کد خبر: ۱۱۴۲۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲ 07 December 2023

به گزارش تابناک مازندران ، همایش روز ملی بیمه ۱۴۰۲، امسال نیز به همت بیمه مرکزی ایران و شرکت های بیمه در محل سالن های اجتماعات برج میلاد تهران برگزار گردید .خانواده بزرگ صنعت و بازار بیمه همچون سنوات پیش ،فعالانه شرکت نمودند و اخبار مربوط به این رویداد توسط خبرنگاران تخصصی حوزه صنعت بیمه ، بطور مطلوبی منتشر گردید.

از آنجاییکه این همایش به غیر از جلوه های ظاهری آن که البته در معرفی تلاش های بیمه گران به مدیران و مردم شریف کشورمان بسیار حائز اهمیت است ،از نظر آشنایی با نظرات و بررسی ایده ها و طرح های مدیران اجرایی ارشد اقتصادی کشور در تعمیم خدمات و پوشش های بیمه ای دارای اهمیت وافر است.

 در همایش امسال به غیر از مطالبی که مختص موضوعات روزمره بازار بیمه بود، نکاتی مطرح شده اند که حاوی تاثیرات زیاد بر بازار بیمه در صورت تحقق هستند . منجمله، وزیر امور اقتصاد و دارایی از اراده دولت برای راه اندازی جدی سیستم تکافل سخن گفته اند و فراهم شدن ارتباطات بیمه ای بین المللی و تاسیس شرکت های بیمه مشترک با کشورهای دیگر را مطرح نموده اند .

 در دولت سیزدهم ،آقای دکترخاندوزی بعنوان یک محقق اقتصاد اسلامی در سمت وزیر اقتصاد بنا به باورهای دینی و اتکا به تحقیقات چند ساله دانشگاهی خویش ،پیاده سازی نهاد مالی تکافل در ایران را تحت مدیریت بیمه مرکزی ایران بطور جدی کلید زده اند اقدامی ارزشمند و قابل تقدیر است .از ۱۴۰۱ و در ۱۴۰۲ پژوهشکده بیمه در همین راستا تلاشهای مبسوطی از لحاظ مطالعاتی و تبادل اطلاعات با متخصصین داخلی و خارجی از کشورهای اسلامی که سیستم تکافل را با موفقیت راه اندازی کرده اند و نیز چاپ جزوات و کتابهای ارزنده مرتبط با موضوع ،منابع مطالعاتی مورد نیاز کارشناسان ایرانی را فراهم نموده اند گامهای اساسی در مسیر راه اندازی #تکافل در ایران برداشته شده است.در همین دو ساله اخیر نیز ، متعاقبا بیمه مرکزی ایران به دو شرکت اتکایی مجوز اتکایی صندوقهای تکافل و به چند شرکت مستقیم نیز، مجوز تاسیس پنجره ها و صندوق های تکافل خانواده و عمومی را اعطا که همه این تلاشها قابل احترام و تقدیر هستند . آنچه که اینک پس از خاتمه مراسم روز بیمه ۱۴۰۲ از وزارت امور اقتصاد و دارایی و بیمه مرکزی ایران انتظار می رود ، گذر از مرحله مقدماتی و ورود جدی به مرحله عملیاتی و اجرایی راه اندازی پنجره ها و صندوقهای تکافل در فاز اول و سپس تاسیس شرکت های تکافل مستقیم و اتکایی در فاز دوم می باشد .

 آقای دکتر خاندوزی در همایش ۱۳ آذر ۱۴۰۲ از برنامه ریزی هایی توسط بخش اقتصاد بیمه کشور رسما سخن گفته اند که نتیجه آن منتهی به افزایش ضریب نفوذ بیمه خواهد شد.بدون شک ایشان و مشاوران بیمه ای همکارشان اطلاع دارند که هر گونه افزایش نرخ محصولات موجود بیمه ای تحت عناوین؛ خودرو محور یا راننده محور و بی موقع، بدون لحاظ معادله ؛ درآمد = هزینه خانوار و هر نوع کم فروشی خدمات بیمه ( کاهش مزیت کلوزها در قراردادهای بیمه ای که متاسفانه در بازار بیمه رایج و محصولات بی کیفیت و نامطلوب را به بیمه گذاران عرضه می کنند) را فاقد مطلوبیت در نزد بیمه گذاران می کند و لذا با نتیجه عکس ، بجای توسعه ضریب نفوذ بیمه به کاهش آن منجر خواهد شد . لذا هر گونه تصمیم گیری ناپخته و غیر حرفه ای و مغایر نظرات کارشناسی منجر به تضعیف بازار بیمه خواهد شد . ضمنا هر گونه قطع رابطه بین بیمه گذاران با عاطفه و باهوش ایرانی با شبکه نمایندگی و کارگزاری گسترده بازار بیمه تحت عناوین : فروش برخط - دیجیتال و ... منجر به کاهش فروش بازار بیمه خواهد شد !

به وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی ، پیشنهاد می گردد ، از این لیست ایده ها و برنامه های مد نظر خویش و بیمه مرکزی که از تریبون ۱۳ آذر ۱۴۰۲ برج میلاد بعنوان سیاست های تعمیم خدمات و بازار بیمه کشورمان اعلام کرده اند، فقط یکی از آنها سیستم تکافل را بعنوان هدفی استراتژیک سریعا راه اندازی کنند،سایر بندهای لیست خود به خود تحقق خواهند یافت . تکافل دریچه ای که اقتصاد ایران را به اقتصاد کشورهای اسلامی با بیش از یک میلیارد و نیم جمعیت متصل کند محسوب نمایید. تکافل تحریم های ناجوانمردانه ۱۳۰ ساله علیه اقتصاد ایران را خنثی و می تواند در همکاری مشترک با شرکت های بیمه کشورمان که مورد تایید تکافل گران اسلامی هستند ، اقتصاد دانش و تولید محور و صنعت و کشاورزی ایران را عمیقا متحول کند. راه توسعه اقتصاد بیمه از راه توسعه بخش های صنعتی - کشاورزی - خدمات غیر دلالی می گذرد و بس ! برای اثبات این ادعا ، استدلالات بر مبنای دانش مدیریت های ریسک و بازاریابی و فنی - حقوقی بیمه وجود دارند که در صورت لزوم به کارشناسان زبده ارائه خواهند شد .

پنج شنبه : ۱۶ / ۹ / ۱۴۰۲

کارشناس مطالعات ریسک و بیمه ، حاجی اشرفی 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار