رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمانشاه خبر داد؛
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: پیش‌بینی ما سالانه برای واکسیناسیون عادی حدود ۲۰ هزارو ۵۰۰ قلاده سگ است که از ابتدای سال تا کنون ۱۶ هزار واکسیناسیون در کرمانشاه انجام شده است.
کد خبر: ۱۱۴۳۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳ 13 December 2023

مجید همتی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، در خصوص بیماری «هاری» اظهار کرد: بیماری هاری یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که حیوانات پستاندار خونگرم را درگیر می‌کند و باعث درگیری سیستم اعصاب مرکزی مغز و نخاع می‌شود.

وی افزود: بیماری هاری درمان ندارد یعنی اگر دام یا انسان مبتلا شوند قطعا در نهایت تلف می‌شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی کرمانشاه تصریح کرد: راهکارهای پیشگیری، دام زمانی که مبتلا شود از طریق بزاغ دهانش ویروس را دفع می‌کند که اگر ویروس وارد بدن انسان یا دام دیگری شود باعث مبتلا شدن آن می‌شود.

وی گفت: مبتلا شدن معمولا با گاز گرفتن یا پنجه کشیدن است که حیوانات وحشی از جمله سگ، گرگ، گربه، شغال و روباه مهمترین عامل انتقال این بیماری هستند.

همتی در خصوص پیشگیری از بیماری اذعان کرد: سه مقوله برای پیشگیری از بیماری هاری وجود دارد، یکی در سگ های صاحب‌دار است که این موضوع بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است و سازمان دامپزشکی برای سگ‌های صاحب‌دار واکسیناسیون انجام می‌دهد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی کرمانشاه گفت: اگر گزارشی در خصوص بیماری برای ما ارسال شود همکاران سریعا اقدام می‌کنند و از دام نمونه گیری انجام می‌شود و اگر آزمایش مثبت باشد اقداماتی شامل، تکمیل واکسیناسیون، معرفی افراد به شبکه بهداشت و آموزش دامداران انجام می‌شود.

 

پیش‌بینی واکسیناسیون هاری برای ٢٠ هزار و ۵٠٠ قلاده سگ در طول سال

 

این مقام مسئول ادامه داد: پیش‌بینی ما سالانه برای واکسیناسیون عادی حدود ۲۰ هزارو ۵۰۰ قلاده است که از ابتدای سال تا کنون ۱۶ هزار واکسیناسیون انجام شده است.

وی بیان کرد: مسئله بعدی هاری در حیات‌ وحش است که متولی آن محیط‌ زیست است، سازمان محیط‌ زیست در حیات‌ وحش باید پایش و دیده وری انجام دهد و اگر مورد مشکوکی را ببیند باید برای نمونه‌گیری و انجام آزمایش به همکاران ما اطلاع دهند.

همتی ادامه داد: متولی کنترل هاری در حیوانات بلاصاحب و ولگرد وزارت کشور است و در شهر هم شهرداری و در روستاها دهیاری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی کرمانشاه گفت: کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد زباله‌های شهری و روستایی باید ساماندهی شوند و از کشتار‌های غیرمجاز جلوگیری شود.

 

لاشه‌های دام ناشی از کشتار غیر مجاز عامل تجمع سگ‌های بلاصاحب

 

وی ادامه داد: کشتار‌های غیرمجازی که در حاشیه جاده‌ها انجام می‌شود و بقایای لاشه که بلا استفاده هستند را در کنار خیابان می‌گذارند و شب‌ها محل تجمع سگ‌های صاحب‌دار و یا ولگرد در آن مکان می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: از حیات وحش هم گرگ، روباه و شغال به این محل نزدیک می‌شوند و اگر در بین آن‌ها یکی از دام‌ها بیمار باشد به دام های دیگر نیز منتقل می‌شوند.

همتی اذعان کرد: ساماندهی این نقاط خیلی مهم است و این وظیفه مهمترین گام در کنترل پیشگیری از بیماری هاری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی کرمانشاه گفت: مشکل خاصی وجود ندارد و گزیدگی بسیار مهم است.

وی ابراز کرد: حیوانات گزیدگی از سگ باشد و حیوانات وحشی دیگر، توصیه ما به هم استانی ها این است که این موضوع را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: هرگونه گزش در انسان و در دام ها را ما باید بنا بر این بگذاریم که آن شخص و یا دام توسط حیوان هار گزیده شده است.

همتی تشریح کرد: اگر انسان به بیماری هاری مبتلا شود به مرکز کنترل پیشگیری هاری مراجعه کند که خدماتشان هم کاملا رایگان است.

 


خروج دام از حالت طبیعی و حالت هیجان زدگی نشانه بیماری هاری

 

این مقام مسئول بیان کرد: اگر دامی به بیماری مبتلا شود باید آن‌ها را به مراکز دامپزشکی برده و تصمیم نهایی را دامپزشکی درباره دام مبتلا شده می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر دامی توسط گزش حیوان وحشی تلف شده باشد حتما لاشه باید به صورت بهداشتی دفع شود.

همتی گفت: علائم هاری در حیوانات شامل هیجان زدگی حیوان است یعنی از حالت عادی خارج شده باشد و فرم دیگر علائم هاری فلجی در دام‌ها است.

وی ادامه داد: سامانه ۱۵۱۲ آماده خدمت رسانی به مردم است و اگر موردی شناسایی شد هم استانی ها می‌توانند به این شماره گزارش دهند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: آخرین توصیه ما همکاری دامداران در بحث واکسیناسیون دامپزشکی است که کاملا رایگان انجام می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار