک هدف نیز با موفقیت نسبی روبه‌رو‌ بوده است. این گزارش براساس اهداف سه‌گانه مرحله نخست میزان اثر‌بخشی هدفمندی یارانه‌ها را در «کالاهای عمومی»، «بهبود توزیع درآمد» و «فعالیت‌های با آثار خارجی مثبت» مورد بررسی قرار داده است. بر این اساس از نظر خانوارها، اثر بخشی دو هدف اول مورد قبول قرار نگرفته، اما به‌طور کلی اثر بخشی هدف سوم محسوس بوده است.  این گزارش توسط غلامرضا منصورفر و لیلا خلیلی صورت گرفته که به بررسی اثر هدفمندی در خانوارهای شهرستان ارومیه پرداخته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار