رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور گفت: از 30 هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب صندوق 700 میلیارد تومان تخصیص یافت.
کد خبر: ۱۰۹۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶ 11 October 2015
به گزارش تابناک مازندران از شهرستان ساری، بهزاد سلطانی در نشست با فعالان اقتصادی، نخبگان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه فنی امام محمدباقر (ع) برگزار شد، اظهار کرد: یک سال و نیم اخیر صندوق نوآوری و شکوفایی به‌صورت قانونی تشکیل شد.
وی با اشاره به اینکه در گام نخست دولت اعتبار 3 هزار میلیارد تومانی برای صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفت، افزود: با توجه به فضای محدود اقتصادی کشور 700 میلیارد تومان اعتبار به صندوق نوآوری و شکوفایی تخصیص یافت.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه بعد از تامین اعتبار اولیه صندوق هر ساله نیم درصد از بودجه عمومی کشور به حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد، بیان کرد: پالایش و تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود.
این مسئول با اشاره به اینکه شرکت و موسساتی که طرح به شرکت دانش‌بنیان ارائه کرده و بعد از پذیرش اقتصادی بودند مورد حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی قرار می‌گیرند، ادامه داد: شرکت‌هایی مورد حمایت قرار می‌گیرند که سابقه منفی بانکی نداشته باشند.
سلطانی با بیان اینکه حمایت کشور از مراکز رشد کم است، افزود: حمایت از شرکت‌های کارآفرینی باید به‌صورت عام باشد تا در اقتصاد کشور موثر باشد.
وی به تفاوت صندوق نوآوری و شکوفایی با بانک‌ها در روند ارائه تسهیلات و میزان ریسک‌پذیری اشاره کرد و گفت: نرخ پایین کارمزد، سرعت در روند ارائه تسهیلات، ریسک‌پذیری، نیاز نداشتن به برآورد نقدی از مواردی است که صندوق نوآوری و شکوفایی را با بانک‌ها متمایز کرد.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه نرخ کارمزد صندوق از چهار درصد تا 14 درصد است، ادامه داد: وام قرض‌الحسنه‌ای صندوق با نرخ چهار درصد برای پروژه‌های نمونه سازی صنعتی است.
وی وام‌های 14 درصد را برای توسعه تولیدات، صادرات و مراحل پیش از تولید عنوان کرد و افزود: انواع ضمانت‌نامه‌ها، لیزینگ 9 درصد، سرمایه‌گذاری مشارکتی به شرط طرح سودآور در صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می‌شود.
سلطانی با بیان اینکه از 500 طرح حمایت شده در سال گذشته 65 طرح به‌دلیل مشکلات رد شده است، تصریح کرد: در طول یک سال و نیم اخیر 800 طرح دانش‌بنیان توسط 50 کارگزار از بخش خصوصی و دولتی مورد بررسی قرار گرفت.
وی با اعلام اینکه پارک‌های علم و فناوری می‌توانند به‌عنوان کارگزار بررسی طرح‌های دانش‌بنیان با صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری کنند، اظهار کرد: طرح مورد بررسی دانش‌بنیان پارک علم و فناوری کارگزار به خودش تعلق نمی‌گیرد.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه محدودیتی در سهم‌بندی استانی وجود ندارد، بیان کرد: مازندران از دو میلیارد اعتبار مصوب حمایت از طرح دانش‌بنیان حدود یک میلیارد تومان آن تخصیص یافت.
این مسئول ایجاد زیرساخت برای توسعه نوآوری را از وظایف دولت دانست و ادامه داد: در کشور یک‎هزار و 675 شرکت دانش‌بنیان داریم که از این تعداد یک‌هزار و 256 طرح به صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه شد و این تعداد طرح ارائه شده 842 طرح تعیین و تکلیف شدند.
سلطانی تصریح کرد: از تعداد طرح‌های تعیین و تکلیف شده 520 طرح مصوب و 322 طرح به‌دلیل اقتصادی نبودن، نداشتن اطلاعات کافی و یا دانش‌بنیان نبودن رد شد.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون 260 میلیارد تومان طرح دانش‌بنیان مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه مازندران دارای 44 شرکت دانش‌بنیان است، افزود: 30 طرح دانش‌بنیان از سوی مازندران دریافت شد که 16 طرح مصوب شد.
سلطانی در پایان گفت: با توجه به وجود مراکز دانشگاهی و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف در مازندران طرح‌های دانش‌بنیان در این استان ضعیف است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار