براساس این طرح خرید توافقی برنج های پرمحصول پس از هماهنگی و انجام تمهیدات لازم و عقد قرارداد با شالیکوبی داران و تشکل های صنفی معرفی شده از سوی اتحادیه شرکتهای تعاونی شالیکوبی داران و مشارکت اتحادیه تعاونی روستایی استان در سطح شهرستان های گلوگاه تا نور انجام شد.
کد خبر: ۱۱۵۱۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱ 27 January 2024

به گزارش تابناک مازندران ، استاندار مازندران اظهار کرد:

رئیس جمهور برای حل مشکل شالیکاران مازندران و خروج بازار عرضه و تقاضای این محصول از رکود برای خرید تضمینی برنج های کشاورزان، ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داد.

سید محمود حسینی پور بیان داشت: تخصیص این اعتبار روزهای پایانی مراحل اداری را طی می کند و به زودی خرید تضمینی برنج کشاورزان مازندران آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: با آغاز خرید تضمینی برنج این محصول راهبردی کشور از رکود خارج خواهد شد و خرید و فروش آن رونق می گیرد.

استاندار مازندران گفت: یکی از برنامه های جدی مسوولان استان برای حمایت از برنج کاران آن است که همانند گندم خرید تضمینی برنج هم سالانه در دستور کار دولت قرار گیرد.

حسینی پور با بیان این مطلب که در سال گذشته خرید تضمینی برنج در دستور کار دولت قرار گرفته بود، بیان داشت: اگر ۲۰ درصد برنج مازندران خریداری شود این محصول از رکود خارج خواهد شد.

با توجه به مشکلات پیش آمده در بازار فروش برنج شالیکاران شمال کشور در ۲ سال اخیر، به باور کارشناسان نگاه حمایتی رئیس جمهور به محصول برنج شمال کشور از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم نمایان بود و اقداماتی که در این حوزه انجام شده است توانسته تا حدودی بخشی از دغدغه و مشکلات برنجکاران را برطرف کند.

اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریالی دولت برای خرید برنج مازندران

طرح حمایتی خرید توافقی برنج در مازندران را می توان به عنوان از جمله دیدگاه مثبت دولت سیزدهم در رونق بخشیدن به کسب و کار شالیکاران استان های شمالی به ویژه مازندران دانست به طوریکه براساس این طرح خرید توافقی برنج های پرمحصول پس از هماهنگی و انجام تمهیدات لازم و عقد قرارداد با شالیکوبی داران و تشکل های صنفی معرفی شده از سوی اتحادیه شرکتهای تعاونی شالیکوبی داران و مشارکت اتحادیه تعاونی روستایی استان در سطح شهرستان های گلوگاه تا نور انجام شد.

همچنین در اوج زمان برداشت و عرضه برنج به بازار وزیر جهاد کشاورزی برای خرید برنج مازاد شالیکاران شمال دستور داد و طی اطلاعیه ای به شرکت بازرگانی دولتی برای خرید برنج مازاد تولیدی ارقام پرمحصول از کشاورزان مازندرانی اقداماتی انجام شد.

براساس این ابلاغیه کشاورزان مازندرانی می‌توانستند برنج مازاد تولیدی ارقام پرمحصول خود شامل ندا و شیرودی را به مراکز تعیین شده اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران تحویل دهند.

از دیگر اقدامات دولت در این حوزه عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران بود و یازدهم آبان ماه امسال چهارمین سال عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران با حضور مدیران ارشد سازمان بورس کالا در محل سالن معاملاتی مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل به صورت رسمی انجام شد.

بنا به اظهارنظر کارشناسان امر عرضه برنج در بورس یکی از ابزارهای جدید و مهم درحوزه بازرگانی برنج می تواند به بازار این محصول استان های شمالی کشور رونق دهد و کشاورزان می توانند برنج تولیدی خود را بدون دغدغه در بورس کالای ایران عرضه و فروش کنند.

نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی برنج سفید طارم مازندران است و این فرصت فراهم شد تا کشاورزان مازندرانی با عرضه برنج تولیدی خود بر اساس استانداردهای تعریف شده، گواهی سپرده دریافت کرده و محصول تولیدی خود را از طریق بورس به بازار عرضه کنند.

همچنین جلوگیری از واردات برنج در زمان برداشت این محصول در کشور از دیگر اقدامات برجسته دولت سیزدهم در این خصوص است. موضوعی که وزیر اقتصاد و امور دارایی ششم آذر امسال در جلسه اشتغال و سرمایه گذاری مازندران در ساری به آن اشاره کرد و گفت که واردات برنج در گمرکات کشور مطرح نیست و شایعه است.

احسان خاندوزی همچنین به دیدگاه حمایتگرانه دولت سیزدهم به کشاورزان اشاره کرد و گفت که برای حمایت از شالیکاران و باغداران مرکبات این استان، استمهال وام از بانک کشاورزی در آینده نزدیک عملیاتی خواهیم کرد.

طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۹۸ تن شلتوک در استان تولید شد که حدود ۷۰ درصد آن از ارقام محلی طارم محلی و هاشمی بوده است.

مازندران حدود ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار