آداب و رسوم ماه محرم در برخی محله های قدیمی شهر تهران در برنامه تهران گردی بررسی شد.
کد خبر: ۱۱۳۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶ 17 October 2015
احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در برنامه تهران گردی با حضور در حسیینه چشمه ای ها و تیمچه بازار به روایاتی از دسته عزاداری طیب، تعزیه و عزاداری در تیمچه بازار و بررسی آداب و رسوم محلات قدیمی شهر تهران پرداخت.

*ساخت بیمارستان در حسینیه تا یکی از قدیمی ترین نسخ تعزیه

گروه تهران گردی با حضور در حسینیه چشمه ای ها شاهد برنامه تعزیه بودند، اجرایی که صحنه وداع حضرت زینب (س) با برادرش حسین (ع) را نشان می داد.

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره بازدید از این حسینیه، اظهار کرد: حسینیه چشمه ای ها، حسینیه بزرگی است که اعضای هیئت امنا طبقه زیرین آن را به درمانگاه تبدیل کردند.

وی با اشاره به متون تعزیه در این حسینیه گفت: متنی از تعزیه مربوط به اواخر دوره صفویه و از قدیمی ترین متن های تعزیه در این حسینیه وجود داشت.

مسجد جامعی همچنین بیان کرد: لباس های مختلفی برای اشقیا و اولیا به همراه کفش ها و کمربندهایی نیز در این حسینیه وجود داشت.


*دسته ای به نام دسته بچه های جنوب شهر

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: طیب حاج رضایی یکی از هیئتی های قدیم تهران بود و جایگاه اولیه دسته عزاداری بچه های جنوب منزل او بود.

وی درباره دسته عزاداری بچه های جنوب شهر گفت: دسته عزاداری طیب از دروازه غار حرکت خود را آغاز و هنگامیکه به چهارراه مولوی می رسیدند، سایر دسته ها نیز به آن ملحق و دسته بچه های جنوب شهر تهران را تشکیل می دادند.

وی خاطر نشان کرد: از طیب حاج رضایی دو منزل یکی در دروازه غار و دیگری در میدان خراسان باقی مانده است.

وی با بیان اینکه هویت محله دروازه غار با طیب پیوند خورده است، گفت: منزل طیب در دروازه غاز نیازمند مرمت و بازسازی است و شهردار منطقه 12 نیز امکان بازسازی این مکان را اعلام کرده است.

مسجدجامعی خاطر نشان کرد: منزل دیگر طیب حاج رضایی در میدان خراسان نیز به دلیل می تواند بازسازی شود.

وی با بیان اینکه طیب در خرداد 42 در زمره به یاران امام راحل قرار گرفت، پیشنهاد کرد: خانه طیب به خانه موزه تبدیل شود.

بیژن حاج رضایی فرزند طیب نیز درباره دسته عزاداری بچه های جنوب شهر گفت: این دسته 40 هزار استکان و نعلبکی، 400 سماور، بیش از 50 هزار سینی و 400 دیگ و حدود 18 علامت از 3 تیغ تا 23 تیغ داشت.

وی گفت: معروف ترین علامت این دسته علامت 23 تیغه ای بود که در اصفهان و از طلا ساخته شده بود.


*دیدار از کارگاه علامت سازی و پرچم دوزی

عضو شورای اسلامی شهر تهران، سپس به کارگاه علامت سازی که روبروی خانه طیب در میدان خراسان بود، رفت و از بخش های مختلف این کارگاه دیدن کرد.

این کارگاه از قدیمی ترین کارگاه های ساخت علم و طوق بود و نمونه های مختلفی از نحوه ساخت، طراحی، نقش حیوانات و نوشته ها در آن قرار داشت.

مسجد جامعی دراین دیدار افزود: این کارگاه از چند بخش طاقه شال ها و پرهای رنگ شده، اشیا روی علم مثل کبوتر و طاووس، اسکلت علم و تیغه های آن تشکیل شده که برای هر کدام از این بخش ها، کارگاه های مجزایی وجود دارد.

وی اظهار کرد: نسلی که امروز در این کارگاه فعالیت می کند، چهارمین نسل این علامت سازی است که نشان از عشق، علاقه و هنرمندانه بودن این کاردارد.

مسجد جامعی همچنین از کارگاه تولید پرچم های عزاداری سیدالشهدا(ع) دیدن کرد و گفت: در ابتدا این پرچم ها روی پارچه چاپ می شد که دستی بود و گل، مرغ، طاووس، ملائکه، تاج، شیر و نقش هایی از این قبیل را در بر می گرفت.

وی افزود: پرچم ها در گذشته بیشتر روی زمینه سفید یا قهوه ای کمرنگ و قهوه ای سوخته کار می شد و الان بیشتر رنگ قرمز و سبز به کار برده می شود و ترکیب و بافت آن نیز عوض شده است.

وی گفت: در طرح های جدید نقاشی به کار نمی رود و مردم به نوشته ها اظهار دلبستگی می کنند.

مسجد جامعی با اشاره به مشکلاتی که در این صنف وجود دارد افزود: برخی مشکلات شهری این صنف پیگیری می شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه خاطر نشان کرد: برخی کارگاه های قدیمی نیز یک سال پرچم تولید می کند و در انبار برای این ماه ذخیره می کنند.

بر اساس این گزارش دیدن از تیمچه بازار و آشنایی با آداب و رسوم عزاداری در آن و
حضور در منزل پدر شهیدان محمد اسماعیل و محمد فانی از دیگر برنامه های تهران گردی این هفته عضو شورای اسلامی شهر تهران بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار